• עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכון כשרות מס' 31

    12/08/04 00:00

  • לבחור בברכה!

    "הכל בידי שמיים" – כלומר, בעקבות החלטתו הבחירית של האדם, כל מה שעובר עליו הוא בעצם בידי שמיים. מיקומו במדד אחוזי ההסתברות תלוי בעצם גם ביראת השמיים שלו. כיצד?

    ברק כהן, יועץ חינוכי

    12/08/04 00:00

  • עם סגולה - לא לבודדים - לפרשת ראה

    פעמים שישנה נטיה לאדם ללכת בדרך שהוא כובש, בלא מחויבות לכלל - למנהגיו, לפסיקותיו ולמסורותיו. פרשת ראה מלמדת אותנו, כי הבחירה האלוקית שהטביעה בנו את הסגולה הישראלית - בחרה בעם קדוש, ולא באנשים פרטיים קדושים. רק מתוך קישור ומחוייבות לכלל - יכול היחיד להתרומם ולהתקדש. לפרשת ראה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    12/08/04 00:00

  • פאנק או ארוך?

    אחת השאולות המרכזיות בתפיסת העולם הדתית והיהודית בכלל, כמו גם החילונית היא היחס לחומר. ישנן אמרות רבות המתוות בפנינו גישה מסויימת כלפי החומר...

    צח אומן

    08/08/04 00:00

  • לחם ופרחים

    לא אחת נראים במחוזותינו אנשים האוכלים לתיאבון, משביעים נפשם במעדני ארץ, בשקט ובשלווה. לפתע, ממלמלים הם משהו בחופזה, מצות אנשים מלומדה, ורצים ל"מלאכתם" ("צריך להספיק לראות את המחצית השניה ברבע הגמר")...

    עו''ד ד''ר אביעד הכהן

    05/08/04 00:00

  • שיעור השיעורים - לפרשת עקב

    פירותיה של הארץ הם "אבות המזון" הרוחניים בהיותם בונים חלקים שונים בשלמות קומת האדם, החומרית והרוחנית. האכילה היא צורת הקשר של האדם עם הטבע, עם שאר מדרגות הבריאה, ופירותיה של הארץ מיוחדים בחשיבותם לשלמות האדם במישורים שונים: גוף, דעת, רגש וכדומה. לפרשת עקב.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    05/08/04 00:00

  • ''לא תחסר כל בה''

    משה רבנו מונה בפרשתנו את שבחה של ארץ ישראל, אשר היא ארץ נחלי מים, זבת חלב ודבש, עשירה בברזל ונחושת, ועוד. הביטוי המסכם את שבחה של ארץ ישראל, והוא אולי כולל את כל השבחים הנוספים, הוא "לא תחסר כל בה".

    הרב אלעזר אהרנסון **

    05/08/04 00:00

  • להתעורר ליום חדש

    "הגדרת היעד כהתעוררות מניחה שיש מציאות שבה אדם עובר את החיים כאשר הוא בעצם ישן. הניגוד שבין 'ישן' לבין 'ער' קיים במישור של מודעות האדם ביחס לחייו." איך לחוות את החיים באמת ולא לחלוף על פניהם בלי לחיות.

    הרב יעקב נגן

    03/08/04 00:00

  • ...ועוד על ''חטאו'' של משה רבינו...

    פרשת ואתחנן ידועה ומפורסמת בבקשת משה להיכנס לארץ: "אעברה נא ואראה את הארץ הטובה..." (ג' כ"ה) בקשת משה מכילה בעצם שני דברים: להיכנס לארץ ולראות אותה... אך משה זכה רק בחצי – בלראות.

    פנחס כהן – נתניה

    30/07/04 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכון כשרות מס 30

    29/07/04 00:00

  • לזכור ולא לשכוח - לפרשת ואתחנן

    המבין שהתורה שייכת גם אליו, ובונה את חייו ואת משמעותם, לא יתקשה לזכור את דברי התורה, שכן הם חלק מחייו ומעולמו. אימתי אדם שוכח? כאשר הדברים תלושים ומנותקים מן החיים. הדרך לזכור היא להפוך את דברי התורה לחלק מן החיים, ודברים כאלה אדם איננו שוכח, כשם שאיננו שוכח לאכול ולישון... "עד שישב ויסירם מליבו" - היחס לתורה כתלושה מן החיים הוא הדרך שבה אדם מסירה מליבו. לפרשת ואתחנן.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/07/04 00:00

  • לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה

    כדי להוכיח את יחסו המיוחד של ה' לישראל, אומר משה (בין היתר) שאהבת האבות היא שהובילה לבחירת ישראל, ליציאת מצרים ולהורשת "גוים גדלים ועצמים". אולם יש לברר: על איזו הורשה מדובר?

    הרב כרמיאל כהן

    26/07/04 00:00

  • ''אלה הדברים'' - מודל לתוכחה מועילה - לפרשת דברים

    נראה, שכאן עומדים חז"ל על דרך התוכחה הראויה. "אוכיחך - ואערכה לעיניך". כיצד מוכיחים? על ידי שעורכים את הדברים מול עיני האדם. תוכחה היא לשון נוכח, ומטרתה היא להעמיד את האדם מול עצמו, להפוך את העבר, את מה שמנסה האדם להסתיר ולהדחיק - לנוכח, לעובדות שעל האדם לעמוד מולן ולהתמודד עימן. לפרשת דברים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/07/04 00:00

  • חסידות למתחילים

    לכל המתענינים בחסידות אבל נראה שזה גדול עליהם. לרשותכם פסקה קצרה, טעימה קטנה. זה לא כל כך נורא אם לומדים מסודר...

    מבית מדרשה של ישיבת עתניאל

    22/07/04 00:00

  • הפסק בק''ש ובתפילה לצורך כתיבה חיונית

    האם למפקד שנזכר באמצע קריאת שמע או באמצע תפילת שמונה עשרה, ששכח להורות לאחד מלוחמיו לקחת מתאם לאחד מאמצעי הלחימה, מותר לו להפסיק באמצע התפילה ולרשום בפנקסו את שם הפריט, כדי שהדבר לא ישכח מזכרונו…?

    הרב קרים

    21/07/04 00:00

  • על המשכן

    על צווי עשיית המשכן דרשו חז"ל כי המשכן הוא כפרה על חטא העגל. מעשה חטא העגל הביא פרוד בעם ישראל, והמשכן בא לתקן ולאחד את עם ישראל...

    הרב מרדכי אליהו

    21/07/04 00:00