אוזני המן, פור ודגים: בפעמונים מקיימים את סימני הפורים

"משנכנס אדר מרבין בשמחה"- מאפייני החג הם שמחה ומשתה אותם כולנו חוגגים עד היום. בפעמונים אנו פוגשים משפחות שהפור- הגורל, הוא לא גזירה. אלא הדבר בידיהם, הם משנים את גורלם באמצעות קבלת החלטה ולקיחת אחריות על חייהם

חדשות כיפה תוכן שיווקי 06/03/23 10:18 יג באדר התשפג

אוזני המן, פור ודגים: בפעמונים מקיימים את סימני הפורים
צילום: shutterstock

בחג הפורים חוגגים את כישלונה של מזימת המן להשמיד את העם היהודי, לכן מאפייני החג הם שמחה ומשתה אותם כולנו חוגגים עד היום: המשפחה בסעודת פורים ומתן משלוח מנות איש לרעהו. מצוות משלוח המנות מדגישה את הערבות ההדדית ושיתוף השמחה אחד עם השני. השמחה מגיעה גם לאביונים בעזרת מתנות כדי שהשמחה תגיע לכל העם, כולל אלה שקשה להם לשמוח בשל מצבם הכלכלי. 

בפסוק המפורסם: "אם החרש תחרישי בעת הזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" (אסתר ד', יד'), מרדכי משקף לאסתר שהיא צריכה לדבר, להשמיע את קולה בפני המלך, לעשות מעשה ולהתגבר על הפחד מלגשת אליו, כדי לנסות ולהציל את עמה. וההמשך ידוע, אסתר אכן התגברה על הפחד ועושה זאת. ידוע גם, שאם מסתכלים על המילה פחד בהיפוך אותיות, מתקבלת המילה דחף. הפחד לעיתים דוחף אותנו לפעולה. וכך היה אצל אסתר. היא דחפה את עצמה ליזום פגישה אצל המלך, למרות הסיכון שבדבר. בכך שינתה את המצב. אסתר יזמה ודיברה את אשר על ליבה וסיפרה למלך על מזימת המן וכך הצילה את עמה. עצם היוזמה והדיבור הוא זה שעזר לשנות את הגורל.

הצטרפו אלינו ויחד נסייע למשפחות לצאת לעצמאות כלכלית

פירוש המילה פור הוא: מזל, גורל. הגורל, בזמנים עתיקים היה נקבע על חרס או אבן קטנה שהיו מטילים כדי לקבוע ולקבל החלטות. במזרח הקדום רווח המנהג להפיל גורל לצורך הכרעות ממלכתיות, כגון מינוי שרים, יציאה למלחמה וכריתת ברית שלום. 

בפעמונים אנו פוגשים משפחות שהפור- הגורל, הוא לא גזירה. אלא הדבר בידיהם. הם משנים את גורלם באמצעות קבלת החלטה ולקיחת אחריות על חייהם. עצם הפניה לעזרה, היא דבר גדול, כי לא פשוט לפנות לעזרה. הפחד מפני עתיד כלכלי קשה והרצון לשפר את המצב, להגיע לשקט ורוגע דוחף את המשפחות לבקש סיוע.  

בפעמונים אנו מדגישים את משולש האחריות של המדינה, החברה והפרט. לכל צד  במשולש יש חלק חשוב ומשמעותי בעתיד הכלכלי של הפרט.  

בפורים נהוג לאכול אוזן המן, שגם הוא משולש. האוזן ידועה גם כאיבר בגוף האחראי לאיזון וכן לשמיעה ולהקשבה של דברי האחר. אנו רואים בזה משהו סמלי הקשור לתחום עיסוקנו בפעמונים. יכולת ההקשבה, ההכלה והאמפתיה שמלווי המשפחות מגלים כלפי המשפחות הוא בסיס להצלחה בתהליך לשיקום כלכלי. בתהליך הליווי ובהדרכת המשפחות אנו מקשיבים לצרכים של האחר, לקשיים ולאתגרים וכך מתאפשר לנו להעניק כלים וידע המותאמים לצרכים הספציפיים של כל משפחה ומשפחה וכך להוביל אותם לאיזון כלכלי.

בנוסף, מזל חודש אדר הוא דגים. בפעמונים, ידוע שאנו דוגלים לתת חכות ולא דגים, אך בתקופה זו של השנה, אנו מבקשים לשמח את המשפחות. כך יוכלו לקיים את השמחה, כמצוות החג, ויקל עליהם בהתמודדות עם הקושי הכלכלי והחובות הכבדים. התרומות, שאנו מגייסים בימים אלו, הם "הדגים", אותם אנו מעניקים כמתנות לאביונים, בו ביום. בנוסף, אנו מעניקים דגים אלו, באופן חד פעמי בתהליך הליווי, כדי שזה יוסיף למשפחות מוטיבציה להמשיך בתהליך הקשה. כל התהליך מאופיין במתן כלים, ידע וחיזוק מיומנויות להתנהלות כלכלית נבונה – שהם החכות המפורסמות, אך בתוך התהליך, אנו פונים גם לעזרת הציבור, להעמיד תרומה, להצלת משפחות אלה ובמחווה של ערבות הדדית, לעזור לנו בפעמונים לעזור למשפחות אלה לצאת לעצמאות כלכלית. מי יתן שנהיה תמיד בצד הנותן. 

נאחל לכל בית ישראל פורים שמח. 

הצטרפו אלינו ויחד נסייע למשפחות לצאת לעצמאות כלכלית