תנ"ך מסביב לעולם

באמצעות וידאו צ‘ט משתתפים למעלה מ-300 צופים, ביותר מ-30 ארצות, בשיעור תנ"ך שבועי אותו מעביר נתנאל ברק מסלון ביתו שבגדרה. הצצה לחברותא חוצת-גבולות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/01/13 15:32 כה בטבת התשעג

תנ"ך מסביב לעולם
פרטי, צילום: פרטי

יפני, גרמני, אינדיאני וישראלי יושבים ולומדים תנ"ך. זה אמנם נשמע כמו התחלה של בדיחה אלא שהפעם מדובר במציאות: אי שם בגדרה הדרומית החל נתנאל ברק ללמד תנ"ך בוידאו צ'ט. שיעור התנ"ך הפך הקטן הפך מהר מאוד לחברותא המגוונת בעולם בה שותפים לא פחות מ-300 צופים פעילים בשבוע, ביותר מ-30 ארצות שונות ברחבי העולם (ביניהם אפריקאים ואינדיאנים מטקסס).

ברק הוא בוגר תכנית ”רביבים“ למצטיינים באוניברסיטה העברית ובמסגרת תעודת ההוראה התמחה במקצוע תנ"ך ועברית מקראית. כיום, עם 25 שיעורים בשבוע לאורך שעות היום והלילה הוא משדר שיעורי תנ“ך במסגרת פרויקט e-teacher למדינות בכל העולם, בהן: רוסיה, זימבבואה, הודו, יפן, סין, קמבודיה, הוואי, רוסיה, ארה"ב ואירופה.

ספרי התנ"ך של ברק

"הם בעיקר מעוניינים ללמוד את התנ"ך ואפילו לקרוא אותו בשפת המקור", הוא מסביר, די באדישות, את התופעה המתרחשת אצלו בסלון, ”אני מתאים את עצמי לתלמידיי מהעולם ומקיים שיעורים בשעות מטורפות כאשר כולם בשפה האנגלית". כך שאם אתם מתעוררים במקרה בארבע לפנות בוקר וחשקה נפשכם בשיעור תנ"ך טוב יחד עם ערבי ממזרח ירושלים, ברק הוא הכתובת.

"אני מזהה שיש צמא גדול לדת ואנשים מכל העולם מעוניינים לדעת מה באמת אומר התנ"ך מכיוון שתרגום טוב ככל שיהיה, הוא לעולם גם פרשנות. כך שאם אתה מעוניין לדעת את האמת, אתה מוכרח לקרוא את המקור", מסביר ברק את המשיכה הבינלאומית לשיעוריו. "הם כל הזמן שואלים אותי איזו מתנה אני רוצה שישלחו לי ולאחר עשרות הפעמים שסירבתי בנימוס החלטתי לבקש שישלחו לי תנ"ך בשפה אותה הם מדברים", כך מסביר ברק איך צבר לעצמו כבר כ-60 תנ“כים מתורגמים, רבים מהם נדירים ומתורגמים לשפות שסביר להניח שמעולם לא שמעתם עליהם כמו הנבאחו של האידיאנים או פריז'יאן האירופאית.

חוויה מיוחדת עברה על ברק במבצע ”עמוד ענן“. הוא מתאר כי ”באחד הימים התחלתי ללמד בשתיים לפנות בוקר ועד שש בבוקר. ב5- ורבע בבוקר, בעוד אני מלמד, נשמעה אזעקה והחלו נפילות. מהר עזבתי את השיעור והערתי את אשתי והילדים ועברנו בזריזות לממ"ד. התלמידים דאגו לי ובקשו שאספר להם מה קורה בישראלת ונוצרה שיחה מעניינת".

עד כמה המתיחות בין ישראל לעולם וסוגיות פוליטיות עולות בשיעורי התנ"ך?

"האמת שיוצא לי לעסוק לא מעט בהסברה, בפרשת "המרמרה" ושייטת 13 הראיתי לתלמידיי את הסרטונים ושוחחנו על כך. אם אני זוכר נכון הצגתי סרטונים כאלה לפחות 30 פעמים באותו השבוע. הנושאים האלה עולים בכל פעם שיש החמרה ביטחונית, הם שואלים מה המצב בישראל ואני מקדיש לכך כמה דקות. כשאני מראה להם את מפת המדינה, הם מבינים לראשונה כמה מדובר במדינה קטנה. כשאני מראה להם את המותניים הצרים של מדינת ישראל הם מבינים שהסיפור של הגדה והשטחים הכבושים זה פחות מעשרה מייל לים התיכון והם מקבלים פרופורציות כי הם באמת לא יודעים והם דווקא רוצים לדעת".

