מתי כדאי לשקול מעבר לדיור מוגן?

בשלב כזה או אחר, רבים מאיתנו נגיע לגיל בו התפקודים היום-יומיים יהפכו למטלה קשה לניהול. לא תמיד קל להעלות את האפשרות של מעבר לדיור מוגן, אך במקרים רבים, אנו עשויים לגלות כי מדובר במעשה הראוי. מדריך מקוצר שיאפשר לזהות מתי הגיע הזמן לדבר על המעבר לדיור מוגן.

חדשות כיפה תוכן שיווקי 01/03/21 17:32 יז באדר התשפא

מתי כדאי לשקול מעבר לדיור מוגן?
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתי כדאי לשקול מעבר לדיור מוגן?
בשלב כזה או אחר, רבים מאיתנו נגיע לגיל בו התפקודים היום-יומיים יהפכו למטלה קשה לניהול. לצד הקשיים שאנו נחווה מתהליך ההזדקנות, התופעה עשויה להשפיע באופן ניכר על המעגל הקרוב ביותר שלנו. בישראל, מתמודדות מעל 200,000 משפחות עם הטיפול באנשים היקרים להם שהגיעו לגיל השלישי וזקוקים לסיוע צמוד. על מנת לאפשר לו להתנהל באופן ששומר על כבודו ובריאותו, להפיג את הבדידות ולשמור עליו פעיל וחיוני, מקדישים בני המשפחה משאבים ומאמצים רבים. לעתים קרובות, תוך הקרבה רבה.

לא תמיד קל להעלות את האפשרות של מעבר לדיור מוגן, אך במקרים רבים, אנו עשויים לגלות כי מדובר במעשה הראוי, ההגון והאחראי ביותר בו כל הצדדים בסופו של דבר ירוויחו. כדי לסייע לקבל את ההחלטה הנכונה ולבצע את השינוי בצורה ראויה, ערכנו מדריך מקוצר שיאפשר לזהות מתי הגיע הזמן לדבר על המעבר לדיור מוגן.

שינויים במצב הרוח
אחד הסימנים הראשונים לשינויי הגיל השלישי ניכר במצב הרוח. במקרים רבים חרדה או דיכאון עשויים להיות סימן מקדים לתחילתה של פגיעה בתפקודים הקוגניטיביים וחשוב שנשים על כך עין. בין אם מדובר בביטוי של בדידות או בעניין רפואי, המעבר לדיור המוגן ינגיש לאדם מעגל חברתי עשיר שיתמוך ויסייע להתמודד עם הקשיים בצורה טובה ונוחה יותר.

בעיות בזיכרון ובריכוז
כאמור, אחד הסממנים המשמעותיים ביותר של קשיים תפקודיים בגיל השלישי מתבטאים בהיבט הקוגניטיבי. ללא ספק, זהו הביטוי שמעורר הכי הרבה קושי ומתח בקרב בני המשפחה התומכים באדם. אנו עשויים לחשוש להשאיר את האדם המבוגר לבדו ונדרשים לזכור עבורו פרטים רבים – מנטילת טיפול תרופתי ועד לאכילה ומקלחת באופן קבוע. במצב כזה מומלץ לשקול קבלת סיוע חיצוני.

כשהמענה הטיפולי נעשה מורכב
ככל שמדובר במשימות פשוטות כמו בדיקת לחץ דם, מתן תרופות והפגת הבדידות, רובנו נרגיש שמדובר במשימה שנוכל לנהל בעצמנו. עם זאת, לעתים קרובות עשויים להתעורר צרכים רפואיים מורכבים בהרבה שידרשו ליווי מקצועי. מעבר לעובדה שרובנו לא הוכשרנו לבצע אותם, לעתים ההתמסרות המוחלטת אל בן המשפחה עשויה עם הזמן לשחוק, לעורר תסכול ולפגוע בטיב הקשר. חשוב שלבן המשפחה שלנו יהיה את הטיפול הרפואי הטוב ביותר ולצד זה, משפחה תומכת שנמצאת שם עבורו לא רק כמטפלים, אלא בתפקיד שתמיד שימשנו עבורו במסגרת התא המשפחתי הנרחב.

שיקולי בטיחות
לעתים, כאשר קיימת מגבלה בתנועה, למשל, ייתכן שביתו של האדם המבוגר כבר לא יהיה בטוח עוד עבורו. כאן, חשוב שניוועץ באיש מקצוע שיוכל לסייע לנו לבצע התאמות בבית ואם הדבר אינו אפשרי, לבחון את האפשרות של מעבר למקום ייעודי. כיום, קיימים שלל מסגרות דיור מוגן בתל אביב ובשאר אזור המרכז המותאמים באופן מדויק לצרכים רפואיים וגם לשיפור התפקוד היומיומי.

להסב את המבט פנימה
לצד כלל השיקולים העוסקים בטובתם של בני המשפחה שלנו, חשוב שתהיה לנו המוכנות לדאוג גם לעצמנו. הטיפול באדם המבוגר גובה כוחות רבים ולעתים נדרש בתקופות משמעותיות ביותר בחיינו. חשוב שנדע להעניק לעצמנו את הזמן והכוחות שאנו ראויים להם כדי לנהל את חיינו באופן מיטבי. בסופו של דבר, ההחלטה על המעבר לדיור מוגן עשויה לשפר את איכות חייו של האדם המבוגר באופן משמעותי ולאפשר לנו לעמוד לצידם כבני משפחה.