מבחן דרכים – סיטרואן ברלינגו

מבחן דרכים לסיטרואן ברלינגו בערב חנוכה. יודעים אתם לכבוד מה? לכבוד תיבת 8 ההילוכים האוטומטית והאמיתית שקיבל הברלינגו סופסוף בדורו השלישי

חדשות כיפה מוטי שטרן 22/12/19 09:56 כד בכסלו התשפ

מבחן דרכים – סיטרואן ברלינגו
צילום: מוטי שטרן

עד שהציגה ב-1996 את הדור הראשון של הברלינגו, היו הטנדרונים מבוססים על רכב סופר מיני. מהחזית ועד מאחורי הדלתות הקדמיות זו הייתה סופר מיני ומאחורי הדלות הקדמיות צורף ארגז, כך היו סיטרואן C15 המבוסס על הוויזה, רנו אקספרס המבוסס על רנו 5, פיאט פיורינו המבוסס על פיאט 127 ומאוחר יותר על האונו ופולקסוואגן קאדי אשר  בשני הדורות הראשונים שלו היה המבוסס על הגולף והפולו. בהצגת הברלינגו עם המרכב האחוד חוללה סיטרואן מהפכה כאשר הציעה טנדרון עם מרכב אחוד שתוכנן מראש כטנדרון והציע שילוב של שימוש מסחרי ומשפחתי ואפילו נוחות נסיעה טובה לצד אבזור שנחשב מותרות בטנדרון באותה תקופה: צמד חלונות חשמליים וכוונון חשמלי למראה הימנית. עד מהרה הציגו המתחרים את התשובה שלהם לברלינגו: רנו קנגו, פיאט דובלו והדור השלישי של פולקסוואגן קאדי.

ב-2008 הציגה סיטרואן את הדור השני של הברלינגו שהציג שיפור ניכר לעומת קודמו ולאחר שנים הציע אפשרות לתיבה רובוטית חד מצמדית ב- 2018 הציגה סיטרואן את הדור השלישי של הברלינגו שהגיע אלינו ב-2019 וכמו קודמו מציג שיפור בכל היבט ולראשונה בתולדות הדגם מציע את אחת מיחידות ההנעה המודרניות, היעילות והטובות של קונצרן PSA – מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר בעל הספק של 130 כ"ס ותיבת 8 הילוכים. יחידת הנעה מצוינת זו משמשת גם רכבים רבים של הקונצרן: סיטרואן C5 AirCross, סיטרואן ספייס-טורר, פג'ו 3008 ופג'ו 5008.
הדור השלישי של הברלינגו מוצע עם מרכב רגיל (5 מושבים) וארוך (7 מושבים), בשתי רמות אבזור, מנוע טורבו דיזל 1.5 ליטר בשלושה הספקים ותיבת 5 הילוכים ידנית או אוטומטית:

  • Live 75 כ"ס ידני – 143,990 ₪

  • Live 100 כ"ס ידני – 144,990 ₪

  • Shine 100 כ"ס ידני 145,990 ₪

  • Shine 130 כ"ס אוטומטי – 151,990 ₪ (רכב המבחן)

  • Shine 100 כ"ס ידני ארוך – 161,990 ₪

  • Shine 130 כ"ס אוטומטי ארוך – 169,990 ₪ 
     

שלושת הדורות של סיטרואן ברלינגו

שלושת הדורות של סיטרואן ברלינגוצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

למעצבי רכב עבודה אין הרבה חופש פעולה. הפונקציונאליות והפרקטיות נמצאים בראש סדר העדיפויות ולזוטות כמו עיצוב מקום לא גבוה בסדר העדיפויות... אך למרות זאת הצליחו מעצבי סיטרואן ליצוק אופי בברלינגו. קוי העיצוב הכללים הגיעו מהדור השני שלו בעיקר בצדי הרכב ובחלק האחורי אך העיצוב העגלגל הפך למרובע והדור השלישי אימץ במיוחד בחזית את שפת העיצוב החדשה של סיטרואן שהתחילה בקקטוס – חזית עם 3 קומות פנסים כאשר הקומה העליונה כוללת את פנסי האיתות והחניה המחוברים ביניהם בגריל עם סמל סיטרואן המשתלב בו, מסגרת צבעונית סביב פנסי הערפל ו- AirBump סמלי בפס ההגנה בצדי הרכב. הטאסות פשוטות למדי ואינן תורמות למראה הרכב. בחו"ל קיימות גרסאות נוסעים ופנאי עם גגות שמש, חישוקים נאים יותר וכמובן דלת אחורית מתרוממת והן נראות ממש טוב.
 

