האם יש ביהדות שוויון בין נשים לגברים?| הרבנים עונים

סוגיית השוויון בין נשים וגברים עומדת בליבת השיח של השנים האחרונות וממנה נגזרות עמדות רבות בנושאים שונים | הרבנים והרבניות של נאמני תורה ועבודה עונים מה היהדות חושבת על כל הנושא| לתשובות המלאות

חדשות כיפה בשיתוף נאמני תורה ועבודה 01/03/22 17:32 כח באדר א'

האם יש ביהדות שוויון בין נשים לגברים?| הרבנים עונים
צילום: shutterstock

אחת הסוגיות הבוערות ביותר בחברה בכלל ובמגזר הפרטי בפרט היא סוגיית השוויון בין שני המינים. התנועה נפמינסטית הפכה את השיח וכיום צצים יותר ויותר קולות שדורשים שוויון, וכאלה מנגד. זוהי סוגיה כבדת משקל שממנה נגזרות פרקטיקות רבות שנוגעות לכל תחום בחיים- גיוס לצבא, מקצועות וחיי משפחה.

בשאלה שנשאלה בנושא, ענו הרבנים והרבניות תשובות שונות על האופן שבו הם תופסים את הסוגיה.

הרבנית ד"ר חנה פרידמן: במשך שנים עולם התורה דיבר רק בשפה אחת ולא נתן לנשים כלים לבטא את הכוונות שלהן... בהיעדר חצי מהלומדים התורה יצאה חסרה

"אני חושבת שהמהפכה הפמינסטית היא מהפכה הרבה יותר גדולה ממה שאנחנו מבינים כרגע. אנחנו לאורך שנים עסוקים בלהבין את החלוקה המגדרית שהחברה התארגנה בצורה הרמטית סביבה. עד כמה ההבדלים הפיזיים משפיעים על הנפש ועל החלוקה בתוך המשפחה. יותר ויותר אנשים מרגישים שהנורמות מצרות את צעדיהן. הבירור הזה משמח ומכאיב, כמו נעל שלוחצת על רגל. בעולם הקודם היו הרבה עוולות. נשים שהסתובבו מוחלשות ולא מסוגלות לממש את צלם האלוקים שבהן. גם עולם התורה דיבר רק בשפה אחת ולא נתן לנשים כלים לבטא את הכוונות שלהן. התורה מתפתחת על ידי לומדיה ובהיעדר חצי מהלומדים התורה יצאה חסרה. יש משהו מאיים בשינוי סדרי חברה. שום דבר כבר לא מובן מאליו. מי שיוצא לדרך צריך להאמין שהסוף שווה את המחיר"

צפו בתשובה המלאה של הרבנית ד"ר חנה פרידמן

הרב צבי והרבנית אושרה קורן: תהליכים של העולם שיוצר יותר שוויוניות בין נשים וגברים זה חלק מתיקון עולם

"בבראשית פרק א' האיש והאישה נבראים ביחד, שניהם נקראים אדם, ותפקידם לעסוק בתיקון עולם. פרק ב' מדבר על זה שהאישה נבראת מהאיש, כלומר: יש שיוויון בערך (פרק א), ושוני בזהות (פרק ב). בפרק ג' פוגשים את הפסוק: "והוא ימשול בך". האם האיש צריך לשלוט באישה? לאורך ההיסטוריה הגברים אכן שלטו בנשים ולא היה שיוויון. אבל צריך מה שכתוב בפרק ג' הוא שזו קללה. אין מצוה בתרי"ג המצוות שהאיש ישלוט באשה, להיפך: זה קילקול שנולד בעולם בעקבות חטא אדם וחווה. כמו שהתורה אמרה "וקוץ ודרדר תצמיח לך", ושיפור החקלאות זה תיקון, כך גם התהליכים של העולם שיוצר יותר שוויוניות זה חלק מתיקון עולם. 
התפקיד שלנו הוא להחזיר את העולם למצב של בראשית, על ידי הכלים ההלכתיים של התורה שבעל פה, במסגרת ההלכה, בשותפות של נשים וגברים, תלמידי חכמים ותלמידות חכמים, ביחד".

צפו בתשובה המלאה של הרב צבי והרבנית אושרה קורן

הרב דוד בן-זזון: אין שוויון בין נשים וגברים. השונות הזאת קובעת תפקידים אחרים בחיים.

"נתחיל בזה שגבר ואישה הם יצורים שונים. אף פעם לא ראיתי גבר שיכול ללדת או להניק. אין שוויון בין נשים וגברים. השונות הזאת קובעת תפקידים אחרים בחיים. אני חושב שחכמים בדרך כלל רצו שכל אחד ימלא את היעוד המדויק לו, כמו בקיבות-כל אחד עושה את התפקיד שלו. יש דברים שנשים יכולות לעשות וגברים לעולם לא יצליחו וגם הפוך. ההלכה היא מאוד פמיניסטית. למשל, האם גבר רשאי לעשות קידוש בשישי בערב לאשתו? זה בכלל לא בטוח. אם האישה לא התפללה אז לפעמים ראוי שהיא תעשה קידוש. יש מצוות שנשים מחויבות ומצוות שנשים לא חייבות בהם. אישה יכולה לעשות קישור ולהוציא ידי חובה מאתיים גברים".

צפו בתשובה המלאה של הרב דוד בן-זזון