• שמיטה אצל הר סיני

    אחר הצעידה דרך מ"ט הפנים של המציאות והעלייה בסולם המוצב ארצה, אנו מגיעים אל החופש, אל החירות, בחינת "חרות על הלוחות", ואל הדרור, בחינת 'וקראתם דרור בארץ לכל יושביה'.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/01/03 00:00

  • כמה תורות יש לכם?

    פעמיים בשנה אנו חוגגים עם התורה. בשמחת תורה ובשבועות.בשמחת תורה אנו רוקדים עם ספרי התורה - כשהם סגורים.בשבועות, לעומת זאת, אנו לומדים את התורה ומדגישים את הערך הגדול שישנו בלימוד התורה ובהשפעתה על חייו של עם ישראל.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/01/03 00:00

  • לא תחמוד

    יש בַּציווי הנחייה עקרונית: לא לחשוק ולהתאוות למשהו שאינו שלנו.עיקרון חינוכי זה, עליו אנו מצווים כאן, הינו יסוד שאפשר לחנך עליו בכל גיל.

    הרב יונה גודמן

    18/01/03 00:00

  • לא תענה ברעך עד שקר - על פוסטמודרניות בראי התורה

    יש המבקשים לקבור את האמת ב"מיתת נשיקה" ולהכריז עליה כלא רלוונטית. בהוראת הדיבר הזה אנו מצווים לחזור ולחזק את המחויבות לעדות אמת.

    הרב דוד סתיו

    18/01/03 00:00

  • שבת - שתי מגמות שהן אחת

    פעמיים מופיעה מצוות השבת בעשרת הדיברות. בפעם הראשונה היא מופיעה בפרשת יתרו, אותה אנו קוראים בשבועות. והשניה בפרשת ואתחנן. מדוע הכפילות?

    הרב יובל שרלו

    18/01/03 00:00

  • רמברנט צילום: רמברנט

    עשרת הדיברות

    עשרת הדיברות לא גמרו את תפקידם. הם רלוונטיים כתמיד, ואולי, לאור הטכנולוגיה המודרנית שהוענקה לאדם, יותר מתמיד. הטבע נברא כדברי חז"ל בעשרה מאמרות. המוסר בעשרת הדיברות.

    פרופ' שלום רוזנברג

    18/01/03 00:00

  • לא תעשה לך פסל וכל תמונה

    בכל תקופה מפסלים פסילים חדשים. בכל תקופה עומד אחד מבניו של אברהם הנוטל על עצמו שליחות: לשבר את הפסלים.

    הרב שי פירון

    18/01/03 00:00

  • ''אנכי'' - גילוי של נוכחות לשעה ולדורות

    הרבה דנו בשאלה האם התבונה והניחוח השכלי יכולים להביא את האדם להכרה שכלית ודאית, לאמונה. על משמעות הדיבר הראשון.

    הרב מאיר טויבר

    18/01/03 00:00

  • כבד את אביך ואת אמך למען יארכון ימיך

    החיבור שבין הדור שלנו, כאן, בארץ ישראל, לאמת האלוקית הבראשיתית ולחיובים הנגזרים ממנה, אפשרית, רק אם נדע לכבד את הדור הקודם.

    הרב אביחי קצין

    18/01/03 00:00

  • לא תנאף

    מחומרתו של הניאוף אנו יכולים ללמוד על החשיבות שמייחסת התורה לבית היהודי. אם המנאף עובר על עשרת הדיברות, המקיים בית יהודי כהלכתו, נמצא מקיים את כל עשרת הדיברות.

    הרב ישראל סמט

    18/01/03 00:00

  • לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני

    האם בימינו אורבת לנו סכנה של עבודה זרה? האמנם בטל לחלוטין יצר של ע"ז מתוכנו? הרב אברהם גיסר על הדיבר השני.

    הרב אברהם גיסר

    18/01/03 00:00

  • לא תרצח

    מה ירד ה' אל הר סיני, התגלה בקולות וברקים והשמיענו אזהרה המקובלת גם על אומות העולם שאינן מודעות כלל לתורה ולאמונה היהודית?! מה הקשר בין איסור "לא תרצח" לאמונה בה'?

    הרב אלישע אבינר

    18/01/03 00:00

  • שעור בנושא ''מדרשי שמות במגילת רות''

    "כל דמות המופיעה במגילה שמה ניתן לה לא במקרה, אלה דברים מכוונים מלמעלה..." - על מדרשי השמות במגילת רות.

    אלון קטוביץ

    18/01/03 00:00

  • חג השבועות

    חג השבועות, המדינה והמקדש - לפי הראי"ה קוק זצ"ל

    הראי''ה קוק זצ''ל

    18/01/03 00:00

  • היום טוב הגדול והצנוע

    היום בו אנו חוגגים את קבלת התורה ומעמד הר סיני זכה לשם צנוע ומזכיר לנו רק שסיימנו לספור שבעה שבועות....

    הרב א.א. קפלן

    18/12/02 00:00

  • לישועתך קיויתי ד'

    האם הקישור בין הפרשה להפטרה הוא רק בהיות שמשון נזיר? או שמא ישנו קשר עמוק ומהותי יותר המחבר ביניהם? ומה הקשר בין כל זה לחג השבועות?

    ירׂחם שמשוביץ

    18/12/02 00:00