חודש המודעות לסרטן השד 5 דברים שלא ידעתן על שחזור שד

החודש מציינים ברחבי העולם את חודש המודעות לסרטן השד. נשים רבות שחלו במחלה נאלצו לעבור שחזורי שד שונים. מדוע עושים שחזורים והאם כל חולת סרטן שד תדרש לשחזור? 5 דברים שלא ידעתם על שחזורי שד

חדשות כיפה ד"ר רותם צור 03/10/21 12:32 כז בתשרי התשפב

5 דברים שלא ידעתן על שחזור שד
חודש המודעות לסרטן השד, צילום: shutterstock

החודש מציינים את חודש המודעות לסרטן השד. סרטן השד הינו הסרטן השכיח ביותר בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט. מדי שנה מאובחנות בישראל כ- 5,000 נשים עם סרטן השד ונכון לסוף שנת 2019, חיות בישראל 23,969 נשים שאובחן אצלן סרטן השד. מספר הנשים המחלימות עולה בהתמדה וכך גם הביקוש לשחזורי שד. ד"ר רותם צור, רופא מומחה ביחידה לכירורגיה פלסטית ואחראי על שחזורי שד במרכז הרפואי הלל יפה, מציג 5 דברים שאולי תופתעו לגלות על שחזור שד.

נשים החולות בסרטן השד עוברות לרוב טיפול כירורגי השונה בהיקפו בין אישה לאישה החל מכריתת גידול מבודדת עם מעט שוליים בריאים סביבו (הקרויה בעגה המקצועית "למפקטומי") ביחד עם הקרנות, וכלה בכריתת שד מלאה (הקרויה בעגה המקצועית "מסטקטומי").
טיפול כירורגי זה משנה את מראה השד ללא קשר לגודלו/היקפו ואילו כריתת שד מטבע הדברים תותיר את האישה ללא שד ותצריך שחזור שד. עם זאת, גם כריתה מבודדת של גידול עשויה להותיר אחריה צלקות ולעתים שקעים באזורים שונים בשד, שינוי במנח ובמיקום הפטמה, הקטנה בנפח השד וחוסר סימטריה ביחס לשד השני. "כיום, כאשר סיכויי הריפוי של סרטן השד שמתגלה בשלבים מוקדמים יחסית, עומד על כ- 90% ולאור שיטות השחזור המודרניות המוצלחות והבטוחות, הרופאים שמים דגש רב יותר על הותרת שד כמה שיותר יפה ואסתטי לאחר ההחלמה מסרטן השד", מסביר ד"ר רותם צור, רופא מומחה ביחידה לכירורגיה פלסטית ואחראי על שחזורי שד ב"הלל יפה".

צילום: shutterstock


 5 עובדות שאולי לא ידעתם על שחזורי שד:

  1. כיום שיטת השחזור המקובלת ביותר בישראל היא שחזור מידי. השד משוחזר על ידי המנתח הפלסטי באותו ניתוח בו הוא נכרת, כך שהמטופלת מתחילה ומסיימת את הניתוח עם שד, דבר בעל משמעות פסיכולוגית חיובית מוכת.
  2. שיטת שחזור השד הנפוצה ביותר בעולם המערבי וכן בישראל ( בכ- 90% מהמקרים) נעשית באמצעות משתלי סיליקון.
  3. במהלך כריתת גידול מבודדת ("למפקטומי") ניתן להימנע מעיוות משמעותי בצורת השד, במידה שמבוצע בעת כריתת הגוש- שחזור הקרוי "שחזור אונקופלסטי" – סידור מחדש של מבנה השד לצורך הרמתו ומילוי החלל שהותיר הניתוח.
  4. ההקרנות משמשות כטיפול משלים לטיפול כירורגי ועלולות לגרום לנזק משמעותי לעור השד. ניתן לתקן זאת על ידי שימוש בטכניקות שונות של טשטוש צלקת וכן השתלת שומן עצמי עם או ללא תאי גזע ממקור שומן. מחקרים הראו כי הזרקת שומן עצמי לשד עשויה לתקן חלק מנזקי הקרינה תוך שיפור איכות העור המוקרן.
  5. השתלת שומן עצמי ותאי גזע ממקור שומן הוא תחום חדש ו"חם" בעולם הפלסטיקה. ישנן שיטות חדשות ומבטיחות לשחזור שד מלא באמצעות שומן עצמי וככל הנראה תהיה זו שיטת השחזור השכיחה והמועדפת בעתיד. 

 

הכותב הוא רופא מומחה ביחידה לכירורגיה פלסטית ואחראי על שחזורי שד ב"הלל יפה"