אל תפספסו: נותרו שלושה ימים למחצית השקל

מנהג תרומת מחצית השקל חל בימים אלו, כ"זכר" למצוות מחצית השקל שנתרמה בעבר למקדש. אם שאלתם את עצמכם כמה שווה השנה מחצית השקל, הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף עונה על הכל

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/23 14:18 כו באדר התשפג

אל תפספסו: נותרו שלושה ימים למחצית השקל
צילום: shutterstock

פורים עבר, חודש אדר מגיע לסיומו ובין כל ההכנות לקראת חג הפסח, אל לנו לשכוח גם את מצוות מחצית השקל, שלפי רוב הדעות מתרחשת בימים אלה, אמנם רק כ"זכר" לדבר אבל עדיין. אז אם שאלתם את עצמכם כמה שווה השנה מחצית השקל, הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף עושה סדר.

לפי בדיקת הרב הראשי: מחצית השקל שווה 25.65 שקלים לנפש

במכתב שפרסם הראשון לציון, כתב כי, "ידוע שמנהג הספרדים לתת מעות זכר למחצית השקל לצדקה, כפי השיעור שהיו נותנים בזמן שבית המקדש היה קיים, והוא בתשעה גרם כסף טהור, וכמבואר בילקוט יוסף פורים", ופרסם כמה כסף שווה מחצית השקל בימים אלו, על פי חישובים שנערכו: "לפי מה שבדקנו היום, מחיר גרם כסף טהור הוא 2.45 שקל, ולפי זה תשעה גרם כסף טהור הוא 25.65 שקלים. וטוב לתת כ- 26 שקלים לנפש".

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף.

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף. צילום: Yaakov Cohen/Flash90

למי תורמים את מחצית השקל? 

יש כאלה שהעדיפו תרומה לעניים, אם לאלה הפושטים את ידם או לעמותות צדקה ובתי תמחוי שמאפשרות זאת. אולם הרב יצחק יוסף ציין כי לדעתו עדיף לתת את כספי מחצית השקל, לתלמידי חכמים ולישיבות. 

מקור המצווה: "זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים: מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ"

מצוות מחצית השקל מקורה בספר שמות בו נכתב: "זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים: מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'" (שמות ל', י"ג). בימי המשכן נאסף מעם ישראל מטבעות של מחצית השקל מהן התיכו ויצרו את הבסיס למשכן, ובימי בית המקדש השתמשו בכספי העם לרכוש את כל המצרכים הדרושים לתפעול השוטף של המקדש. 

כמה שווה מחצית השקל?

כמה שווה מחצית השקל? צילום: Nati Shohat/Flash90

מקור המנהג לתת תרומה כזכר למחצית השקל, הוא במסכת סופרים, שם צויין שנותנים זכר למחצית השקל בימים הקודמים לפרשת זכור, ויש כאלה הנותנים ממש קודם לקריאת המגילה בליל פורים. לפי הרמב"ם, מצוות מחצית השקל בזמן בית המקדש היה לתת שיעור שני דינרים כסף, שמשקלם הוא שלושה דירהם כסף, כלומר 9.6 גרם כסף טהור.