לק לפני טבילה? הרב הראשי מתנגד

הרב הראשי, הרב יצחק יוסף, הוציא הודעה לנשים הטובלות: "יש להזהירן ולזרזן שלא ילמדו ממקצת הנשים שעזבו ארחות יושר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/01/19 15:15 כד בטבת התשעט

לק לפני טבילה? הרב הראשי מתנגד
לק בצפרנים , צילום: shutterstock

מכתב מפתיע של הרב הראשי, הרב יצחק יוסף , יוצא היום ובו קריאה לנשים הטובלות שלא להשתמש בבנית ציפורנים ולק לפני טבילה.

במכתב שיצא כותב הרב יוסף: "הנה מרן בשלחן ערוך כתב, שנהגו בנות ישראל ליטול צפרניים בשעה הטבילה. ע"כ. ועל פי הסוד יש לזה חשיבות גדולה ליטהר מכל טומאה שנאחזת באדם, כיון שהקליפות נאחזות בקצות האצבעות, כמבואר בבן איש חי פרשת דברים"

הרב יוסף מבקש להזהר מאופנות חדשות: "ויש להזהירן ולזרזן שלא ילמדו ממקצת הנשים שעזבו ארחות יושר, לנהוג באופנות חדשות כאלו. ואף הללו שכבר נהגו לגדל צפרניהן ולצבען, יש בהן העושות כן מחמת חסרון ידיעה, ומצוה לדבר על לבן, ולהדריכן בדרך ישרה, ולא יהיו פוסחים על שתי הסעיפים, ולשדלן לגזוז צפרניהן בשעת טבילה. ולא ידחו מנהג קדושה וטהרה, מפני אופנה חדשה. שקר החן והבל היופי אישה יראת ה הי תתהלל"

הרב חותם את הדברים ומתייחס להבדל בין טבילה עם גבס או סתימה בשן לבין לאקה, בנית ציפורנים והלחמת שיער: "וכן כל תוספת של גוף זר מלאכותי, אם אינו צורך רפואי כמו סתימה בשן, או צורך של שלום בית כגון במקרה של נשירת שיער וכדומה, או גבס למשך זמן ממושך, בכ"ז אין ראוי לנהוג בזה ולהכנס למצב של דיעבד... ויש לחזר את נשות ישראל היקרות להמשיך לשמור על מסורת ישראל סבא בשמירת הלכה בדקדוק ולכתחילה, ולא להמשך אחרי המודה החדשה של צפרנים מלאכותיות, לאקה ותוספת והלחמת שיער."


להורדת הקובץ

יש לציין כי כשהרב עובדיה נשאל  "לק ג’ל, שאישה מורחת והוא מחזיק לשלושה שבועות, האם נחשב חציצה במקווה?" ענה הרב את התשובה המקובלת בימינו כי לק כל עוד הוא שלם, אינו מהווה חציצה: "לכתחילה, יש לנהוג כמו בנות ישראל מדורי דורות, שלא יהיה שום דבר חוצץ בשעת הטבילה. ואשה שמבקשת בכל זאת לטבול עם לאק, אם מדובר בלאק שלם, שבנוי יפה, יש לאפשר לה לטבול. אבל אם עבר זמן על הלאק, והוא אינו שלם כל כך, או שגדלו הצפרניים באופן שהלאק אינו יפה, הרי הלאק חוצץ בטבילה ואין לטבול כך" 

באתר של יועצות ההלכה של נשמת מצויין כי :"צבע לק על הציפורניים וכן ציפורניים מודבקות או מקושטות אינם חוצצים אם הציפורן הבנויה והצבועה שלמה ויפה. במקרה של רווח בין הציפורן הטבעית לצבע או להדבקה יש צורך להשלים את הפער על מנת שלא תיווצר חציצה בעייתית בטבילה.
בעבר מקובל היה שנשים שומרות הלכה לא מגדלות ציפורניים ולא מקשטות או צובעות אותן, ובמידה והן עושות זאת הן מסירות הכל לפני הטבילה. בשנים האחרונות, עם התרחבות טיפוח הציפורניים בקרב נשים שומרות הלכה, חל שינוי במציאות בשטח וגם בדיון ההלכתי, ורבנים רבים מתירים לנשים לטפח ציפורניים ולטבול עם כיסוי שלם ויפה. "

עוד תשובות בנושא טבילה ניתן למצוא כאן