קווי העיצוב נלקחו מהדור הקודם עם שפת העיצוב הנוכחית של סיטרואן

קווי העיצוב נלקחו מהדור הקודם עם שפת העיצוב הנוכחית של סיטרואןצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

זוכרים אתם לכבוד מה נבחנת הברלינגו בערב חנוכה? לכבוד תיבת 8 ההילוכים שלה... תפעול התיבה בקונסולה המרכזית ייחודי וראוי לפתוח בו את תיאור תא הנוסעים. במקום ידית הילוכים בקונסולה המרכזית או על ההגה – תיבת ההילוכים מתופעלת על ידי חוגה גדולה ולצידה כפתור למעבר למצב ידני. חוגת ההילוכים מזכה את הברלינגו בפריט אבזור המאפיין דגמים ספורטיביים – משוטי העברת הילוכים בהגה – פריט אבזור שבהחלט לא מצופה לפגוש ברכב עבודה...

זהו מבחן דרכים לרכב לטנדרון ולכן נתמקד במה שחשוב ברכב כזה – המרווח בתא הנוסעים והמטען...  בגרסת 5 המושבים של רכב המבחן נפח תא המטען עומד על 597 ליטר עד גובה החלון ועל 983 ליטר עד לתקרה. כדי להגן על הנוסעים מפני נפילת מטען בעת בלימה חזקה וכדו' יש מחיצת מתכת מאסיבית מאחורי שורת המושבים השנייה שחלקה העליון הוא רשת צפופה וקשיחה והיא ניתנת להסרה. הנפח עולה ל- 3,000 ליטר מרשימים כאשר מושבי השורה השנייה מקופלים. כמובן שבדגם הארוך נפח המטען במצבים השונים גדול יותר. הדלתןת האחוריות נפתחות לזוויות של 90 ו- 180 מעלות.
 

תא מטען מרווח עם דלתות גדולות המאפשרות לנצלו היטב

תא מטען מרווח עם דלתות גדולות המאפשרות לנצלו היטבצילום: מוטי שטרן


אם דיברנו על מושבי השורה השנייה, למרות שהם נראים כשלושה מושבים נפרדים הם מחולקים ל- 1 + 2 מציעים תנוחת ישיבה גבוהה ומרווח רגלים וראש מצוינים, כל אחד מהם מצויד בנקודות עיגון איזופיקס למושבי בטיחות ולמרות שמדובר בטנדרון – בסביבת השורה השנייה לא תמצאו מתכת חשופה אלא פלסטיק קשיח בשני גוונים התואם לשני גווני הריפוד של המושבים (ברכב המבחן יש מאפרה בהדבקה בין המושבים הקדמיים ומדבקות "השלכת פסולת מרכב זה אסורה" ו"נא להשתמש במאפרה + לא לזרוק בדלי סיגריות וגפרורים  החוצה", כנראה שזו תקנה מקומית לרכב מסחרי...), ברכב המבחן היו שתי דלתות הזזה גדולות המאפשרות כניסה נוחה לשורה השנייה.

גם בסביבת הנהג והנוסע פלסטיק קשיח בשני גוונים וכך גם המושבים הקדמיים . תנוחת הישיבה גבוהה ונוחה וקל למצוא תנוחה נוחה. החלונות הגדולים מכניסים הרבה אור לאזור הקדמי ובזכותם ובזכות תנוחת הישיבה הגבוהה מושגת שליטה טובה בסביבות הרכב.

כיאה לרכב עבודה יש שפע תאי אחסון גדולים: תא עילי מעל השמשה, בדלתות הצד, שני תאי כפפות ולפני חוגת ההילוכים. ההגה עם מתגי השליטה במערכת השמע קטום ומוכר מדגמים אחרים של היצרן אך הוא עשוי פלסטיק, במרכז לוח המחוונים צג דיגיטלי עם מחשב דרך ואפשרות הצגת מערכות הבטיחות. הנדסת האנוש טובה למדי. העובדה שאפילו לחלון הנהג אין תפעול אוטומטי קמת מפריעה וכך גם חוסר ההיגיון בפיזור מתגי מצב חיסכון וניתוק בקרת היציבות לצד חוגת ההילוכים וכפתור נטרול תיקון סטייה מנתיב ונטרול עצור וסע הממוקמים מתחת לוח השעונים ליד הדלת, זוהי חלוקה לא הגיונית, היה צריך למקם את כפתורי החיסכון: מצב חיסכון ונטרול עצור וסע ביחד ואת כפתורי מערכות הבטיחות: נטרול בקרת יציבות ונטרול תיקון סטייה מנתיב ביחד...

