פרקטית ושימושית | אופל קומבו לייף - מבחן דרכים

הקומבו – גרסת אופל לברלינגו הפופולארי של סיטרואן מוצעת עם אבזור נוחות נדיב יותר, גרסת בנזין אטרקטיבית ועם דלת אחורית בודדת ההופכת אותה ליותר "מיניוואנית". גם אם לא תרכשו אותה יכול להיות שתיסעו בה כמונית או במהלך השירות הצבאי

חדשות כיפה מוטי שטרן 23/06/21 09:52 יג בתמוז התשפא

פרקטית ושימושית | אופל קומבו לייף - מבחן דרכים
אופל קומבו לייף, צילום: מוטי שטרן

בעבר, רכבים מסחריים ובהם גם טנדרונים היוו "מקלט מס" וזכו לפופולאריות גבוהה למרות אופיים המסחרי הטהור. עד שנת 1996 בה הושק הדור הראשון של סיטרואן ברלינגו, היו הטנדרונים מבוססים בעיקר על רכבי סופר מיני. החלק הקדמי הכולל את דלתות הנהג והנוסע היה כמעט זהה לסופר מיני, החלק האחורי היה ארגז ובין שני החלקים היתה מחיצה עם חלון. כך היו סיטרואן C15 המבוסס על הוויזה, רנו אקספרס המבוסס על רנו 5, פיאט פיורינו המבוסס על פיאט 127 ומאוחר יותר על האונו ופולקסוואגן קאדי אשר  בשני הדורות הראשונים שלו היה המבוסס על הגולף והפולו. בארץ, ההיסטוריה של אופל בתחום הטנדרונים היתה קצרה, אך באירופה יש לה מסורת ארוכה. שני הדורות הראשונים :1986-1989 ו-1990-1993 כונו "קאדט קומבו" והיו הגרסה המסחרית של הקאדט המשפחתית (שהוחלפה באסטרה) , שני הדורות הבאים 1993-2001 (דגם זה שווק גם בארץ בסוף שנות ה-90) ו- 2001-2011 היו מבוססים על הסופר מיני של היצרן – הקורסה והדור הבא (2011-2017) היה בעצם פיאט דובלו עם סמל אופל. בסוף העשור הנוכחי, החל שיתוף פעולה בין אופל לקונצרן פג'ו-סיטרואן (PSA) שהחל בקרוסלנד X ובגראנדלנד X והמשיך במיזוג אופל לקונצרן פג'ו-סיטרואן והדור הנוכחי הוא גרסת אופל לדור השלישי של הברלינגו (במסגרת המיזוג הועבר זיכיון יבוא אופל לקבוצת לובינסקי והקומבו הוא האופל הראשון הנבחן במדור זה באדיבות קבוצת לובינסקי).
בארץ, בחרו למצב את הקומבו לייף כמסחרית משפחתית והיא מוצעת עם רשימת אבזור עשירה וחריגה בקטגוריה זו בכל הגרסאות. הקומבו לייף מוצעת עם שני אורכי מרכב (5 ו-7 נוסעים), שני מנועי טורבו (1.2 בנזין ו- 1.5 דיזל) המשודכים לתיבת 8 הילוכים אוטומטית.

1.2 בנזין Enjoy 5 מקומות – 139,990 ₪ (רכב המבחן)

1.5 דיזל Enjoy Plus 5 מקומות – 158,990 ₪

1.2 בנזין Elegance 7 מקומות = 167,990 ₪

1.5 דיזל Enjoy Plus 7 מקומות – 174,990 ₪

לפרקטיות ולשימושיות משקל רב בעיצוב ויוצרים מראה רבוע, פגושים בצע המרכב ודלת אחורית גדולה מרככים את האופי המסחרי

לפרקטיות ולשימושיות משקל רב בעיצוב ויוצרים מראה רבוע, פגושים בצע המרכב ודלת אחורית גדולה מרככים את האופי המסחריצילום: מוטי שטרן

כאשר ניגשים לתכנן רכב מסחרי, עומדת הפרקטיות והשימושיות בראש סדרי העדיפויות וממנה נגזר העיצוב הרבוע של הקומבו. ממדי הקומבו – 440.3 ס"מ אורך בגרסת המרכב הקצרה ו- 475.3 ס"מ בארוכה, כמעט 185 ס"מ רוחב וגובה של כמעט 180 ס"מ יוצרים פרופורציות המעצימות את הנוכחות שלו ומדגישות ממד הגובה הנדיב. הצבע הכסוף של רכב המבחן מצליח לרכך את האופי המסחרי של הקומבו וביחד עם חלונות צד גדולים, פנסים אחוריים ניצבים וארוכים בצדי הדלת האחורית המתרוממת וחזית המעוצבת בשפת העיצוב הנוכחית של שאר דגמי אופל העיצוב החיצוני מוצלח למדי. הדמיון לברלינגו ניכר היטב והדרך הפשוטה לסכם את סעיף עיצוב הקומבו היא: "ברלינגו מעודן".

