אחרי שירות מילואים של חצי שנה ברור לי: "אם לא נתחבר לזהות היהודית שלנו, האויבים יזכירו לנו בכוח"

נועה קדמון וגבריאל גרינשטיין יחגגו את ליל הסדר בקהילת 'ראש יהודי' בתל אביב. בשיחה גלויה מספרים השניים איך גילו מחדש את יהדותם, ולמה הם התחברו דווקא ל'ראש יהודי'. "כל מי שמגיע הדלת פתוחה בפניו. כן, גם אם הוא חילוני לגמרי"

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף ראש יהודי 18/04/24 13:15 י בניסן התשפד

אחרי שירות מילואים של חצי שנה ברור לי: "אם לא נתחבר לזהות היהודית שלנו, האויבים יזכירו לנו בכוח"
נועה קדמון, גבריאל גרינשטיין, צילום: באדיבות המצולמת, ליאור ברקוביץ׳

סעודת חג שמייצרת חווית התרוממות

בפתח השיחה מקפיד גבריאל גרינשטיין להדגיש שהוא חוזר בתשובה ולא חזר בתשובה. "אני מקפיד לומר שאני חוזר בתשובה בלשון הווה ולא חזרתי בלשון עבר", הוא אמר. "מבחינתי חזרה בתשובה היא למעשה בחירה יום יומית וזה תהליך התפתחותי שאין לו סוף".

את ליל הסדר השנה הוא יחגוג לראשונה בקהילת 'ראש יהודי' בתל אביב, יחד עם עשרות חברי הקהילה. "אני אוהב להיות עם המשפחה שלי בליל הסדר", ציין גרינשטיין. "אבל זכיתי להיות בחגים אחרים, וזאת פשוט חוויה מיוחדת של קדושה, שמחה והתרוממות רוח שנשארת איתך לתקופה ארוכה".

הוא הוסיף: "זו סעודת חג המשלבת דברי תורה שירי קודש, אוכל ויין מייצרת אצלי חוויה של התרוממות שלא נגמרת ביום למחרת. אני תמיד מספר לחברים שלי, שמי שחווה סעודה ב'ראש יהודי' לא יכול להישאר אדיש לכך.

סדר טו בשבט האחרון ב

סדר טו בשבט האחרון ב'ראש יהודי' תל אביב צילום: ראש יהודי

האנרגיה במקום גרמה לי להתאהב בארגון ראש יהודי

נועה קדמון זוכרת את היום בו גילתה את 'ראש יהודי'. "אני לא אשכח את היום שהסתובבתי בתל אביב בכיכר דיזנגוף וראיתי את כל האנשים ובתוך כל הדבר הזה, עדיין הרגשתי שמשהו לא מסתדר", סיפרה. "באותו הערב הלכתי ל'ראש יהודי' והרגשתי באורות. האנרגיה ששורה שם, החיבור בין כולם, חילונים, מסורתיים או דתיים, כל מה שקרה שם באותו הערב גרם לי להתאהב בארגון. אנחנו יהודים, עם ראש יהודי וזהות יהודית, אצלי זה גם מתחבר לציונות".

"הגעתי ל'ראש יהודי' מתוך רצון להתחבר", אמרה. "להתחבר למשהו גדול יותר, למי שאני, ליהדות, לזה שדברים קורים בעולם בלי שבהכרח נבין או שיש לנו שליטה בזה. הקרע החברתי-פוליטי שחווינו טרם ה-7 באוקטובר, גרם לי להבין שאיבדנו את זהותנו וידעתי שאני לא מעוניינת להתנתק ממנה".

קדמון תיארה את ה"אורות" שהרגישה. "'ראש יהודי' מאפשר לי לעצור את מירוץ החיים שרובו עוסק בחומר ובהרבה 'חוץ', ולרגע לעצור ולהתבונן פנימה", ציינה. "להתחבר לערכים שחשובים לי, להכיר עולם שלם שבו אנו גאים בזהות היהודית שלנו, לומדים ממנה ומתחברים אליה, בניגוד למה שהיום-יום דורש מאיתנו".

באותו רגע הרגשתי את השמחה וההתרגשות

גם גרינשטיין זוכר מה גרם לו להגיע ל'ראש יהודי'. "הייתי הולך פעם בשנה לבית כנסת לסוף של תפילת נעילה לשמוע את השופר ביחד עם אבא שלי", סיפר. "כמו בכל כיפור הלכתי עם תחושות מאוד נרגשות ומרוממות, בפעם ההיא זה גרם לי לחשוב הרבה לפני השינה. החלטתי כבר באותו הלילה שאני רוצה ללכת יותר לבית כנסת כי זאת חוויה מרוממת. שאלתי חבר איפה יש בתל אביב מקום עם תפילה שמחה ביום שישי והוא אמר שיש את המניין של 'ראש יהודי'. כשהגעתי בפעם הראשונה לבית כנסת, הרגשתי באופן מיידי את השמחה, את החיבור ואת ההתרגשות בתוכי וידעתי שזה המקום בשבילי".

