אולי ההלכה יכולה להתגמש בשמירת נגיעה לרווקים?

הדיון ההלכתי סביב הרווקות המאוחרת עולה בכל פעם מכיוון אחר, האם יש מקום להתיר נגיעה בגילאים מבוגרים לרווקים? מה ההשלכות של שמירת הנגיעה וחוסר במגע בשנים האלו, ואולי בכלל הפתרון הוא בחינוך לחתונה מגיל צעיר?

חדשות כיפה
ב בשבט התשפ
,
28 בינואר, 2020 12:33

צילום: shutterstock

הדיון ההלכתי בנושא שמירת נגיעה עולה מפעם לפעם בצורות שונות, כמוהו העיסוק בנושא הרווקות המאוחרת שלא יורד משולחן הדיונים. הרב יוני רוזנצוויג העלה את הדיון בעמוד הפייסבוק שלו בעת ששיתף בפנייה של בחורה רווקה (בת 34) שהגיעה אליו ומבקשת להעלות למודעות את הקושי להתמודד כל כך הרבה שנים ללא מגע, היא מדברת על הפגיעה הנפשית ששמירת הנגיעה במשך שנים ארוכות יוצרת אצל נשים וגברים כאחד, ומעלה את השאלה מה התורה אסרה במקור והאם יש מקום להסתכל על המציאות הקיימת היום בצורה שונה.    

הפוסט עורר תגובות רבות ודיונים שונים, אחת התגובות שעוררה דיון בעצמה היא של הרב אברהם סתיו, שיוצא נגד הרצון לשנות את ההלכה ומצהיר כי הפתרון הוא לחנך את הדור הצעיר לחתונה בגיל מוקדם.

"מה עם הלכות רווקים ורווקות?" הוא שואל ומנסה לברר האם יש הבדל בהלכות צניעות ושמירת נגיעה בין בחורים בני 15 לרווקים בני 35, והוא עונה: "יש הבדל. והקולות שהולכים ונשמעים בשנים האחרונות מציפים את הקושי ההולך וגובר בהקפדה על הימנעות מוחלטת ממערכת יחסים פיזית לאורך שנים ארוכות. הימנעות המנוגדת לכל הדחפים והמשיכות הבסיסיים והטבעיים ביותר בנפש האדם."

הוא מבין כי יש הבדל אבל הפתרון בעיניו הוא לא בהלכה כפי שהוא אומר ומסביר: "הפתרון הוא לא בהלכה. כי הבעיה היא לא בהלכה. הבעיה היא ברווקות. גיל הנישואין הממוצע עלה בחצי-יובל האחרון בערך בשלוש שנים. מאות-אלפי שנים נוספות של רווקות-מאוחרת בכל שנה."

הבעיה האמיתית הוא אומר היא התפיסה המערבית שגורמת לצעירים להתחיל לחשוב על חתונה בגיל מאוחר: "אולי קשה למדוד את זה, אבל העלייה היא לא רק בגיל שבו מתחתנים בפועל, אלא קודם כל בגיל שבו רוצים להתחתן, בגיל שבו זה נתפס כצעד מתבקש או לכל הפחות נורמלי. וכאן לא מדובר בקושי אישי אלא בצורת חיים שונה.

במודל שייבאנו מאירופה ובעיקר מארצות הברית. אולי דרך הוליווד. אינספור סדרות וסרטים על חיי רווקות סוערים לאורך תקופת הקולג' והאוניברסיטה וההתמחות. כשהנישואין הם דבר שמנסים להגיע אליו לקראת סוף תקופת הפוריות, בגיל שלושים ומשהו.

וחשוב לומר שהמודל הזה הוא מודל מעוות. הוא יכול לעבוד אולי עבור מי שרוצה מלכתחילה להסתפק רק בילד אחד או שניים (שזה בסדר גמור: בני נח לא חייבים ביותר מזה). הוא יכול לעבוד עבור מי שמוכן לוותר על קדושת המיניות והבלעדיות שלה לחיי נישואין. אבל זה לא יכול לעבוד אצלנו. מצטער. אי אפשר להקים ככה משפחה גדולה. קשה לשמור על בריאות נפשית ושמחת-חיים בתקופה ארוכה כל-כך של התנזרות מכל מגע מיני."

הוא מביא את דעתו ואומר: "ההלכה לא יכולה להתפשר בתחום הזה. והאמת, היא גם לא רוצה להתפשר. ולכן, לפני ששוברים את הראש על המצוקה הבאמת קשה שקיימת כיום, צריך להתחיל להחזיר את הגלגל לאחור, או לפחות לעצור אותו. לחנך לכך שגיל 21-22, לקראת סוף השירות הצבאי או הלאומי, זה גיל נהדר להתחיל לחשוב על חתונה. כמובן שבהתאם למצבו האישי של כל אדם, אבל זו ברירת המחדל, זו הנורמה. את הטיול הגדול בחו"ל או את לימודי הרפואה המפרכים אפשר כבר לעשות יחד, אחרי החתונה." 

28.01.2020

1. היתר איסור נגיעה יביא לבגידה לאחר הנישואין. כי כמה אפשר לחכות ולא לגעת בעוד תאווה לעיניים? (רונן)

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

2. ומי יפרנס את הזוג? (שאלה)

כאשר נערים החלו לעבוד בגיל 12 בגיל 18 היה להם מקצוע. מי יפרנס עכשיו את הזוג?