הדמיון לברלינגו נכנס גם לתא הנוסעים עם חוגת תיבת ההילוכים, מסך המולטימדיה הצף וקווי העיצוב הכלליים. ממדי הרוחב והגובה הנדיבים באים לידי ביטוי במרחב הראש המאוד נדיב ובשורת המושבים השנייה אשר יכולה לאכלס 3 מבוגרים או 3 פעוטות במושבי בטיחות (יש 3 עיגוני איזופיקס) ובזכות דלתות הזזה צדיות הכניסה והיציאה אל ומהמושב האחורי מתבצעת בקלות. בניגוד לברלינגו המצויד בשתי דלתות מאחור אשר ביחד לרשת הפרדה מאחורי המושב האחורי, לקומבו דלת אחורית גדולה המצוידת בשמשה ענקית וללא רשת הפרדה מכניסים עוד אור

לתא הנוסעים והופכים את השהות בו לנעימה יותר. באולם התצוגה בדקתי את השימושיות והמרווח של גרסת 7 המושבים של הקומבו הארוכה ב- 35 ס"מ המאפשרים הוספת שורה שלישית עם שני מושבים אשר בזכות ממד הגובה הנדיב יוכלו לאכלס גם זוג מבוגרים באופן מרווח יחסית. תא המטען בנפח 597 ליטר בגרסה הקצרה ו- 850 ליטר בגרסה הארוכה ללא מושבי השורה השלישית וכמעט ולא קיים כאשר המושבים בשימוש.

אבזור עשיר יחסית למסחרית, הנדסת האנוש דורשת הסתגלות קלה וחוגת ההילוכים לא נוחה בתמרוני חניה

אבזור עשיר יחסית למסחרית, הנדסת האנוש דורשת הסתגלות קלה וחוגת ההילוכים לא נוחה בתמרוני חניהצילום: מוטי שטרן

כמי שממלאת את תפקיד המסחרית הרכה בקבוצת לוינסקי, רשימת האבזור בה ארוכה ובהחלט חריגה ביחס לרכב מסחרי, וכבר בגרסת Enjoy הבסיסית כוללת: כניסה והנעה ללא מפתח, פנס ערפל, חיישני גשם ותאורה, בקרת שיוט (לא אדפטיבית), מערכת מולטימדיה בגודל 8 אינץ' עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay, הגה מצופה עור, מראה פנימית מונעת סינוור ומשענת יד לנהג. מחוץ לרכב פגושים, מראות וידיות בצבע הרכב מרככות את ה"מסחריות" של הרכב.
אבזור הבטיחות כולל: בלימת חירום אוטונומית, בקרה ותיקון סטיה מנתיב, 6 כריות אוויר, החלפת תאורה אוטומטית, זיהוי תמרורים ו-3 עיגוני ISOFIX במושב האחורי.
רמת האבזור Enjoy Plus כוללת בנוסף: התראה על רכב בשטח מת במראות הצד, מצלמת רוורס וחיישני חניה קדמיים ואחוריים. בתוך הרכב תמצאו גם 4 חלונות חשמל (לעומת 2 בלבד ב- Enjoy), קיפול חשמלי למראות, טעינה אלחוטית לטלפון, פתיחה עצמאית של חלון הדלת האחורית, חלונות אחוריים כהים וחישוקים קלים.

יחידות ההנעה מוכרות ונפוצות בדגמי פג'ו, סיטרואן ואופל רבים. רכב המבחן צויד במנוע הבנזין בנפח 1.2 ליטר המפיק 130 כ"ס (למנוע הדיזל בנפח 1.5 ליטר הספק דומה) ותיבת 8 הילוכים פלנטארית.
טנדרון עם מנוע בנפח 1.2 ליטר יצליח בכלל לזוז? יחידת ההנעה הזו כבר הוכיחה את עצמה במבחן הדרכים של פג'ו 5008 עם 7 מושבים, כך שלא היה לי ספק שהיא תעמוד במשימה ללא בעיה...

