מבחן דרכים – פג'ו 5008 1.2 ליטר

עקומת העלייה בדרך לירושלים כבר יושרה וגם מכוניות פרטיות עם מנוע קטן "אלף-שש-מאות-אוטומט" מתגברות עליו ללא בעיה, האם רכב פנאי עם שבעה מושבים יעמוד בכבוד במשימה?

חדשות כיפה מוטי שטרן 28/07/20 11:41 ז באב התשפ

מבחן דרכים – פג'ו 5008 1.2 ליטר
פג'ו 5008 1,200 סמ"ק , צילום: מוטי שטרן

לפני כעשור הגיעה לארץ אוקטביה (דור שני) עם מנוע טורבו צנום בנפח 1,200 סמ"ק שערער את ההנחה שרכב משפחתי צריך מנוע בנפח 1,600 (1,500 סמ"ק למקילים), ההצלחה לא איחרה לבוא וכשהגיע הדור השלישי של האוקטביה עם אותו מנוע– היא התקבלה כבר בטבעיות, במתיחת הפנים, הצטמק מנוע האוקטביה ל- 1,000 סמ"ק והציג ביצועים לא פחותים מהמנוע אותו החליף.
במדור זה נבחנו רכבי 7 מושבים עם מנועי טורבו בנפח 1,400 סמ"ק (סקודה קודיאק ואופל זאפירה) ולפני זמן קצר הצליח להוכיח רנו גראנד-סניק שגם עם מנוע בנפח 1,300 סמ"ק ניתן לשנע רכב מרובה מושבים.

בשנים האחרונות שולט מיצובישי אאוטלנדר הוותיק כמעט ללא עוררין בפלח השוק של רכבי 7 מושבים בציי רכב. כדי להתמודד בפלח שוק זה מציע סקודה את הקודיאק ברמת האבזור ביזנס (שנפח מנוע צמח ל- 1,500 סמ"ק) מקוצצת אבזור. בלןבינסקי בחרו להציע לפלח שוק זה את פג'ו 5008 ללא קיצוץ באבזור רמת האבזור הבסיסית ולהציע אותה עם מנוע בנפח 1,200 סמ"ק (יחידת הנעה זו מוצעת גם במיניוואן של סיטרואן – הגראנד ספייס טורר). 

פג'ו 5008 כבר נבחן באתר זה עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1,600 סמ"ק ברמת האבזור פרמיום (האמצעית בהיצע) והצליח להרשים עם יחידת הנעה חזקה, נוחות נסיעה ותא נוסעים עשיר ואיכותי.
הפעם, התייצב ה- 5008 למבחן ברמת האבזור אקטיב (הראשונה בהיצע) וכמובן עם מנוע בנפח 1,200 המפיק 130 כ"ס ו-23.5 קג"מ מומנט ותיבת 8 הילוכים פלנטארית שהם הסיבה העיקרית למבחן חוזר ל- 5008. ה-5008 עם מנוע 1,200 סמ"ק מוצע ברמת אבזור יחידה – אקטיב במחיר 174,990 ₪.

בדור הראשון היה ה-5008 מיניוואן, בדור השני הוא כבר רכב פנאי

בדור הראשון היה ה-5008 מיניוואן, בדור השני הוא כבר רכב פנאיצילום: מוטי שטרן

 

בדור הראשון, היה ה- 5008 מיניוואן נאה, אך בדור השני (כמו מיניוואנים רבים) הוא הפך לרכב פנאי. השילוב של בסיס גלגלים באורך  284 ס"מ וצבע לבן גורמים ל- 5008 להראות גדול למרות שהאורך הכללי שלו (461 ס"מ, קצר מכמה מכוניות משפחתיות). ההבדלים החיצוניים בין רמת האבזור אקטיב הם וויתור על גג פנוראמי וחלונות אחוריים כהים. כבר בגרסת האקטיב תמצאו חישוקים קלים בגודל 8 אינץ', עיטורי כרום בגריל הקדמי, ליד פנסי הערפל וחלונות הצד וכמובן ספי קשתות גלגלים מפלסטיק שחור ופסי גגון כסופים. עיצוב ה-5008 נותר מרשים, מוקפד ובו בעת אלגנטי וקשוח אפילו בגרסת האקטיב בצבע לבן.

עיצוב מוקפד המשלב אלגנטיות וקשיחות

עיצוב מוקפד המשלב אלגנטיות וקשיחותצילום: מוטי שטרן

 

בזכות בסיס הגלגלים הארוך, תא הנוסעים מרווח מאוד, נוסעי השורה הראשונה והאמצעית ייהנו ממרחב מצוין בכל כיוון (היעדר גג השמש הפנוראמי מגדיל את מרווח הראש בכמה ס"מ). בשורה השנייה שלושה מושבים נפרדים שניתן להזיז קדימה ואחורה ולהטות את זווית המשענת של כל אחד מהם בנפרד. השורה השלישית תתאים יותר לילדים וגם בה מושבים נפרדים. נפח תא המטען עומד על 210 / 780 / 1940 ליטר כאשר כל המושבים פתוחים / מושבי שורה 3 מקופלים / מושבי שורה  2+3 מקופלים (בהתאמה).

