נורות אדומות במהלך דייטים - מה עושים איתן?

נתנאל קראוס מתאר את הקושי בזיהוי אותות אזהרה במהלך הדייטים, ומה ניתן לעשות. פרק מתוך הספר הדיגיטלי החדש "המסה ליוצאת הדתיה המתחילה"

חדשות כיפה נתנאל קראוס 11/07/19 12:50 ח בתמוז התשעט

נורות אדומות במהלך דייטים - מה עושים איתן?
צילום: shutterstock

דייטים הם המובן מאליו בדרך לחתונה. אנו יוצאים לדייטים כדי להכיר את הצד השני ולוודא שאכן מדובר בזיווג הגון וראוי. לראות כי הצד השני הוא טוב, לא רק על הנייר או אף במהותו, אלא גם בפועל. וכן, בודקים כי ישנם נימוסים ומידות טובות מעבר למכנים המשותפים היבשים כגון הכשרה מקצועית, גיל ותחביבים.

השיח לגבי הליך הדייטים - בהרצאות, בספרים ובטורים שונים - הוא ברובו חיובי, ובדרך כלל גם מתובל בקיטורים קומיים על האתגר בהתאמה. אף אחד לא רוצה לפגוע ברגשותיו של מישהו בודד או ציבור, לכן השיח הוא כללי ומכיל. כולם בסדר. החסרונות עבור דמות אחת, הן היתרונות עבור דמות אחרת, ולכל סיר יש מכסה.

בסך הכל נראה שזה די נכון. אולם, מנגד, בשיח לגבי פרק ב' צפים כל המסקנות שאנשים ונשים פישלו בהם בפרק א'. כך בין השורות עולה ההבנה, כי יש המון דמויות שנכנסים לזוגיות כשהן לא מוכנות. הן מתחילות הליך של לימוד שמסתיים בשתי צורות. התבגרות במהלך הקשר, או התבגרות לאחר הרס הקשר. ישנה גם אפשרות גרועה יותר - הרס הקשר ושום הפקת לקחים או בגרות לאחר מכן, אך נניח לפסימיות שכן לא על פי הפסימיות יישק דבר.

 

דייטים וניהול סיכונים

בפועל, ישנו שיח מועט על הסיכון שבני זוג לוקחים בהחלטה להתמסר אחד לשני. יש לכך סיבה טובה - לא רוצים להלחיץ צעירים בראשית דרכם בזוגיות. אף כשישנו שיח על נישואים שלא צולחים, בפועל מדברים על חוזים שאמורים להסדיר גירושים עתידיים. אין הרבה שיח על זיהוי בעיות עתידיות בשלב הדייטים עצמו.

יתרה מכך, הקושי לאתר בעיות עתידיות במהלך הדייטים טמון בעובדה כי שלב הדייטים לא מדמה באמת את שלב הנישואים ואת שלבי ההורות. האם הדמות בדייט תקום כל לילה לתינוק. האם הדמות תתקשר לחברת הסלולאר כדי שלא יעלו את המחיר, תערוך קניות, תפנק, ובאופן כללי תישאר עם מידותיה הטובות לכל אורך הזוגיות? וחמור מכך, האם הדמות תהפוך חלילה לאויב או להורה רע?

שימת הלב לדגלים אדומים היא אומנות בפני עצמה. יש דמויות הרגישות לכך, ויש שטבעם לתת אמון. האמת היא, כי הכי כיף לחיות חיים בהם אנשים ברי אמון ופחות כיף לפעול בעולם בו כל אחד נחשד. בנוסף, האמון גם מאפשר לקשר להתבסס טוב יותר במהלך הדייטים.

 

אז מה עושים? מתייעצים

בעת תהליך הדייטים ראוי לשים לב להתנהגויות העלולות להתעצם ולהתפרץ לרעה במהלך הנישואים. הרמת קול, דיבור גס, ואלימות בולטים מאוד, אולם, הופעתן במהלך תקופת הדייטים כנראה תהיה דלילה למדי. למעשה, לא כל פיפס קטן מעיד לעתיד, אך ראוי לעקוב אחר הופעות חריגות. ביטויים ראשונים יכולים להיות מעודנים ולכן חשוב לשתף ולהתייעץ, ואין להניח כי אנו יודעי כל. במיוחד אם לא היינו נשואים כבר כמה פעמים.

לא צריך לצאת שנה כדי לברר את טיבה של הדמות שמנגד. שלב הדייטים לכל אורכו אינו מדמה את החיים המשותפים כבני זוג והורים. מספר חודשים משקפים תמונה זהה. כאסטרטגיה, טוב יהיה לגוון את הדייטים כדי לבלות בסיטואציות שונות. תחילה לבד ואחר כך בחוגים שונים - בין חברים, משפחה ואירועים - משני הצדדים. לראות כיצד הצד השני פועל באינטראקציות שונות.

כאשר עולות שאלות, חשוב לשתף ולהתייעץ, אולם גם כשלא עולות שאלות טוב לשתף. כשיש חוסרי מידע הדמיון שלנו משלים את התמונה. אם אנו מקווים לעתיד טוב יותר הדימיון שלנו ישלים את התמונה באופן חיובי. זה נהדר אם הצד השני נהדר, ולהפך אם הצד השני פחות נהדר. שיתוף יוביל לשיקוף ויציף דגשים לתשומת ליבנו.

נסכם:

 1. תנו אמון - קשר צריך זאת.

 2. היו ערניים.

 3. שתפו והתייעצו (וגם לימדו לסנן עצות).

 4. גוונו את הדייטים.

 

מתוך "המסה ליוצאת הדתיה המתחילה" (חפשו בפייסבוק).

 

לטורים קודמים

 

נתנאל קראוס, נשוי באושר. כותב רבי המכר הפוטנציאליים (חפשו בפייסבוק): 1. "המסה ליוצא הדתי המתחיל". 2. "המסה ליוצאת הדתיה המתחילה" - לאחרונה יצא לרשת!

המסה ליוצא וליוצאת

המסה ליוצא וליוצאתצילום: נתנאל קראוס