אובססיות, חרדה, טקסים וקורונה – על OCD ודרכי טיפול

OCD היא הפרעה המורכבת מאובססיות המעוררות חרדה ומצוקה. האם קורונה גורמת ל-OCD? איך מטפלים ב-OCD? | המדריך המלא

חדשות כיפה בשיתוף בטיפולנט 18/02/21 19:39 ו באדר התשפא

אובססיות, חרדה, טקסים וקורונה – על OCD ודרכי טיפול
צילום: shutterstock

מה זה OCD?

הפרעה טורדנית-כפייתית (Obsessive Compulsive Disorder) היא הפרעה המורכבת מאובססיות (מחשבות טורדניות) המעוררות חרדה ומצוקה, לצד קומפולסיות (טקסים כפייתיים) שנועדו להפחית חרדה זו.

מחשבות טורדניות הן מחשבות שחוזרות על עצמן, למשל ״אולי לא נעלתי את האוטו?״; ״אולי שכחתי את הגז דולק?״ או ״מה אם יש פה מלא חיידקים?״. המחשבות הטורדניות נובעות מחרדה ובו זמנית מגבירות אותה. לכן, בדרך כלל, הן מובילות להסלמה בחרדה.

לרוב, האדם יודע שהמחשבות או התדירות שלהן לא הגיונית, אך למרות זאת הוא לא מצליח לשלוט עליהן. בנוסף, המחשבות מלוות לעיתים קרובות בחשיבה קטסטרופלית המוסיפה למצוקה, למשל ״אם לא אשטוף את הידיים מספיק פעמים ביום אני עלולה להדביק את היקרים לי במחלה ולהביא למותם״.

כדי להפחית את המצוקה והחרדה שמעוררות המחשבות הטורדניות, האדם מבצע ״טקסים״ – התנהגות כפייתית כל שהיא המספקת כביכול הרגעה. כך למשל בכל פעם שמתעוררת מחשבה על לכלוך או מחלה, האדם ישטוף ידיים – אפילו עד לכמות של 30 פעמים ביום!

אמנם ביצוע הטקסים (שטיפת הידיים) מוביל להקלה אך היא זמנית בלבד – הטקס מקנה אשליה של שליטה וביטחון ("שטפתי ידיים אז עכשיו לא אדביק אף אחד"), אך בעצם מוביל לחיזוק מעגל ה-OCD היות שבכל פעם שתתעורר מחשבה טורדנית יהיה צורך בטקס נוסף כדי להרגיע אותה. ככל שמעגל זה נמשך זמן רב יותר, כך יגבר העיסוק במחשבות הטורדניות ובטקסים, עד לכדי פגיעה אפשרית בתפקוד בחיי היום-יום.

חשוב לציין כי תפיסות נוירופסיכולוגיות מדברות על מקרים בהם OCD מתפתח על רקע פגיעה או בעיה מולדת במנגנוני עיכוב (אינהיביציה) מוחיים. כלומר, בעיה שבעקבותיה האדם לא יכול לעכב את ההתנהגות הכפייתית, למרות שאינו חווה חרדה. זו הסיבה שבחלק מהמקרים תסמונת "טיקים" תופיע בשילוב עם OCD – משום ששניהם נקשרים בפגיעה במסלולי העיכוב המוחיים.

האם קורונה גורמת ל-OCD?

בעידן הקורונה, מטבע הדברים הדאגה לניקיון עלתה ושטיפת ידיים מרובה כבר הפכה לדבר שבשגרה. כאשר ישנה נטייה לכך, מצב זה עשוי להוות קרקע להתפתחות של OCD.

למשל, אדם שסובל באופן רגיל מחרדות הנוגעות לבריאות עשוי לפתח מחשבה טורדנית כמו – ״אם לא אשטוף את הידיים כל פעם לאחר שנגעתי במשהו אני אדבק בקורונה״. מחשבות אלו יגרמו לחרדה שעשויה להתבטא ב-3 מישורים: (1) ברמה הגופנית - הזעה, רעד, כאבי בטן, בחילות ונשימה לא סדירה; (2) ברמה הרגשית - חוסר אונים, אי שקט ופחד; (3) ברמה המחשבתית - תחושת ״שיגעון״ או דאגה מפני דבר נורא שיקרה.