המרחב הפנימי ענק ומאפשר ישיבה מרווחת ל-3 מבוגרים או פעוטות במושבי בטיחות, ממד הגובה הנדיב מאפשר כניסה קלה ותא המטען גדול ויעיל

המרחב הפנימי ענק ומאפשר ישיבה מרווחת ל-3 מבוגרים או פעוטות במושבי בטיחות, ממד הגובה הנדיב מאפשר כניסה קלה ותא המטען גדול ויעילצילום: מוטי שטרן

הכניסה למושב הנהג נוחה להפליא, אין צורך להתכופף וכך גם הכניסה לשורת המושבים השלישית שתהיה נוחה כמובן גם להכנסה ורתימת פעוטות למושבי הבטיחות. בזכות דלתות ההזזה, כניסה נוחה למושב האחורי לא מהווה בעיה גם במקומות צפופים. אם הזכרנו פעוטות, תא המטען הענק יאפשר הכנסת עגלת תינוק ללא צורך בקיפולה, אך כאן בגלל הדלת גבוהה המתרוממת היא לא פרקטית במקומות צפופים.

את מבחן הדרכים התחלתי בנסיעה מראשון לירושלים. הכניסה וההנעה ללא מפתח כמו העובדה שמדובר במנוע בנזין שקט שלמרות היותו משולש צילינדרים איננו רועד כמעט משכיחה את העובדה שמדובר ברכב מסחרי. השיוט בכביש המהיר נעים ונינוח ויחידת ההנעה הקטנה והחזקה מספקת כוח זמין בשיוט בכביש המהיר ובעליות לירושלים. ברחובות ירושלים הצרים והצפופים, תנוחת הישיבה הגבוהה, החלונות הגדולים ומראות הצד הרחבות מאפשרים לתמרן את הקומבו בקלות מרשימה. בגרסה הקצרה בה נהגתי, ניתן להשתחל בקלות גם במקומות חניה צפופים, אך עדיין חסרונם של מצלמה וחיישני חניה מקוריים מורגש (ברכב המבחן היו חיישנים בהתקנה מקומית(. נוחות הנסיעה טובה והתלונה היחידה שיש היא רעשי כביש שהתהודה הנוצרת מהחלל הגדול מעצימה. הנדסת האנוש דורשת הסתגלות למי שלא נהג ברכבי פג'ו סיטרואן ותפעול תיבת ההילוכים באמצעות החוגה לא נוח בתמרוני חניה. צריכת הדלק פחות טובה מרכב עם מנוע דיזל ועמדה במבחן על 11 ק"מ לליטר.

גרסת המרכב הארוכה מאפשרת הסעת 7 מבוגרים, הגרסת הבנזין הקצרה פרקטית ויעילה ל-5 נוסעים – המסחרית הכי פחות מסחרית

גרסת המרכב הארוכה מאפשרת הסעת 7 מבוגרים, הגרסת הבנזין הקצרה פרקטית ויעילה ל-5 נוסעים – המסחרית הכי פחות מסחריתצילום: מוטי שטרן

נתח השוק של רכבי הפנאי ממשיך לעלות ונתח השוק שלהם עולה ודוחק הצידה את הקטגוריות המסורתיות. עבור מי שפרקטיות ושימושיות נמצאים במקום גבוה בסדר העדיפויות שלו – מהווה הקומבו לייף של אופל מכונית מרווחת ושימושית שתאכלס ברווחה 5 מבוגרים או 3 פעוטות במושבי בטיחות עם תא מטען ענק.
באולם התצוגה התרשמתי מהגרסה הארוכה של הקומבו לייף, שבניגוד לרוב רכבי ה-7 מושבים בהם שני המושבים בשורה השלישית מיועדים לילדים – ממד הגובה הנדיב מאפשר לשני מבוגרים לשבת בשורת המושבים השלישית. גרסאות 7 המושבים במחיר 167,990 ש"ח לבנזין ו- 174,990 ₪ לדיזל מהוות פתרון לא רע למי שצריך להסיע 7 מבוגרים. רכב המבחן הקצר במחיר 139,990 ₪ נותן תמורה של מרווח ופרקטיות במחיר של מכונית משפחתית. בקיצור, הקומבו לייף היא המסחרית הכי פחות מסחרית...