רשימת אבזור הבטיחות מרשימה יחסית לטנדרון וכוללת: בשתי הרמות: 6 כריות אוויר (כולל אפשרות ניתוק כרית להסעת תינוק), בלימה אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב וזיהוי והצגת מהירות נסיעה מותרת.
רמת האבזור Live כוללת: בקרת שיוט, חיישן תאורה, מערכת שמע בסיסית ודיבורית Bluetooth. רמת האבזור Shine כוללת בנוסף: חיישן גשם, מערכת מולטימדיה מקורית בגודל 8 אינץ' הכוללת  קישוריות Android Auto / Apple CarPlay ותוספות קוסמטיות חיצוניות ופנימיות.
הברלינגו מציע תא נוסעים ומטען מרווח, נעים (יחסית לקטגוריה), שימושי ומאובזר.
 

סביבת הנהג והנוסעים מפלסטיק קשיח כצפוי מונדרון אך אבזור הנוחות והבטיחות מרשים

סביבת הנהג והנוסעים מפלסטיק קשיח כצפוי מונדרון אך אבזור הנוחות והבטיחות מרשיםצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

כשמדברים על מנוע של טנדרון, ישר חושבים על מנוע דיזל חלש, רועש ומעשן. זה ממש לא המצב בברלינגו החדש. כזכור, יחידת ההנעה המתקדמת של הדגם האוטומטי (ובו מתמקד מבחן הדרכים) נמצאת בשימוש ברכבי פרטיים והיא יוצרת ציפיות גבוהות.
שמחתי לגלות שהברלינגו האוטומטי עומד בציפיות הגבוהות! יחידת ההנעה קצת רועשת כשמנוע הדיזל עדיין קר. בידוד הרעשים איננו ברמה של רכב פרטי ובחלל כה גדול מצטרפת גם תהודה, אך ביחד עם מתלים מרוסנים – איכות הנסיעה טובה ואפילו כיף לנהוג ברכב כזה. השילוב בין המנוע החזק ותיבת 8 ההילוכים הפלנטארית (שהיא הסיבה למבחן במועד זה, זוכרים?) נהדר ומבטיח זמינות כוח בכל מצב. אני מחבב מנועי דיזל, אך למרות חיבתי אליהם – התכוננתי למבחן דרכים לא מהנה במיוחד... והופתעתי לטובה. צריכת הדלק ברכב (הלא עמוס) עמדה על 15 ק"מ לליטר מרשימים למדי.
 

יחידת ההנעה החזקה ונוחות הנסיעה הטובה הופכים את הנסיעה בברלינגו לנעימה

יחידת ההנעה החזקה ונוחות הנסיעה הטובה הופכים את הנסיעה בברלינגו לנעימהצילום: מוטי שטרן


סיכום

סיטרואן ברלינגו הספיק לצבור בצדק מוניטין מכובד של אמינות גם בתנאי עבודה קשים לצד נחות נסיעה ושילוב של שימוש מסחרי ומשפחתי. הדור השלישי מציע בנוסף לשני הדורות הקודמים בעיקר סופסוף תיבה אוטומטית פלנטארית "אמיתית", תוספת אבזור נוחות ובעיקר אבזור בטיחות אקטיבי ההופכים את העבודה איתו ליעילה, בטוחה וקלה יותר. ברכב בגודל כזה (במיוחד עם רשת ההפרדה) חסרונה של מצלמת רוורס מורגש וכך גם תפעול אוטומטי מלא לחלונות החשמל.
לדעתי הברלינגו מציע שילוב מנצח של תמורה למחיר, בטיחות, אבזור, יעילות בעיקר בגרסה האוטומטית עם תיבת 8 הילוכים.
ובסימן שמונת ההילוכים נסיים בברכת חנוכה שמח


למבחני דרכים נוספים