הפחד הוא מאובן השליטה של הרבנים. כאשר צעיר מתחתן בגיל מבוגר הקהילה מנתקת אותו. הוא מתרחק. מתחיל לחשוב לבד, באופן עצמאי ואז אין צורך ברבנים.

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

3. איזה דור מופקר. איך אחרי החתונה ישמרו נגיעה בזמן נידה? (עינת)

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

4. מה השלב הבא? חילופי זוגות? (בושה)

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

5. ובכל זאת (בני)

ובכל זאת, יכול להיות שיש כן מקום להקל אבל בתחום אחר...אני מדבר על הלחץ להוליד ילדים מיד אחרי החתונה. לפי דעתי אם רווקים ידעו כי אפשר להתחתן ובשנים הראשונות לא להוליד ילדים זה בוודאי יעזור להם להחליט להתחתן

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

6. למגיב 5 (בן יהודה)

אם אתה חושב שהבעיה היא הילדים, כנראה לא פגשת את הצעירים שעליהם מדובר.
כאשר כל ערכי החיים שאובים מבארות זרים, אין להתפלא שמוצאים "סטירות" עם ההלכה. ההלכה היא רק הביטוי המעשי של השקפת עולם שלמה. מי שלא שוטף לה, זה פשוט לא הולך. אל תבקשו לשנות את ההלכה: תתחילו לחיות נכון, ב"יהודית", לא ב"גוית".
ערך המשפחה וערך הילודה לומדים אותו מתוכינו, ולא מסידרות טלויזיה.

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

7. מרגיש לי שאנחנו על פי התהום (יצהר)

גדלתי בחינוך הדת"ל, ומה שאני רואה בסביבתי דומה יותר לרפורמים.. חבל

דווח על תגובה לא ראויה
28.01.2020

8. בקיצור, לדעת הרבנים יש להחזיק את מיניות האדם כבת ערובה על מנת ליישר קו עם האג׳נדה. (לדיראון עולם)

על מה הם נענשים בעצם?ֿ
אפילו לרוצחים מורשעים בכלא יש היתר לביקורי התייחדות.
כולם כל כך עסוקים בפלפולים שהם לא שמים לב שפשוט מדובר ברוע.

דווח על תגובה לא ראויה
29.01.2020

9. רק להבהרה: השאלה היא לגבי יחסים במסגרת קשר מזדמן או במסגרת קשר ארוך טווח? (יעקב, בית שמש)

כי אם האופציה האחרונה היא הנכונה, אז למה שלא תתחתנו וזהו?!

דווח על תגובה לא ראויה
02.02.2020

10. אתם אתר דתי? (בת ישראל)

אתר כיפה יש לי שאלה: אתם אתר דתי? אם קראתם לעצמכם כיפה אז כנראה שכן. אבל אם יש לכם תמונות נשים לא צנועות אז אתם לא. אז תחליטו אל תפסחו על שני הסעיפים.

דווח על תגובה לא ראויה
03.02.2020

11. צודק! העולם המודרני מפתה להמשיך רווקות מאוחרת ואז מתעוררים לבד בגיל 40 וזה קשה מנשוא (בעלת תשובה)

דווח על תגובה לא ראויה
03.02.2020

12. מה השאלה בכלל ברור שזה איסור גמור והרי בחורה קודם חתונה כלל לא טובלת א"כ היא באיסור נדה. שזה איסור כרת, כן כרת למי שלא נוח לשמוע שיתנצר. (אחד העם )

דווח על תגובה לא ראויה
04.02.2020

13. רק מזכיר את "דין פילגש" שמאפשר קיום יחסים ללא נישואין ובתנאי ששומרים על הלכות טהרת המשפחה. (רק אומר)

ההלכה הזאת לא נמחקה למרות ניסיונות שונים...

דווח על תגובה לא ראויה
04.02.2020

14. אין ולא יהיה היתר כזה לעולם. (אבי)

דווח על תגובה לא ראויה
04.02.2020

15. זה נשמע מתשובת הרב כאילו שהרווקים אשמים במצבם (נוי)

אבל יש כאלו שמחפשים שנם ולא מוצאים, יש גם גרושים שמחפשים המון זמן ולא מוצאים ולא בגלל בררנות כי יש מינמום שמתאים לאדם ואם הוא יתפשר על זה הסוף יהיה שוב גירושים וכמובן קורה שאתה מעונין אבל הצד השני לא, וכמה שידוכים נופלים בגלל שצד אחד מצהיר שהוא לא מסוגל לשמור נגיעה או להתחתן מהר תוך כמה חודשים, אני לא יודעת ואלי אין פיתרון הלכתי (מי שהזכיר פילגש זה לא כזה פשוט וצריך להבין מה זה בדיוק מיוחדת לו זו לא סתם חברה ) אבל גם ככה זה קשה אז מה הקטע לבוא ולהפיל את האשמה על הרווקים

דווח על תגובה לא ראויה
06.02.2020

16. אשמים (האדם השפוי)

זה לא שהרווקים אשמים אבל אין מצב שהלכה "מתגמשת" לפי הצרכים שלנן

דווח על תגובה לא ראויה
17.02.2020

17. חמודים, התורה לא תשתנה, כך זה לא עובד, מה שהיה אסוא ימשיך להיות אסור, אחרת לא ישאר לנו עם, ממי שדתי ואכפת לו ממהלכות של תורתנו הקדושה צריך להבין את חש (אחת)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

סמוטריץ' צילום: Sraya Diamant/Flash90

סמוטריץ' לחברי גוש הימין: "אין אחדות בלי ריבונות"

קרא עוד