מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת

צריך לקיים כל מצוה בזריזות כפי שנהג אברהם, וברור שצריך להתכונן למעשה המצוה* אך אברהם לימד שצריך גם להתכונן לאופן שבו תיעשה המצוה. כיון שמעשה המצוה צריך שיעשה בזריזות יש להתכונן לזריזות זו.

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 09/11/06 00:00 יח בחשון התשסז

(ו) וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת:

(פרק יח)

ממשפט קצר זה שאמר אברהם לשרה אשתו בעת ביקורם של האורחים, למד האלשיך הקדוש שני עקרונות חשובים בקיום מצוות:

במעשיו של אברהם בולטת מידת הזריזות: "וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם", "וַיְמַהֵר אַבְרָהָם", "וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם", "וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ" (לדעת האלשיך הקדוש גם ביטוי זה מתייחס לאברהם ולא לנער). אולם בדבריו לשרה יש היבט נוסף למידת הזריזות; כותב האלשיך הקדוש:

... וגם בדברו אליה לא אמר לושי כו במהרה, כי אם טרם גלותו הצווי אמר מהרי, לומר כי קודם כל דבר תשים נגד פניה הזריזות והמהירות, אחר כך אמר הציווי.

אכן צריך לקיים כל מצוה בזריזות כפי שנהג אברהם, וברור שצריך להתכונן למעשה המצוה; אך אברהם לימד שצריך גם להתכונן לאופן שבו תיעשה המצוה. כיון שמעשה המצוה צריך שיעשה בזריזות יש להתכונן לזריזות זו. עוד בטרם התחילה שרה במעשה המצוה, או אפילו בטרם ידעה מהי המצווה, נדרשה ש"תשים נגד פניה הזריזות והמהירות". לכן לא אמר אברהם לשרה: לושי במהרה (או כעין זה), אלא פתח דבריו לשרה במלה "מַהֲרִי", כלומר התכונני לקיום זריז של המצוה שאומר לך. לאחר הכנה זו לקיום בזריזות המשיך אברהם ואמר את המצוה שיש לקיימה בזריזות - "שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת".

אמנם, דברי אברהם לשרה "שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת" מעוררים תמיהה: וכי בא אברהם לתת מתכון לשרה כיצד מכינים עוגות?! וכי שרה אינה יודעת שצריך ללוש את הבצק כדי להכין עוגות?! אלא אומר האלשיך הקדוש, שזהו העיקרון השני בקיום מצוות שיש ללמוד מדברי אברהם; וכך ביאר:

ועל השנית אמר לושי כו והוא בשום לב אל אומרו לושי, כי האם ללמדה סדר עשיית הפת בא אברהם, כי מי לא ידע שעל ידי לישה יעשה העוגות. אך כיוון אל תאמרי הנה שפחתי הגר וחברותיה הן יעזרוני ותהיה אחת לשה ואחת מקטפת ועושה העוגות, על כן אמר אליה אוחזי במצוה על ידי עצמך כי אַתְּ לושי וגם עשי העוגות.

אברהם הוסיף את המלה "לוּשִׁי" לא כדי ללמד את שרה כיצד מכינים עוגות, אלא כדי להורות לה שהיא בעצמה תלוש. לא פעולת הלישה היא עיקר דבריו של אברהם אלא עושה הפעולה - שרה. לשרה אמנם היתה שפחה שיכולה היתה ללוש את הבצק, אך אברהם הדריך את שרה "אוחזי במצוה זו על ידי עצמך כי אַתְּ לושי וגם עשי העוגות".

הרבה שלוחים יכול למצוא לו האדם על מנת שיקיימו עבורו מצוות שהוא מצווה בהן, אך ההדרכה היא - אחוז במצוה על ידי עצמך.

נמצא, ששתי הדרכות למדנו מאברהם (בלשונו של האלשיך הקדוש):

הורנו שתי הדרכות טובות אשר יעשה אותו האדם בעשותו כל מצוה: א. הזריזות. ב. שכל מה שיכול לעשות בכבודו בעצמו יעשה, ולא יניח למשרתיו עושי רצונו.