האם תכנית הליבה מנוגדת להלכה?

מעבר להשלכות הכלכליות של הכחשת החשיבות של לימודי חול ברמה האישית והלאומית, מה הן ההשלכות לעתיד של היהדות? האם זה המבט של חז"ל?

חדשות כיפה אלן פלד 07/06/13 10:56 כט בסיון התשעג

האם תכנית הליבה מנוגדת להלכה?
Rippeym3 ויקיפדיה, צילום: Rippeym3 ויקיפדיה

המנהיגות החרדית הישראלית טוענת בקולניות רבה כי יישום תכנית הליבה סותר את ההלכה ואינו עולה בקנה אחד עם 3500 שנים של הערך היהודי בלימוד התורה. בתפיסה זאת טמונה עמדה שהמנהיגות היהודית הדתית נקטה, בצורה אחידה, ומאז ומתמיד, שאין ערך בלימוד מתמטיקה, מדעים ושפות אחרות מאשר עברית או ארמית.

הוויכוח בימים אלו סביב נושא זה עלה כתוצאה מחוסר התעסוקה של בני הקהילה החרדית, בן היתר, משום שהם לא נחשפו ללימודי חול. אחרי עשרים שנה בהיי טק ומספר השנים של מעורבות ביוזמות פילנתרופית של תעסוקה לחרדים, אין לי שום ספק שחוסר כישורים מתאימים ומיומנות ספציפית באנגלית, מתמטיקה ומדעים פוגע בנגישותו של האדם החרדי הממוצע למשרות בעלות הכנסה גבוהה, כגון בתעשיית ההיי טק. אלה שטוענים שאפשר לפצות באופן מלא על העדר שנים עשרה שנות לימוד בנושאים אלו, או בקורס של חודשים או אפילו שנה, ולהגיע לרמה הדרושה כדי להתחרות ולהשתתף באופן מלא בכלכלה גלובלית במקרה הטוב מטעים את תלמידיהם.

אבל, מעבר להשלכות הכלכליות של הכחשת החשיבות של לימודי חול ברמה האישית והלאומית, מה הן ההשלכות לעתיד של היהדות? האם זה המבט של חז"ל?

במסכת מגילה, דף ט, עמוד ב, הגמרא דנה בקדושת ספר תודה כתובה בשפה זרה, כגון יונית. הרמב"ם, בספר טהרה, כתב שההלכה כרבן שמעון בן גמליאל שהתיר לכתוב את התורה ביונית ויש בה קדושת ספר תורה מפני שלשון יון הוא היפה בכל "לשונות בני יפת". רבן שמעון בן גמליאל, שחי בארץ ישראל, לא רק הכיר לעומק את יונית כ כ"לינגאה פרנקה" של ימיו, אלא העריץ את יופיו עד קדושה.

אלף שנים מאוחר, הרמב"ם, בספרו הפורץ דרך, מורה נבוכים, הציג את דעותיו על לימודי חול, במיוחד פילוסופיה. הרמב"ם מציג משל של ארמון המלך בנוגע לתנאים הדרושים כדי להתקרב לקדוש ברוך הוא:

"אלה הפונים אל בית המלך ומתכוונים להיכנס אליו, אולם מעולם לא ראו את בית המלך הם המון בני-התורה, כלומר, עמי הארץ העוסקים במצוות. המגיעים אל הבית וסובבים סביבו הם חכמי ההלכה המאמינים בדעות נכונות שקיבלום במסורת, דנים בהלכות הפולחניות, ואינם בקיאים בעיון בעקרונות הדת וכלל לא חקרו לְאַמֵּת אמונה. אלה שהעמיקו לעיין בעקרונות הדת נכנסו לפרוזדורים ..... כאשר תבין את הדברים הטבעיים, הרי נכנסת לבית ואתה מהלך בפרוזדוריו. כאשר תשלים את הפיסיקה ותבין את המטפיזיקה, נכנסת אל המלך אל החצר הפנימית ותהיה עמו בבית אחד. זאת היא דרגת החכמים."

לפי דעת הרמב"ם, גדולי ההלכה אינם ראויים להיכנס להיכל. רק אלה שלמדו והבינו פיסיקה ומטפיזיקה, אלה שהביאו את ההלכה אל מדרגת הפילוסופיה מגיעים ל"חצר הפנימית", המקום הדתי האולטימטיבי. לכן, הרמב"ם למד בעיון, לא רק הלכה, אלא מתמטיקה ,פיסיקה ואת ספרי אריסטו, אפלטון ואוורוס כדי להגיע למדרגה הרוחנית העליונה.

אבל, לא צריך לחזור את כל הדרך לרמב"ם להוכחה לכך שהרבנים הגדולים למדו שפות, מתמטיקה, מדע ופילוסופיה. הרב משה חיים לוצאטו, הרמח"ל, המחבר של מסילת ישרים ואולי המומחה לאתיקה היהודית הגדול ביותר במילניום האחרון, דיבר תשע שפות, למד מתמטיקה ומדעים, ויש ראיה היסטורית שלמד באוניברסיטה של פדובה באיטליה.

רבן שמעון בן גמליאל, הרמב"ם והרמח"ל הם רק כמה דוגמאות של אנשי הדת הגדולים ביותר שיצאו מהעם היהודי. אין ספק שמיקומם הבולט בהיסטוריה היהודית עוצב לא רק על ידי בית המדרש אלא גם על ידי לימודי חול, אשר באופן ברור העצימו את לימודי היהדות שלהם ובדרך עשו את הדת היהודי עשיר יותר. כמה אירוני הוא שהיום רבנים חרדיים מתנגדים ללימודי חול. זה לא יאיר לפיד או הרב שי פירון אשר משנים את כללי המשחק, אלה הרבנים החרדים אשר מכחישים את תפקידם היסטורי והחשוב של לימודי החול בחייהם והשקפתם של כמה מהמנהיגים הדתיים הבולטים ביותר ביהדות. אי אפשר להשלים עם המצב האבסורדי שהרמח"ל דיבר תשע שפות והיום מסרבים ללמוד אפילו אנגלית.

לכן, להתנגדות לכניסתה של תכנית הליבה למערכת החינוך החרדי יש שתי השלכות דרמטיות: ראשון, חרדים יאבדו את אפשרות העסקתם בעבודות בעלות הכנסה גבוהה, כגון בתחום ההיי טק, כאשר הידע שלהם מוגבל או אינו קיים במתמטיקה, מדעים או אנגלית. שני, ולא פחות חשוב, כאשר הרבנים החרדיים המובילים מתעלמים מהידע סביבנו, ומונעים מהמנהיגים הדתיים והרוחניים העתידים חשיפה לנושאים אלו, הם חונקים את ההתפתחות והרלוונטיות של היהדות ומסכלים את צעדינו לכיוון "ההיכל".

הכותב הינו שותף מנהל של חברת השקעות וחבר הנהלה של מספר עמותות