פשיטת רגל בישראל

הליך פשיטת רגל בישראל וכן הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי נועד בכדי לאפשר לחייבים לשלם כמידת היכולת שלהם ולקבל הפטר ולהתחיל חיים חדשים. חשוב ביותר לבחור עבור ליווי וייצוג בהליך זה עורך דין פשיטת רגל  הידוע כמומחה בתחום

חדשות כיפה תוכן שיווקי 29/05/23 18:52 ט בסיון התשפג

פשיטת רגל בישראל
צילום: shutterstock

הליך פשיטת רגל בישראל וכן הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי נועד בכדי לאפשר לחייבים לשלם כמידת היכולת שלהם ולקבל הפטר ולהתחיל חיים חדשים. מטרתו של ההליך המדובר הוא להגשים מטרה סוציאלית וכן הוא מעניק רשת ביטחון לחייבים אשר איבדו את היכולת שלהם לפרוע את החובות שלהם. בשנת 2013, חודש ספטמבר, יצאה לדרך רפורמה בהליך פשיטת רגל אשר העמידה לראשונה בצורה ברורה את הערך של מתן הפטר וכן ההיחלצות החברתית והכלכלית של החייב והתלויים בו כערך משמעותי ומהותי של ההליך המדובר. כמובן שחשוב ביותר לבחור עבור ליווי וייצוג בהליך זה עורך דין פשיטת רגל  הידוע כמומחה בתחום.

כיצד מגיעים למצב של פשיטת רגל?

חשוב מאוד לדעת כי אף אדם לא באמת חסין מלהגיע למצב של פשיטת רגל ואף אדם לא בוחר להגיע לסיטואציה שבה עסק שהוא פתח והשקיע בו את מיטב כספו ומרצו חדל להתקיים בשל חוסר היכולת שלו לפרוע את החובות שלו. כמו כן, אף אדם לא בוחר להגיע למצב בחייו האישיים שבו אין לו את היכולת לשלם את החזר המשכנתא שלו, הלוואות שלקח או כל חוב אחר וזאת בשל העובדה שפוטר מעבודתו, חלה או כל סיבה אחרת. חשוב לדעת כי הרוב המכריע של החייבים הם אנשים נורמטיביים לחלוטין אשר מבקשים לפרנס את עצמם בכבוד ובשל נסיבות שלא תלויות בהכרח בהם הם נכשלו מבחינה כלכלית.

אותם אנשים נורמטיביים שיש להם חובות למעשה מגיעים להבנה כי אין להם יכולת להציל את מפעל החיים שלהם או להמשיך להתפרנס בכבוד ולעמוד בתשלומי החובות השונים שיש להם, הם חשים תחושה של אכזבה וכישלון אשר לא פעם משליך על הביטחון האישי שלהם ופוגע במרקם המשפחתי. הם מוצאם את עצמם מנהלים חזיתות מול הליכי הוצאה לפעול שלא פעם הולכים ומתרבים וכן מתמודדים עם ריביות אשר הולכות ועולות בצורה קיצונית. במצב כזה הם למעשה מרימים ידיים, לא מתייצבים להליכים ולתביעות השונות, לא רואים טעם להשתלב באופן כלשהו בעבודה, שכן כל שכרם יעוקל לטובת הנושים, ומגיעים למצב שמאנשים עובדים או בעלי חברה או עסק הם יורדים למחתרת.

מהם השלבים בדרך לפשיטת רגל?

הליך פשיטת רגל נועד למעשה לאזן ביו האינטרס של הנושים לבין האינטרס של החייב כאשר התכלית שלו הוא להביא לשיקום של החייב. כיום ההליך המדובר זכה לרפורמה מקיפה שיזם כונס הנכסים הרשמי החל משנת 2013. בין היתר נקבעה מסגרת אחידה וברורה של משך ניהול ההליך עד 4.5 שנים תוך מתן תמריצים לחייב אשר משתף פעולה. השלבים העיקריים של הליך פשיטת רגל הם:

הגשת בקשה לפשיטת רגל- מדובר על שלב ההכנה של הליך פשיטת רגל הכולל איסוף מסמכים אשר מלמדים על קיום חובות, השלמת טפסים בהתאם לתקנות של פשיטת רגל, דיווח על הכנסות והוצאות של התא המשפחתי וכן עריכת תצהיר אשר מגולל את הנסיבות של ההסתבכות הכלכלית של האדם.

השלב הבא הוא שלב צו הכינוס שהוא הצו אשר פותח את הליכי פשיטת הרגל ובו נקבע צו לתשלום חודשי וזאת בהתאם למסמכים והנתונים השונים אשר הוגשו בבקשה לפשיטת רגל. כאשר קובעים את מועד צו הכינוס קובעים מראש מועד לדיון בבית המשפט, כאשר לרוב זה יהיה שני וחצי לאחר צו הכינוס.

בפרק הזמן ממועד הצו נעשות פעולות חקירה וגילוי על ידי בעלי תפקיד שממונה מטעם כונס הנכסים הרשמי וכן באישור בית המשפט שבסיומן מוגש דוח מסכם לבית המשפט ובו פירוט ממצאי החקירה, נסיבות והסתבכות כלכלית. ככל שיש יותר שיתוף פעולה של החייב וכן ייצוג על ידי עו"ד פשיטת רגל  מקצועי כך תוכנית הפירעון שתוגש תהיה טובה יותר.

השלב הבא הוא הפטר חלוט מהחובות וזאת לאחר שהחייב עומד בתנאי תוכנית הפירעון. לעיתים ההפטר יינתן לאחר כשנה וחצי ממועד צו הכינוס ללא תנאים.