על הכהן הגדול

בגדיו של הכהן הגדול יכולים להעיד גם על מנהיגותו, ד"ר משה מאיר מחפש מנהיגות אחרת

חדשות כיפה ד"ר משה מאיר 29/02/12 16:46 ו באדר התשעב

על הכהן הגדול
יחצ, צילום: יחצ

במוקד פרשת תרומה, מצוי הציווי על הכנת בגדי הכהונה. יש בגדים לכל כהן וכהן, וישנם הבגדים המיוחדים של הכהן הגדול:

א וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת-אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת-בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ-לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן. ב וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת. ג וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל-כָּל-חַכְמֵי-לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה וְעָשׂוּ אֶת-בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ-לִי. ד וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט וְעָשׂוּ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ-לִי. ה וְהֵם יִקְחוּ אֶת-הַזָּהָב וְאֶת-הַתְּכֵלֶת וְאֶת-הָאַרְגָּמָן וְאֶת-תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי וְאֶת-הַשֵּׁשׁ.

אם נדמה את המראה של הכהן לבוש בגדים אלה, הרי המראה הוא מראה נהדר - כפי שבא לידי ביטוי בפיוט ליום הכיפורים:

אֱמֶת מַה נֶּהְדָּר הָיָה כֹּהֵן גָּדוֹל

בְּצֵאתוֹ מִבֵּית קָדְשֵׁי הַקָּדָשִׁים בְּשָׁלוֹם בְּלִי פֶגַע

כְּאֹהֶל הַנִּמְתַּח בְּדָרֵי מַעְלָה

מַרְאֵה כֹהֵן

כִּבְרָקִים הַיּוֹצְאִים מִזִּיו הַחַיּוֹת

מַרְאֵה כֹהֵן

כְּגֹדֶל גְּדִילִים בְּאַרְבַּע קְצָווֹת

מַרְאֵה כֹהֵן

כִּדְמוּת הַקֶּשֶׁת בְּתוֹךְ הֶעָנָן

מַרְאֵה כֹהֵן...

אבל כשאני קורא את הפרשה, עולה בי פרשה אחרת:

לח וַיַּלְבֵּשׁ שָׁאוּל אֶת-דָּוִד מַדָּיו, וְנָתַן קוֹבַע נְחֹשֶׁת עַל-רֹאשׁוֹ; וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ, שִׁרְיוֹן. לט וַיַּחְגֹּר דָּוִד אֶת-חַרְבּוֹ מֵעַל לְמַדָּיו וַיֹּאֶל לָלֶכֶת, כִּי לֹא-נִסָּה, וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-שָׁאוּל לֹא אוּכַל לָלֶכֶת בָּאֵלֶּה, כִּי לֹא נִסִּיתִי; וַיְסִרֵם דָּוִד, מֵעָלָיו. מ וַיִּקַּח מַקְלוֹ בְּיָדוֹ, וַיִּבְחַר-לוֹ חֲמִשָּׁה חַלֻּקֵי-אֲבָנִים מִן-הַנַּחַל וַיָּשֶׂם אֹתָם בִּכְלִי הָרֹעִים אֲשֶׁר-לוֹ וּבַיַּלְקוּט--וְקַלְעוֹ בְיָדוֹ; וַיִּגַּשׁ, אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי. [שמואל א' י"ז]

הכהן הגדול הוא מסורבל, בגדיו דומים לשריונו של שאול המכביד על דוד המעדיף לצאת בבגדיו הקלים עם אבני הקלע.

אם אשאל את עצמי - האם זה הוא המנהיג הרוחני שהייתי רוצה לראות בראש העם? תשובתי היא לא. כאיש חז"לי אני שותף לתמונת עולמם של חכמים המורה כי יש להעדיף את החכם על הנביא ועל הכהן. לדעתי לא רק השחתת הכהונה ההיסטורית גרמה להעדפה זו אלא הכרעה עקרונית. יתרה מזו - ההשחתה ההיסטורית היא תולדה של תפקיד שלמעשה לא דורש כל מעלה רוחנית או אינטלקטואלית. כך הגענו למצב המתואר במסכת יומא של כוהנים גדולים שהיו עמי ארצות, ויש מהם שאפילו עברית לא ידעו ויכלו להבין רק אותם חלקים בתנ"ך הכתובים בארמית:

אם היה חכם דורש,ואם לאו תלמידי חכמים דורשין לפניו. אם רגיל לקרות קורא, ואם לאו קורין לפניו, ובמה קורין לפניו? באיוב ובעזרא ובדברי הימים. זכריה בן קבוטל אומר: 'פעמים הרבה קריתי לפניו בדניאל'.

הכהן הגדול גם עלול ליצור ניכור בינו ובין העם. גם החכם עשוי להגיע לשם, ועל כן במהלך הדורות נעשו ניסיונות לבניית מנהיגות שיש לה גם יכולות נפשיות ורגשיות ולא רק אינטלקטואליות. רבי נחמן מברסלב כותב בליקוטי מוהר"ן: ' כשמתוודה וידוי דברים לפני תלמיד חכם, על ידי זה התלמיד חכם מדריך אותו בדרך ישר לפי שורש נשמתו.' כאן תיאור של הצדיק החסידי המהווה אוזן קשבת למצוקות האדם. הכהן הגדול מרובה הבגדים מתאים לטכסים ולא לזיקה נפשית עמוקה שבין אדם לאדם. יתרה מזו, עצם היותו 'גדול' מרחיקה אותו מבני האדם. רבי שניאור זלמן מלאדי, מיסדה של חסידות חב"ד היה מקבל את חסידיו ל'יחידות'. בפגישה אינטימית זו בינו לבין החסיד היו עוסקים בשאלות הדרך האישית המתאימה לחייו של החסיד. עם גדילתה של החסידות לא יכול היה רבי שניאור זלמן לפגוש כל חסיד וחסיד, ולכן כתב את ספר ה'תניא'. בהקדמה הוא מתנצל - למרות שעדיפה השיחה החיה על פני הקריאה בספר, אין לי ברירה מפאת ריבוי החסידים. בעיני עדיף הכהן הקטן, זה שבגדיו קלים והוא פחות כפוף לתפקידו הרשמי. הוא - כדוד קל הבגדים - יכול להיות גמיש יותר, פשוט יותר וקרוב יותר לאדם שמולו. במקרה של דוד - כדי להיאבק אתו ובמקרה של המנהיג - כדי להיות אתו בקשייו ובמאבקיו.

ד"ר משה מאיר, עמית מחקר במכון שלום הרטמן בירושלים