יוצאים לעצמאות: מהי בדיקת היתכנות כלכלית בדרך לבניית עסק ולמה אסור לוותר עליה?

מתכננים לפתוח עסק? בהצלחה! לפני שיוצאים לדרך, חייבים לבצע בדיקת היתכנות כלכלית – מיפוי ההוצאות הצפויות, ההכנסות, מקורות המימון והפעילות השוטפת

חדשות כיפה תוכן ממומן ע"י ישראכרט, דניס לר 06/06/23 16:25 יז בסיון התשפג

יוצאים לעצמאות: מהי בדיקת היתכנות כלכלית בדרך לבניית עסק ולמה אסור לוותר עליה?
צילום: shutterstock

הקמת עסק היא צעד מרגש ומאתגר בחיים המקצועיים של רבים. אך לפני שאנחנו יכולים לקפוץ למים העמוקים, חשוב לבדוק בצורה מדויקת ושקופה את ההיתכנות של קיום העסק במציאות. בדיקת היתכנות כלכלית היא תהליך חשוב שיעזור לנו להבין את הפוטנציאל הפיננסי של העסק העתידי, ולזהות את הסיכונים והאתגרים הכלכליים הקשורים בו.

את בדיקת ההיתכנות הכלכלית ניתן לבנות בדרכים שונות לפי אופי העסק והיזם. ניתן גם להיעזר באנשי מקצוע ספציפיים – כמו רואה חשבון, עורך דין, סוכן שיווק ועוד – או להיעזר בשירותיו של יועץ עסקי, שיכול ללוות את תהליך בדיקת ההיתכנות מתחילתו ועד סופו. כך או אחרת, אלה הם הצעדים המרכזיים שכלולים בבדיקת היתכנות כלכלית סטנדרטית לקראת הקמת עסק חדש.

ניתוח שוק ותחרות

הצעד הראשון בבדיקת היתכנות כלכלית הוא ניתוח השוק והתחרות . יש להבין את התחום העסקי שבו מתמקד העסק, ולחקור את השוק הקיים. אילו מתחרים כבר פועלים בשוק? מה הם החסרונות והיתרונות שלהם? מי מוביל את השוק? האם יש מקום לעוד עסקים בתחום הזה? ניתוח שוק יעזור לנו להבין את הפוטנציאל התחרותי ואת היכולת של העסק להתמודד עם המתחרים הקיימים.

ניתוח יכולת פיננסית

השלב הבא הוא ניתוח היכולת הפיננסית של העסק. יש לקבוע מהו ההון הפרטי שקיים וזמין להשקעה בעסק; מה הם המקורות הפוטנציאליים להשקעה נוספת; כמה כסף יש לנו להוציא ולהשקיע בשלבי הקמת העסק; ועוד. ניתוח היכולת הפיננסית יעזור לנו להבין את הרכב ההשקעה הכספית שתידרש ואת היכולת שלנו לכסות את ההוצאות ולהבטיח את התפעול הרצוי של העסק בתור התחלה.

עלויות הקמה, תפעול וייצור

אל מול היכולות הפיננסיות, נעמיד עלויות. נמפה באופן הקרוב ביותר למציאות האפשרית את העלות של הקמת העסק בשלב הראשוני, עד להגעתו למצב שבו הוא מוכן לפעילות. נוסיף לכך את העלויות המוערכות של תפעול העסק באופן שוטף, וכן של תהליכי הייצור או לחלופין תהליכי היבוא במידה והדבר רלוונטי.

הוצאות צפויות

בחלק הבא של בדיקת היתכנות הכלכלית, יש לנתח את ההוצאות הצפויות של העסק. בשלב זה צריך לשקלל את כל ההוצאות הנדרשות לתפעול העסק, כולל שכר עובדים, שכר חודשי לבעל העסק והשותפים,

רכישת מלאי וציוד, פרסום ושיווק, הוצאות ניהול ועוד. יש להעריך במדויק את הכמויות והמחירים הצפויים ולחשב את ההוצאה החודשית הממוצעת. ניתוח ההוצאות הצפויות יעזור לנו להבין את כמות ההכנסות/השקעות שנדרשות על מנת לכסות את ההוצאות הללו ולהפיק רווחים נטו.

תשלומים צפויים לספקים

אחת ההוצאות של כל עסק כמעט היא התשלום לספקים. בניגוד להוצאות כמו שכר דירה למשל, לספקים ניתן לשלם בשוטף פלוס, ולכן החישוב על ההוצאה הזו מעט שונה. בשלבים ראשונים של הקמת עסק, כשצריך למלא מדפים אבל עדיין אין הכנסות, יהיה צורך לממן בדרך כלשהי את התשלום לספקים. כאן ניתן לשקול נטילה של הלוואה לכל מטרה* - הלוואות חוץ בנקאיות באישור מיידי. הלוואות אלה, שניתנות ללא צורך בערבים, יכולות להוות גשר פיננסי מצוין בין שלבי הפתיחה של העסק ועד להגעה לאיזון הוצאות-הכנסות. ואם ישנם האטה או עיכוב בהכנסות, בהלוואה כזו קיימת האפשרות לעצירת התשלומים לעד 3 חודשים לאורך כל חיי ההלוואה (כשתשלומי הריבית ממשיכים). אך טרם בחירת ההלוואה המתאימה ביותר לעסק שלכם, חשוב לבחון היטב את כל תנאיה, הריביות והגוף הלווה. זאת כדי שתוכלו לבחור הלוואה שתמנף את העסק שלכם ולא תגרור אתכם לחובות נוספים.

יכולת לייצר הכנסות

בשלב הבא, יש לנו לבחון את היכולת של העסק לייצור הכנסות. איך הוא מתכנן למכור את מוצריו או שירותיו? באילו שיטות שיווק ומכירה כדאי להשתמש? איך פועלים המתחרים בתחום? האם יש לעסק צורך ויכולת לשווק אונליין וברשתות החברתיות? לכמה לקוחות יומיים/שבועיים מצפה העסק? ניתוח היכולת ליצירת הכנסות יעזור לנו להבין את הפוטנציאל של העסק ואת היכולת שלו להתרחב ולגדול בעתיד.

סיכום

בסופו של דבר, בדיקת היתכנות כלכלית היא תהליך חשוב ומרכזי לקראת הקמת עסק. הבנת השוק, ניתוח יכולותינו הפיננסית, הערכת ההוצאות וההכנסות – כל אלה יכולים להבטיח את הצלחת העסק ואת יכולתו לצמוח ולהתפתח בצורה יציבה ורווחית. כל עסק חדש וקטן יכול לההרס בגלל פקטורים כלכליים שלא הוזנקו בצורה נכונה, לכן חשוב להשקיע את המאמץ הנדרש בבדיקה ובהערכה מקיפה לפני הקמת העסק.

בנוסף לניתוח הכלכלי, חשוב גם להתייעץ עם מומחים כגון רואי חשבון ויועצי עסקים, שיכולים לתמוך בנו בתהליך הבדיקה ולספק עצות והמלצות מקצועיות. הם יכולים לעזור לנו לערוך תוכנית עסקית מדויקת ולהעריך את היתכנות העסק באופן מדויק.

 

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. דחיית החזר ההלוואה כפופה לתשלום ריבית גישור ותדחה את מועד סיום תקופת ההלוואה.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.