בסיס הגלגלים הארוך יוצר מרווח מצויין בשורות הקדמיות, השורה השלישית תתאים בעיקר לילדים

בסיס הגלגלים הארוך יוצר מרווח מצויין בשורות הקדמיות, השורה השלישית תתאים בעיקר לילדיםצילום: מוטי שטרן

 

למרות שמדובר בגרסת האקטיב, האווירה בתא הנוסעים נעימה בזכות איכות ההרכבה והחומרים ואפילו הייטקית בזכות סביבת הנהג הכוללת הגה קטן וקטום מתחת ללוח השעונים בתפיסת ה- I-Cockpit של פג'ו, לוח השעונים הדיגיטלי, מסך המולטימדיה הצף (הכולל קישוריות Android Auto / Apple CarPlay ומצלמת רוורס) וכפתורי הפסנתר שמתחתיו לגישה מהירה לפונקציות השונות וידית ההילוכים האלקטרונית המרשימה.

האבזור מרשים (בוודאי כאשר מדובר ברמת האבזור הבסיסית...) וכולל בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, חיישני גשם ותאורה, חיישנים קדמיים ואחוריים ומבט "על" במצלמת הרוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול חשמלי למראות הצד, בקת שיוט (לא אדפטיבית), בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים בשורה השנייה, קיפול חשמלי למראות הצד ועוד. בקיצור, כבר ברמת האבזור אקטיב הראשונה בהיצע לא תרגישו ש"חסכו עליכם".

אבזור הבטיחות כולל: 6 כריות אוויר (עם אפשרות נטרול לטובת הסעת תינוק במושב הקדמי, התרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון), התרעת שמירת מרחק ובלימת חירום אוטונומית וזיהוי תמרורי מהירות. בסעיף הבטיחות, הפער לעומת גרסת הפרמיום משמעותי ומחסיר תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית ובקרת רכב בשטח "מת" במראות הצד.

גם בגרסת אקטיב אווירה הייטקית, אבזור עשיר וחומרים איכותיים

גם בגרסת אקטיב אווירה הייטקית, אבזור עשיר וחומרים איכותייםצילום: מוטי שטרן

 

פעמים רבות, לפני קבלת הרכב למבחן דרכים – יש תכונה או מאפיין ברכב שזוכה ליחס מועדף, על אחת וכמה כאשר מדובר בגרסה נוספת לרכב שכבר נבחן. במבחן דרכים זה, הדגש הוא כמובן המנוע צנום הנפח... מנוע ה- 1,200 סמ"ק הוכיח את עצמו במגוון רכבים קטנים יותר של קבוצת פג'ו-סיטרואן(פג'ו 308, סיטרואן קקטוס, אופל גרנלנד X ופג'ו 3008) כדי לבחון האם מנוע זעיר יצליח לעמוד במשימה – הועמס רכב הפנאי מרובה המושבים בשישה מבוגרים (הצנום שבהם בשורה השלישית) לנסיעה ארוכה ומאתגרת לרמת הגולן...

בשורה התחתונה – השילוב של מנוע טורבו זהיר, תיבה מרובת הילוכים ורכב פנאי גדול הצליח לעמוד במשימת שינוע שישה אנשים בכבוד. הרעידות המאפיינות מנועי 3 צילינדרים מנוטרלות ברכב הפנאי הגדול ורק בתחילת ההתנעה וכשהמנוע קר גרגור – צליל המנוע הנשמע קצת כמו מנוע דיזל מפר את השקט השורר בשאר תנאי הדרך.

עוצמת המנוע הפתיעה אותי, אך ככל שצברתי זמן וקילומטרים עם ה- 5008 – למדתי להעריך את העוצמה וגיליתי שגם עם רכב עמוס – יחידת ההנעה תספק לנהג כוח זמין ברוב המצבים (הרכב לא יוצר פקקי תנועה בעלייה, אבל עקיפה בכביש חד מסלולי דורשת תכנון מוקדם). תיבת 8 ההילוכים הפלנטארית מאפשרת לנצל ביעילות את הכוח של המנוע והעברות ההילוכים חלקות ולא מורגשות (בנוסף לכך, מנופים מאחורי ההגה מאפשרים גם שליטה ידנית).

נוחות הנסיעה ב- 5008 טובה ורק מעבר על מפגעי כביש רציניים (בורות) יטרידו את שלוות הנוסעים. בזכות מושב הנהג הנוח – ניתן לגמוע מרחקים ברעננות. מרווח גחון של כ-22 ס"מ וצמיגים בחתך גבוה מאפשרים נסיעה בראש שקט גם בשבילים תוך שמירה על נוחות הנסיעה. צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן עמדה על כ- 11 ק"מ לליטר (כאשר בחלק ניכר מהזמן הרכב היה עמוס).

המנוע הצנום מצליח לעמוד היטב במשימת הובלת נוסעים רבים

המנוע הצנום מצליח לעמוד היטב במשימת הובלת נוסעים רביםצילום: מוטי שטרן

 

וויתור על 50 כ"ס ו- 2 קג"מ מומנט לעומת מנוע הבנזין בנפח 1,600 סמ"ק  או 7.1 קג"מ מומנט לעומת מנוע הדיזל בנפח 1,500 סמ"ק - ישאירו לכם עודף של 11,000 ₪ בארנק (או כ-270 ₪ הנחה בשווי השימוש החודשי במידה ומדובר ברכב מטעם העבודה) וזאת ללא פשרה בתחום אבזור הבטיחות והנוחות. סביר להניח שאצל מרבית המשתמשים, רוב הנסיעות לא תתבצענה בתפוסה מלאה בכבישים הרריים וביצועי המנוע יהיו יותר ממספקים עבורם..

פג'ו 5008 בגרסה זו מציע חבילה המשלבת מרווח, אבזור, נוחות נסיעה במחיר המהווה תמורה טובה לכסף. החיסרון העיקרי שאני מוצא בו הוא היעדר תיקון סטייה מנתיב (יש רק בקרה) ובקרת שיוט אדפטיבית (שאינם מופיעים בכל גרסאות האקטיב).