כולנו בית מדרש

הרב אריה שטרן סבור כי ימי הפסח הופכים את כולנו לבתי מדרש קטנים, שלא מפסיקים כבר עכשיו לחפש את התשובה לשאלה הבאה

חדשות כיפה הרב אריה שטרן 10/04/11 00:00 ו בניסן התשעא

כולנו בית מדרש
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

דורנו דור מיוחד שמרובים בו כאלה שאינם שומרים על שום זיקה למסורת - ועל כך דאב לבנו. ובכל זאת אי אפשר שלא להתפעל מכך שיש לילה אחד בשנה - הוא ליל הסדר שכולם שותפים בו. כאשר אנו הולכים לתפילה בליל החג ניכרת ברחובה של עיר תנועה עצומה של עם רב בדרכם אל הסדר, נראה שהתכונה לקראת ליל הסדר גדולה אף מן התכונה של ליל כל נדרי.

תנועה זו כוללת בודאי גם את כל הבנים מההגדה שאמנם שואלים שאלות קשות אך אף על פי כן מעוניינים להישאר קשורים למסגרת מבפנים. על חשיבותו של הלילה הזה אין צורך להרבות במילים שהרי הכל יודעים שזה הזמן בו באה לידי ביטוי המשמעות של חירותנו וקיומנו כעם וכדי שנעמיק את התודעה הזו בלבנו, זיכתה אותנו התורה במצוות רבות ואף חכמים באו והוסיפו עוד מצוות וסייגים אשר כולם יחד יוצרים את האווירה המיוחדת האופיינית לימים של חג הפסח ובפרט לליל הסדר.

בתוך כל אלה המצווה של סיפור יציאת מצרים קונה לה מקום של כבוד לעצמה. ובולטת היא במיוחד בזכות המתכונת המקורית שניתנה לה בדרך של שאלה ותשובה. שהרי כנגד ארבעה בנים דיברה תורה, כלומר כנגד ארבעה סגנונות של שאלות שכולן צריכות לקבל מענה מתאים ודברים הרבה לומדים אנו מקביעת המסגרת הזו.


יש לעודד את כולם לשאול (ליל סדר בנפאל. צילום: ליימן)


קודם כל יש לנו ללמוד שזו הדרך הטובה ללמד ולחנך מתוך הבנה שאסור למנוע אף אחד מלשאול את השאלות המטרידות אותו. אדרבה , יש לעודד את כולם לשאול ולמרות שיכול להיות קושי בנוסח או בנעימה של השאלה, בכל זאת מוטב שכל אחד ישאל את שאלותיו ובלבד שישאר בפנים ולא יצא חלילה החוצה.

המצווה הזו של סיפור יציאת מצרים, בהיותה עיקר חשוב באמונה, כוללת אפוא את הצורך להיות מסוגל לשמוע את השאלות, אבל אחר כך למצוא את התשובות המתאימות ובדרך זו אמרה התורה , תתקיים המצווה בצורה הטובה ביותר.

עקרון זה נכון אף בחיי היומיום, למשל כאשר מתעוררות שאלות בהלכה כי אז יש להרגיל את הציבור לשאול את הרב ולא לפסוק לבד אף לא לחומרא. דרכה של תורה היא ככתוב בדברים ( י"ז , ח) שאם יפלא ממך הדבר, כל דבר, תקום ותלך ותדרוש אצל השופט אשר יהיה בזמנך. והוא מצידו צריך להכיר את השואל ולדעת אם אפשר להחמיר בשאלה הנידונה או שצריך להקל והכל כמובן בתוך המסגרת של כללי ההלכה.

החותם של האביב הזה נשאר ומשפיע

כמו כן ואף ביתר שאת צריך לנהוג בדרך זו בשאלות עקרוניות העוסקות בעניינים העומדים ברומו של עולם. ויש לדעת שכל תשובה עשויה עוד לגרור אחריה שאלה חדשה. אבל תמיד תשובה סופית אמיתית יכולה להיות רק מאת ה.

חזקה על כל ישראל שמאמינים בני מאמינם הם, אולם צריך להבין שלכולם יש שאלות ואפילו אצל המלאכים מצינו ששואלים "איה מקום כבודו...". זהו באמת דבר נפלא, השילוב של המסורת וקבלתה ביחד עם הזכות לשאול ולומר שיש דברים הצריכים עיון. כזו היא המסגרת של בית המדרש שיושבים ולומדים ושואלים ושוב שואלים ומוסיפים חידוש בהתאם להבנה שמגיעים אליה באותה שעה, ובתנאי שהכל מתנהל בתוך ומתוך בית המדרש.

בליל הסדר כל בית יהודי הופך להיות כבית מדרש זוטא, כשכל בני המשפחה מסובין יחדיו ומספרים את סיפור יציאת מצרים בדרך של שאלות ותשובות לפי ההגדה המסורתית. עם זאת אף הם כולם כדאי שיוסיפו לשאול על המשמעות של הדברים לכל הדורות מאז ועד היום. אפשר למצוא על כך תשובה בפתגם של מרן הרב קוק זצ"ל לכבוד חודש ניסן - שאמר שיציאת מצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו. כלומר שאין זה סיפור היסטורי אלא סיפור שמסביר את קורותינו בכל הדורות והחידוש הוא שגם בעת צרה החותם של האביב הזה נשאר ומשפיע על כל העולם. על תשובתו זו של הרב יש לעיין ולהרחיב עוד בדברים ועל כך הלא נאמר שכל המרבה לספר הרי זה משובח.

הרב אריה שטרן הוא ראש מכון הלכה ברורה וברור הלכה ומועמד הציונות הדתית לרבנות העיר ירושלים.