באותה תקופה "בסך הכל חייתי את חיי הרגילים והשגרתיים ופשוט הרגשתי שמשהו חסר לי מבחינה רוחנית", הוא סיפר. "לא הרגשתי שאני נמצא במסלול של צמיחה והתפתחות, אלא בשגרה קבועה. התשובה נתנה לי להכיר עולם שלם של עומק רוחני, חיבור ליהדות, עבודה על המידות והכרה של אנשים לרבות רבנים ורבניות שמהווים לי מודל לחיקוי. בנוסף, התשובה מבחינתי מתלבשת על שמחה ואני רואה שאני נעשה בן אדם שמח יותר ומחייך יותר ומבחינתי זה המדד הכי טוב שיכול להיות כדי להמשיך בתהליך".

"ב'ראש יהודי' אני מקבל חיבור ליהדות מתוך שמחה, הכרה של עצמי, צמיחה רוחנית וגם הכרה של אנשים שכיף לי להיות בחברתם", הוסיף גרינשטיין.

תורמים קמחא דפסחא לסעודת ליל סדר קהילתי בראש יהודי - בואו להיות שותפים!

מתוך המלחמה אני מבינה שאם לא נתחבר לזהות היהודית האויבים שלנו יזכירו לנו בכוח

קדמון, שמגוייסת בצו 8 מתחילת המלחמה, אמרה כי דווקא השנה ליל הסדר מקבל משמעות מיוחדת. "יש משפט מההגדה שמתאים כמו כפפה ליד", אמרה. "'בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו'. אני באמת מאמינה, שהעם היהודי פוגש את האתגר הזה בכל פעם מחדש ואין מדובר במקריות".

"אני משרתת במילואים כבר כמעט 200 ימים מה-7 באוקטובר", הוסיפה. "אני רואה את המלחמה מקרוב ומבינה שהאירוע הוא לא אירוע נקודתי או קטן. אם אנחנו לא נתחבר לזהות היהודית שלנו, האויבים שלנו יזכירו לנו בכוח. ככל שנאבד את דרכנו יותר, ככל שנתפצל בתוך עצמנו, יהיה להם קל יותר במשימת חייהם שהיא לכלותנו. אני מקווה שבחג הזה, בניגוד לאירועי יום כיפור האחרונים בתל אביב, נבחר באחדותנו, נבחר לזכור כי אנו עם אחד עם גורל אחד. אני מחכה ומצפה לחגוג את החג עם 'ראש יהודי', שאלו הם ערכיו".

כדי להמשיך לשרוד כאן צריך להתחבר לערכים של ראש יהודי

גם קדמון וגם גרינשטיין זוכרים את האירועים הקשים סביב תפילת יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף שהוביל 'ראש יהודי'. השניים לא התרגשו מהביקורת והציעו למבקרי הארגון לבוא ולהכיר מקרוב את 'ראש יהודי'. "לתחושתי המתנגדים ל'ראש יהודי' לא רואים את הפעילות האמיתית של הארגון, הראש שלהם נגוע בסטיגמות והרבה רעש מהתקשורת", ציינה קדמון. "הם לא מזיזים אותי ולו במעט מעמדתי כי הערכים של 'ראש יהודי' הם ערכים חשובים וקריטיים. אם נרצה להמשיך לשרוד כאן כעם שחי במדינתו, עלינו להתחבר אל אותם ערכים וכל אחד יעשה זאת בדרכו".

גרינשטיין הוסיף: "אני מנסה להסביר למי שרוצה לשמוע יותר על הארגון, על מסירות הנפש של המשפחות, על הערכים שהארגון גודל בהם ועל הקהילה עצמה שזו זכות גדולה להיות שותף פעיל בה. האנשים המובילים את קהילת 'ראש יהודי' מבחינה יומיומית ומבחינה רוחנית הם אנשים שאני שואף להיות כמוהם, כיוון שהם עושים הכל בצורה מכבדת, צנועה ומתוך מסירות נפש שלא ראיתי בשום מקום אחר".

קבלה והיעדר כפייה

לסיום, קדמון ציינה שני ערכים שבולטים ב'ראש יהודי'. "הראשון הוא הקבלה האינסופית", אמרה, "כל מי שמגיע הדלת פתוחה בפניו. כן, גם אם הוא חילוני לגמרי. זה מדהים בעיניי ושונה כל כך מאיך שהחברה שלנו מתנהלת כיום. השני הוא היעדר הכפייה. הדלת פתוחה, מי שרוצה נכנס בה, הם כאן בשביל להראות ולהנגיש למי שחפץ בכך את רזי הזהות היהודית. אני מזמינה את כל המתנגדים לבוא ולקבל אפילו טעימה קטנה, ממש עכשיו בחג, מכל האור והטוב הזה".

תורמים קמחא דפסחא לסעודת ליל סדר קהילתי בראש יהודי - בואו להיות שותפים!


בשיתוף ראש יהודי