אני אצבע את בית הכנסת בירוק

לרגל שבועות נערכים בתי הכנסת "ללבוש ירוק". עינט קרמר מעמותת "טבע עברי" מציעה לכם לעשות זאת תוך התחשבות בסביבה

חדשות כיפה עינט קרמר 17/05/12 12:52 כה באייר התשעב

אני אצבע את בית הכנסת בירוק
Daniel Ventura-cc-by-sa, צילום: Daniel Ventura-cc-by-sa

כולנו מכירים את המנהג המקובל בחג השבועות, לקשט בירק את בתי הכנסת ואת ארונות הקודש, כדרך להביע את שמחתנו על קבלת התורה, שגם היא עצמה נמשלה לאילן. עמותת "טבע עברי" מציעה לנצל את ההזדמנות ולעשות זאת כמו שצריך - תוך התחשבות בסביבה ומחויבות לתיקון עולם.

להלן כמה רעיונות פרקטיים לעניין זה.

חצר בית הכנסת

חצר בית הכנסת הינה מרכז קהילתי בפני עצמו, המשמש חלקים גדולים מן הציבור לאורך השבוע כולו. חצר בית כנסת מטופחת, המותאמת לאקלים ולצרכי הקהל, מעבירה מסר של קיימות מקומית וחיבור אל עולמו של הקב"ה: הקמת פינות מוצלות בחצר בית הכנסת (למן סוכות גפנים ועד פינות בנויות) יאפשרו לתלמידי החכמים ללמוד באוויר הפתוח ולחברי הקהילה ליהנות ממקום לשבת ולנפוש. נטיעת עצי פרי בחצר בית הכנסת תורמת לסביבה, מעבירה מסר של המשכיות, ומזמנת אפשרויות של קיום מצוות האילן. גינת צמחי תבלין וריח תשמש אותנו להבדלות, תזמן ברכות נהנין ותרחיב את הנפש.

חסכון באנרגיה ומשאבים

חסכון במשאבים הינו דוגמה מובהקת בה הסביבה מתחברת אל הכיס:

שימוש בנורות חסכוניות חוסך כסף , זיהום, ולא דורש שינוי התנהגות של ממש. הקפדה על ניהול נכון של כיבוי והדלקת האור בבית הכנסת ועל שימוש מושכל במיזוג האוויר (ניתן לגבות מזגנים במאווררים, ולהפעיל אותם תוך שיקול דעת). חסכון במים בכלל התנהלות בית הכנסת הוא צורך השעה -חסכמים, הדחה כפולה בשירותים, ושימוש חוזר במי נטילת הידיים יובילו לחסכון משמעותי במשאב חשוב זה.

הפרדת פסולת

בית הכנסת כמרכז קהילתי "מייצר" פסולת רבה. חשוב להציב מתקן למחזור נייר בבית הכנסת ולהקפיד על חלוקת חומרים הניתנים למחזור שם (בלי השמות הקדושים וכו'). הצבת קומפוסטר בחצר בית הכנסת יכולה להוות פתרון לקידושים - גם שם רצוי להפריד פסולת אורגנית מפסולת שאינה מתכלה (בה כדאי להמעיט בכל מקרה). דאגה לפחים למחזור בקבוקים בכניסה לבית הכנסת, תאפשר למתפללים המגיעים למקום שלוש פעמים ביום להפריד את הפסולת בבית.

"הצנע לכת" באירועים

צניעות הינה ערך יהודי חשוב - ומסייעת מאוד בשמירה על הסביבה. ניתן לקבל החלטה בקהילה לגבי סכומי גג להוצאה על אירועים ולעמוד בה. הדבר יפחית את הפסולת במקור (לפני ייצורה בכלל) - שזו הדרך היעילה ביותר להגן על כדור הארץ.

צדק צדק תרדוף

כמה משתכר עובד הניקיון של בית הכנסת? מאיפה מגיע המזון המוגש בקידושים? האם בית הכנסת נגיש לבעלי מוגבלויות ? כל אלו הינן שאלות שעל בית הכנסת להתמודד איתם בהתנהלותו השוטפת. בית כנסת צריך לעמוד איתן בערכים שהוא מייצג, גם אם הדבר מורכב למימוש.

"גדול לימוד"

שיעורים ודברי תורה בבית הכנסת הינם במקום בו חברי הקהילה יכולים להוביל שינוי תודעה. רעיון יפה הוא להחליט כי בארבעת הפרשות ה"סביבתיות המובהקות" - בראשית, נח, בהר, כי תצא, יתקיימו באופן מסורתי בבית הכנסת שיעורים או דברי תורה הנוגעים בנושא הסביבתי (הדבר יכול להיות קבלה של אחד מחברי הקהילה על עצמו, או להיות מובל על ידי רב בית הכנסת).

יציאה אל מחוץ למבנה בית הכנסת

בין אם למלווה מלכה במוצ"ש, לתפילת שחרית ותיקין או לקבלת שבת בטבע (גם אם מדובר בחצר בית כנסת) מעניקה לנו חוויית תפילה אחרת המקרינה על שאר התפילות.