המצוקה שסימפטומים אלו מלווים בה, עשויה להוביל לקיום טקסים כפייתיים הנוגעים לשטיפת ידיים וחיטוי – למשל, שטיפת ידיים למשך 40 שניות לאחר כל מגע עם חפץ זר. הטקס אולי יוביל להקלה זמנית אך לא יעבור זמן רב עד שהמחשבה הטורדנית תחזור ואיתה גם הטקסים.

כמובן שהמורכבות במצב הזה היא גדולה, שכן ישנה חפיפה בין החרדה הנפשית (חרדת בריאות) לבין גורם מציאותי שעשוי להיות מסכן חיים (נגיף הקורונה). עם זאת, ב-OCD הדאגה והטקסים "יוצאים משליטה" והם מובילים לפגיעה באיכות החיים מבלי שהם תואמים את האיום.

איך מטפלים ב-OCD?

לרוב, אנשים הסובלים מ-OCD נוטים להסתיר את הסימפטומים מהם הם סובלים משום שהם גורמים לתחושות אשמה ובושה, כך שיכולות לעבור שנים עד שיפנו לטיפול. עם זאת, אם אתם חושבים שאתם או מישהו מיקיריכם סובל מ-OCD, כדאי לפנות לטיפול מקצועי באחת משתי דרכים מרכזיות.

1. טיפול פסיכולוגי להפחתת סימפטומים והפסקת שימוש בטקסים – הטיפול הפסיכולוגי הנחשב מתאים ביותר ל-OCD הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הנקרא "חשיפה ומניעת תגובה". במסגרת טיפול זה, המטופל נחשף לגירוי מעורר החרדה (למשל מגע בחפץ זר במציאות או בדמיון) ובמקום לבצע את הטקס הקבוע, הוא נשאר עם המחשבות, הרגשות והסימפטומים הגופניים שמתעוררים בעקבותיו. הרעיון הוא ששהייה במצב זה תגרום לאדם להתרגל למצוקה ולחרדה לאט לאט, תוך ליווי רגשי מהמטפל, כדי שיוכל לראות שלא מתרחשים דברים נוראיים על אף שלא ביצע את הטקס.  

על מנת שהחשיפה תהיה יעילה, המטופל והמטפל מבררים יחד את מקור החרדה או המצוקה השוכנת בבסיס ה-OCD ומתכננים את החשיפות בהתאם לה.

לעיתים, משלבים בטיפול רכיבים של יצירת תובנה ומודעות למקורות הלא מודעים של החרדה, כפי שמציע הטיפול הפסיכודינמי. מקורות אלו יכולים להיות אירועי חיים טראומטיים, מערכות יחסים מורכבות, קונפליקטים פנימיים לא פתורים ועוד. 

2. טיפול פסיכיאטרי תרופתי – ישנם נתיבי טיפול תרופתי ב-OCD עליהם יש להתייעץ עם פסיכיאטר. במקרים רבים מומלץ לשלב בין טיפול פסיכולוגי לטיפול תרופתי כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר.  

טיפ קטן לסיום!

פעמים רבות הצלחת הטיפול ב-OCD תלויה בשיתוף אנשים בסביבה הקרובה לאדם בכך שיש בעיה שמנסים לטפל בה. זאת משום שלעיתים הסביבה תומכת בטקסים מבלי לדעת. למשל, אדם השואל קולגות בעבודה שאלות אישור ("אתה חושב שטעיתי?", "את חושבת שלקחתי החלטה נכונה?") והופך תלוי בתשובה שלהם כמו בטקס. המטפל או המטפלת יוכלו לעזור להחליט במה וכיצד הכי נכון לשתף את הסביבה.  

בטיפולנט הוא אתר המציע מגוון שירותים פסיכולוגים במקום אחד, כולל אינדקס אנשי מקצוע בתחום חרדה,  OCD ורבים אחרים. מבחר מאמרים, לקסיקון ועוד. היכנסו לאתר למידע נוסף בתחום ולאיתור איש מקצוע.