אתם מדברים גם על נושאים רגישים כמו היחס לנשים או הומוסקסואלים?

"מדי פעם, אלו נושאים שמאוד מעניינים אותם. שאלו אותי למשל אם לפי התנ"ך נטיות חד מניות מופיעות בהקשר של פריצות ולמדנו על השורש ק.ד.ש שלעיתים חיובי כמו קדושה ולעיתים שלילי כמו קדשה. בנוגע למעמד האישה למשל למדנו על סיפור משה שם כל הגיבורים הם למעשה גיבורות. אמא של משה, אחותו ובת פרעה, הגברים כמעט ואינם בתמונה".

לא מעט מתלמדיו של ברק הם נוצרים דתיים ואם חשבתם שהסוגיות הללו נתונות למחלוקת ביהדות אז לברק יש חדשות לספר לכם. "אנחנו לא מכירים, אבל בעולם הנוצרי יש הרבה יותר פלגים ותתי-קבוצות מאשר החסידויות שיש לנו“, הוא מגלה, "מאוד קשה לדבר איתם על פוליטיקה ודת פחות בגלל שאני יהודי או ישראלי אלא יותר בגלל המחלוקות של התלמידים עצמם".

ברק מעיד על עצמו כי למד רבות על הנצרות בעקבות המגע עם תלמדיו ואף גילה כי קיימות קבוצות נוצרים, בעיקר בארצות הברית, ששומרים שבת ולא את יום ראשון. כשהוא שאל האם אינם נוסעים ביום שבת ענו כי הם נוסעים אבל קונים את הדלק ביום שישי. "מזכיר קצת את העולם ההלכתי יהודי שלנו“, הוא אומר בקריצה.

דיברנו בעיקר על נוצרים, איך מלמדים מוסלמי את סיפור ישמעאל למשל?

"אני לא מנסה לעדן את התנ"ך אלא מלמד אותו כפי שהוא. בסיפור ישמעאל ניתן להביא את פירוש הרמב"ן שמותח ביקורת אודות ההתנהלות שם ואומר כי מדובר בחטא כך שמה שאני לא עושה הרמב"ן עושה. אני חייב לציין שאנחנו מדברים על יחסי ישראל והערבים לאור התנ"ך אבל אני לא הופך את התנ"ך לקריאה לאומית כפי שבן גוריון למשל היה רוצה וניסה לעשות. אני פחות מחפש את ההקשר האקטואלי ובטח שכזה לפעמים מגיע לידי אונס הטקסט. זו גישה המתאימה לדרשה בבית כנסת ואני מלמד בדרך הפשט, אך אני גם לא מזלזל חלילה בדרשות שמעניקות משמעות אקטואלית לתנ"ך".

עם הזמן החל לזהות כי בארצות שונות שנם סגנונות ואופי לימוד שונה. ”האסיאתיים, באופן כללי, לא יעזו לענות תשובה שאינם בטוחים בה והם מאוד ביישנים", הוא מאפיין, "זאת בניגוד לאמריקאים שאוהבים לענות מהר. אני מאוד אוהב את האוסטרלים כי יש להם הומור עצמי ואפילו אני מרשה לעצמי לרדת עליהם לפעמים".

נתון מעניין נוסף שמציג ברק הוא אסכולה חדשה בלימוד תנ"ך הנקראת "קריאה אפריקאית", תאמינו או לא אבל יש דבר כזה "הם מנסים לראות את הרקע האפריקני כמו תופעת המתרחשות באפריקה ולהסביר אותן באמצעות תופעות בתנ"ך" הוא צוחק ומעיד על מידת הרצינות שבאסכולה האפריקאית החדשנית.

לא ברור מתי תתגשם הנבואה מפורסמת בספר ישעיה ומתי באמת ינהרו לכאן כל גויים, אך מה שבטוח הוא שהם נוהרים אל שיעורי התנ"ך של נתנאל ברק. אם אתם מחפשים אותם הם לא ממש בירושלים אלא יותר בכיוון של סלון ביתו בגדרה. נו, בתור התחלה גם זה טוב.