ארבע תופעות שכיחות לאחר לידה שכדאי להכיר

שינויי הגוף לא מסתיימים ברגע הלידה ועשויים להימשך עד שנה ולעיתים אף יותר | לפניכם פירוט של  כמה שינויים ותופעות שכיחים ביותר, שעשויים להתרחש לאחר הלידה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 17/11/22 12:29 כג בחשון התשפג

ארבע תופעות שכיחות לאחר לידה שכדאי להכיר
צילום: shutterstock

ארבע תופעות שכיחות לאחר לידה שכדאי להכיר

שינויי הגוף הרבים המתרחשים בזמן ההיריון, מוכרים ומתקבלים בברכה, בהבנה ובאהבה גדולה, שכן חיים חדשים מגיעים לעולם. גם הלידה עצמה מטלטלת את הגוף וגורמת לו לשינויים כגון התרחבות האגן, קרעים באזור הפירנאום, טחורים ועוד.

שינויי הגוף לא מסתיימים ברגע הלידה ועשויים להימשך עד שנה ולעיתים אף יותר. לפניכם פירוט של  כמה שינויים ותופעות שכיחים ביותר, שעשויים להתרחש לאחר הלידה.

בדיקות דם עוד בבית החולים

אחת ההשלכות של לידה ואיבוד הדם הכרוך בה היא המוגלובין נמוך. זוהי תופעה מוכרת וידועה ומרבית הנשים חוות אותה ולעיתים אף ללא תחושה מיוחדת הנלווית לכך. זו גם הסיבה שכבר ביום שלאחר הלידה, נעשות בדיקות דם ליולדת כדי לברר את רמת ההמוגלובין בגוף.

רמות נמוכות מעידות על חוסר ברזל בגוף, דבר שעלול לגרום לעייפות, חיוורון ובמקרים חמורים גם לאנמיה. מחסור בברזל לאורך זמן או ברמות קיצוניות הוא מצב שעשוי לסכן חיים ולכן יש לטפל בו בהקדם באמצעות תוספי ברזל בצורות שונות.

התכווצויות וכאבי בטן

אם נראה שכאבי הלידה ולידת התינוק הם סוף התהליך, התכווצויות הרחם, כאבי הבטן  והדימומים הנמשכים עד כמה שבועות לאחר מכן, מעידים כי הגוף עדיין בעיצומו של התהליך.

משמעות הכאבים והדימומים הם שהרחם מכווץ את עצמו חזרה לגודלו הרגיל, כיווצים אלו עשויים לכאוב בדרגות כאב שונות, אך לרוב טיפול במשככי כאבים יספיקו כדי לעמעם או להעלים את הכאב לחלוטין. מצב זה של כיווץ וכאב עשוי להימשך כמה ימים עד שבועיים.

דימומים והפרשות גם הם מעידים על ניקוי הגוף מכל שאריות ההיריון וגם זה מצב טבעי לחלוטין. יש מי שיחוו דימומים כבדים ויש מי שיחושו כמו במחזור בעוצמה בינונית. משך הזמן הצפוי לדימום הוא כ-6-4 שבועות.

בכל מקרה שבו נדמה כי הכאבים חזקים באופן קיצוני, הדימום מאסיבי ובלתי פוסק, כדאי להתייעץ עם רופא.

לאן נעלם השיער השופע מההיריון?

עוד תופעה שכיחה הצפויה היא נשירת שיער. הנשירה תתחיל כמה חודשים עד שנה לאחר הלידה ועשויה להימשך מספר חודשים עד חצי שנה והיא מתרחשת בגלל הירידה ברמות האסטרוגן. במהלך ההיריון הורמון זה היה אחראי על שמירת ההיריון, ייצור החלב ועוד. לאחר הלידה רמתו יורדת לאט עד לרמת הטבעית שלו, ולכן מתחילה נשירת השיער.

זו אינה נשירה המעידה על התקרחות חלילה, אלא מצב שבו הגוף חוזר למצבו הקודם. אם המצב אינו חולף לאחר כשנה, כדאי לפנות לרופא שיבדוק האם הנשירה נובעת מגורם אחר.

דכדוך, דיכאון ותחושת עצבות

שינויי הגוף המתרחשים אינם מתבטאים רק בתסמינים ותופעות נראים לעין ועשויים להשפיע גם על הנפש והמוח. ירידת רמות ההורמונים בגוף גורמים לירידה ושינוי במצב הרוח דבר שיכול לגרום לתופעה הקרויה "דכדוך לאחר לידה". זהו מצב שכיח המתרחש אצל אחוז גבוה מהנשים ונמשך כמה שבועות. 

במקרים אחרים הדכדוך עלול להתפתח לדיכאון שיצריך טיפול והתערבות מסוימת. בכל מקרה לא כדאי לשמור את התחושות בלב אלא לשתף חברים, בני משפחה ואפילו את הרופא המטפל, וזאת כדי לקבל עזרה ותמיכה אשר כה נחוצים.

לסיכום, להיות הורים לתינוק חדש זהו האושר הגדול ותחושת עילאיות נהדרת, אך יחד אתה מגיעים קשיים ואתגרים שאינם קשורים אך ורק לתוספת החדשה למשפחה. אומנם מרבית התופעות לאחר הלידה הן שגרתיות וצפויות, אך אין להקל בהן ראש, ואם נדמה כי משהו אינו תקין, כגון כאב קיצוני או תסמין הנמשך זמן רב וכדומה, רצוי ומומלץ לפנות לייעוץ, גם אם בסופו של דבר יתברר כנורמלי לחלוטין.