• הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּנָּקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם אַחֲרֵי הִשָּׁמְדָם מִפָּנֶיךָ

    הרב כרמיאל כהן

    07/08/07 00:00

  • האם התורה דורשת מכל מלווה להיות מלאך?

    כיצד ניתן לדרוש מאדם להתעלם מכך שההלוואה שנתן תעלם עם תום שנת השמיטה? מדוע כבר לא לקרוא לכך - צדקה? והאם באמת הלווה לא צריך להשיב את ההלוואה?

    איתן פינקלשטיין

    07/08/07 00:00

  • הפעילות האנושית וההשגחה העליונה

    הכלל הזה שיש לאדם בחירה עד כדי התכחשות לזהותו ויעודו אינו בכל מקרה, הוא נכון רק בתחום הפרט, מה שאין כן בכל מה שנוגע לכלל ישראל, שם הבחירה הולכת ומצטמצמת

    הרב יעקב פילבר

    18/08/06 00:00

  • איסור הפלגנות בישראל

    איסור הפלגנות בישראל, והמגמה לאחד את האומה, נובעת מן העובדה שאנו מאמינים באל אחד שנתן לנו תורה אחת. ומאחר ואותה תורה היא המקור להתנהגותנו. ע"י בירור האמת ההלכתית, הרי שאומנתו היא ביסודה אחדותית...

    הרה''ג רצון ערוסי שליט''א

    13/08/04 00:00

  • אל תפרוש מן הצבור

    "לא תתגדדו" - האם כולם מקשה אחת? האם אין לגיטימיות להבדלים בין המרכיבים השונים בחברה?

    ירחם שמשוביץ

    13/08/04 00:00

  • לבחור בברכה!

    "הכל בידי שמיים" – כלומר, בעקבות החלטתו הבחירית של האדם, כל מה שעובר עליו הוא בעצם בידי שמיים. מיקומו במדד אחוזי ההסתברות תלוי בעצם גם ביראת השמיים שלו. כיצד?

    ברק כהן, יועץ חינוכי

    12/08/04 00:00

  • עם סגולה - לא לבודדים - לפרשת ראה

    פעמים שישנה נטיה לאדם ללכת בדרך שהוא כובש, בלא מחויבות לכלל - למנהגיו, לפסיקותיו ולמסורותיו. פרשת ראה מלמדת אותנו, כי הבחירה האלוקית שהטביעה בנו את הסגולה הישראלית - בחרה בעם קדוש, ולא באנשים פרטיים קדושים. רק מתוך קישור ומחוייבות לכלל - יכול היחיד להתרומם ולהתקדש. לפרשת ראה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    12/08/04 00:00

  • הבחירה בטוב - לא ברירת מחדל - לפרשת ראה

    שתי דרכים עומדות בפני האדם ומובילות לאותו יעד: הטובה והרעה ושתיהן מגיעות לאותו מקום. גם דרך הרע מובילה את העולם אל יעדו, אלא שבדרך זו הדברים נעשים בקושי ובייסורים. הסתכלות על ההיסטוריה העולמית של הבחירה מלמדת כי פעמים רבות בחר האדם ברע, ודברים רבים ניתנו לנו בדרך הקשה. האם זה מוכרח? לפרשת ראה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    20/08/03 00:00

  • לברכה ולא לקללה

    "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"...המיוחד בראיה הוא שאנו תופסים בו זמנית נוף שלם וככל שאנו מתרחקים אנו רואים תמונה יותר ויותר שלמה. אבל הראיה השלמה הזאת היא על חשבון הפרטים הקטנטנים..."

    ירחם שמשוביץ

    20/08/03 00:00

  • וזבחת מבקרך ומצאנך... כאשר צויתך

    לפני כניסתם של ישראל לארץ מבאר להם משה שאורח החיים שנהגו בו במדבר עומד להשתנות עם כניסתם לארץ, והדברים אמורים גם בתחום המצוות. אחד הדברים שעומדים להשתנות הוא אכילת בשר תאוה. במדבר היה מותר לאכול רק בשר שלמים שהוקרבו על המזבח במשכן, ולאחר הכניסה לארץ הותר לשחוט ולאכול בכל מקום...

    הרב כרמיאל כהן

    17/08/03 00:00

  • בנים אתם לד' אלוקיכם

    מיהם בניו של האל? והאם יתכן לפרשו כפשוטו? או - לטעותה של האמונה הנוצרית.

    ירֹחם שמשוביץ

    28/12/02 00:00

  • תורת הרב ותורת האב

    מה ההבדל בין הלימוד אותו אנו לומדים עם אבינו לבין הלימוד אותו אנו עושים עם רבינו - ומה עדיף?

    ירֹחם שמשוביץ

    28/12/02 00:00

  • בל תגרע ובל תוסיף

    התורה מצווה עלינו מצווה בעלת שני חלקים. האחד הוא שלא לגרוע מכל מצוות התורה שציווה אותנו ה', והשני הוא שלא להוסיף עליהן. האם יש הבדל בנהם?

    הרב יעקב מאיר

    28/12/02 00:00

  • אחריות הדדית כביטויה של אהבת חינם

    מהי הערבות ההדדית המלכדת את עם ישראל; ומדוע מוזכרות שתי בריתות שנושא זה?

    ירֹחם שמשוביץ

    28/12/02 00:00

  • על הברכה ועל הקללה

    "בדרך כלל מובן הדבר שמבחירתו של האדם נובעות תוצאות שהן בגדר שכר ועונש: ברכה עם הוא בוחר בטוב, קרי שומר מצות ד' ותורתו, וקללה, חלילה, אם לאו..."

    ירחם שמשוביץ

    21/12/02 00:00

  • מי נותן למי?

    העשיר איננו עומד לעצמו. כל תפקידו הוא להיות הצינור להעביר את הכסף אל העני. ממילא, שלמותו לא תושג ללא העני. סדר העולם הוא שיש עשירים ויש עניים, יש משפיעים ויש מושפעים, ושני סוגי האנשים יחד מהווים שלמות אחת. ללא העניים גם לעשיר אין זכות קיום, ואין לו דרך למלא את תפקידו בעולם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    21/12/02 00:00

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר