ביאור כוונות "אבינו מלכנו" - על הקורונה

יעל לוין העניקה ביאור לתפילת "אבינו מלכנו" המוסב על הקורונה והתגלמויותיה, שבמהלכו מובעות תפילה ותקווה למיגור המגיפה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 24/09/20 14:13 ו בתשרי התשפא

ביאור כוונות "אבינו מלכנו" - על הקורונה
צילום: shutterstock

מבוא

על רקע הקורונה המשתוללת עתה ברחבי העולם, ובכלל זה במדינת ישראל, הכנתי ביאור לתפילת "אבינו מלכנו" המתייחס למגיפה זו. הפירוש נדרש להתגלמויות שונות של התופעה, ויש במסגרתו הבעת תקווה ותפילה למיגורה. גרסת "אבינו מלכנו" המובאת כאן היא הנוסח הנאמר בימים הנוראים, לפי נוסח אשכנז וספרד. אפשר להתאים את הביאור אף לנוסחים אחרים.

הפירוש המובא כאן יכול ללוות את המתפלל במהלך תפילת יום הכיפורים עצמו, ואפשר אף לעיין בו קודם לכן גם בהקשר של אמירת "אבינו מלכנו" בעשרת ימי תשובה. ברמה העקרונית אפשר אף לערוך שינויי גרסה אחדים כדי להתאים את התפילה לאמירה בימי הצום במהלך השנה, במידה והדבר יהיה נצרך. 

חשוב להזכיר כי פרופ' יצחק משה אלבוגן מציין שהבתים בנוסח אשכנז המדברים על זכותם של הנהרגים על קידוש השם ("עֲשֵֹה לְמַעַן הֲרוּגִים עַל שֵׁם קָדְשֶׁךָ... לְמַעַן טְבוּחִים עַל יִחוּדֶךָ... לְמַעַן בָּאֵי בָאֵשׁ וּבַמַּיִם עַל קִדּוּשׁ שְׁמֶךָ... נְקוֹם לְעֵינֵנוּ נִקְמַת דַּם עֲבָדֶיךָ הַשָּׁפוּךְ") נוספו ככל הנראה בעקבות גזירות ת"ח ות"ט, ואינם מצויים בגרסאות קדומות יותר ובמנהגים אחרים (התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית, עמ' 422, הע' 39. וראו עוד את המאמר פרי עטי "'אבינו מלכנו': תפילה ותוספת", מקור ראשון, כ"ט באלול תשע"ג, מוסף ראש השנה, עמ' 14–15). בחרתי שלא להעניק ביאורים ליחידות הללו משום שהן לא מתאימות לנסיבות של מחלת הקורונה. את הלאקונה של אי הכללת האמירות הללו סימנתי באמצעות שלוש נקודות.

יש לקוות ולייחל כי תפילותינו ביום הכיפורים הקרוב, של שנת תשפ"א, אמנם יועילו ויפעלו לביטול המגיפה, ושוב לא יהיה צורך לומר את "אבינו מלכנו" עם הכוונות המועלות כאן.

כוונות "אבינו מלכנו" על הקורונה

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ – יש מבינינו שלא שמרו על הוראות הבריאות למניעת התפשטות הקורונה, ויש מאיתנו שכך עשו אפילו להכעיס, וישנם חולים מאומתים שיצאו למרחב הציבורי ואירע אף שהדביקו אחרים.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, אֵין לָנוּ מֶלֶךְ אֶלָּא אָתָּה – אין "קורונה" אלא כתר מלוכה, ואנו בני בחוניך ממליכים אותך עלינו ונותנים לך כתר מלוכה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה עִמָּנוּ לְמַעַן שְׁמֶךָ – בער את נגע הקורונה מקרב הארץ ותיעצר המגיפה, ויכירו וידעו כל באי עולם כי לה' המלוכה ומלכותו בכל משלה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, חַדֵּשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה – ויימצאו מהרה חיסון ותרופות לקורונה וכן מגר נא את נגיף הקורונה מעל פני האדמה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, בַּטֵּל מֵעָלֵינוּ כָּל גְזֵרוֹת קָשׁוֹת – עשה ואל תאחר והקל מעלינו את עוצמת המגיפה המשתוללת וחומרתה, ועשה שהתחזיות בדבר החרפת מצב התחלואה ועליית מספר החולים הקשים בתקופה הקרובה יתבטלו.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, בַּטֵּל מַחְשְׁבוֹת שֹוֹנְאֵינוּ – בטל את מחשבותיהם השגויות של אותם שונאי ישראל מאומות העולם שהשמיעו בצורה שקרית טענות לפיהן היהודים הם שהפיצו את נגיף הקורונה בעולם.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, הָפֵר עֲצַת אוֹיְבֵינוּ – הפר את עצתו של ארגון החמאס אשר ירה טילים בחודש אלול תש"ף לעבר דרום הארץ, ודרש בתמורה להפסקת אש כי ישראל תספק לו ציוד רפואי למאבק בקורונה, ועשה שהוא לא יוסיף ולא ישוב לפעול כנגדנו. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כַּלֵּה כָּל צַר וּמַשְֹטִין מֵעָלֵינוּ – כלה את נגיף הקורונה אשר הביא בעקבותיו שסע, קיטוב ושנאת חינם בחברה הישראלית.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, סְתֹם פִּיּוֹת מַשְֹטִינֵינוּ וּמְקַטְרְגֵינוּ – סתום פיות כל שונאי ישראל ברחבי תבל, ובכללם אנטישמים בארגנטינה אשר תלו בראשית חודש אלול תש"ף כרזות שעליהן היה כתוב "היהודים הם הנגיף".

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כַּלֵּה דֶבֶר וְחֶרֶב וְרָעָב וּשְׁבִי וּמַשְׁחִית וְעָוֹן וּשְׁמַד מִבְּנֵי בְרִיתֶךָ – העבר את מגיפת הדבר, היא הקורונה, מעל פני הארץ, וכן כלה חרב ורעב ושבי ומשחית ועוון ושמד מבני בריתך. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, מְנַע מַגֵּפָה מִנַּחֲלָתֶךָ – מגר את נגע הקורונה, ומנע מכאן והלאה כל מגיפה שלא תבוא עלינו, וכן התמד את בריאותם של הבריאים שלא יחלו בנגיף.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, סְלַח וּמְחַל לְכָל עֲוֹנוֹתֵינוּ – לרבות לאותם עוונות אשר אפשר ובגינם באה עלינו מחלת הקורונה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, מְחֵה וְהַעֲבֵר פְּשָׁעֵינוּ וְחַטֹּאתֵינוּ מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ – לרבות חטאינו באי שמירת הנחיות משרד הבריאות למניעת התפשטות הקורונה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, מְחֹק בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים כָּל שִׁטְרֵי חוֹבוֹתֵינוּ – המצא ישועה לכל מי שאיבדו את פרנסתם מחמת הקורונה ונקלעו לחובות.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, הַחֲזִירֵנוּ בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ – וטהר לבנו לעבדך באמת ולא נשוב עוד לְכִסְלָה, ועשה שלא יחטא שום אדם ולא יפר אף איש את הנחיות הקורונה, אלא יבינו הכל כי קיימת חובה גמורה לשומרן.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, שְׁלַח רְפוּאָה שְׁלֵמָה לְחוֹלֵי עַמֶּךָ – העלה ארוכה והפק רפואה גמורה לכל חולי הקורונה; לחולים הקשים כמו גם לחולים הקלים יותר, לאלו המגלים תסמינים ולאלו שחסרי תסמינים הם, א-ל נא רפא נא להם. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, קְרַע רֹעַ גְּזַר דִּינֵנוּ – תן מרפא ומזור לחולי הקורונה שיש להם מחלות רקע (אותיות ק'ר'ע') וכן גם לחולים שבריאותם הייתה איתנה קודם לכן, ויתרפאו כל החולים כולם.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, זָכְרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹב לְפָנֶיךָ – ועשה שיתחולל שיפור ניכר במצב התחלואה באופן שנוכל לשוב לבתי הכנסיות ולבתי המדרשות, ולהתפלל וללמוד תורה ברוב עם כמלפנים, ונהיה בריאים וחזקים לעבודתך.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כָּתְבֵנוּ (בנעילה: חָתְמֵנוּ) בְּסֵפֶר חַיִּים טוֹבִים – המשך עלינו חיים של טובה וברכה ורחמים וחיים ושלום.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כָּתְבֵנוּ (בנעילה: חָתְמֵנוּ) בְּסֵפֶר גְּאֻלָּה וִישׁוּעָה – בזכות כל צוותי הרפואה ועוזריהם הפועלים ללא הרף והפוגה להבראת חולי הקורונה, ובזכות כל צוותי המחקר התרים אחר מציאת תרופות לנגיף.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כָּתְבֵנוּ (בנעילה: חָתְמֵנוּ) בְּסֵפֶר פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה – ופתח לעמך ישראל בעת הזאת שערי פרנסה טובה אף מאוצר מתנת חינם.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כָּתְבֵנוּ (בנעילה: חָתְמֵנוּ) בְּסֵפֶר זְכֻיּוֹת – בזכות מעשי החסד וההתנדבות במדינת ישראל בימי הקורונה של אזרחים רבים ושל ארגוני סיוע ועזרה למען חולים, נזקקים וקשישים.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כָּתְבֵנוּ (בנעילה: חָתְמֵנוּ) בְּסֵפֶר סְלִיחָה וּמְחִילָה – כפר לנו גם על שנאת החינם אשר פשתה בקרבנו, רבתה והתעצמה בתקופת הקורונה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, הַצְמַח לָנוּ יְשׁוּעָה בְּקָרוֹב – ועשה שיימצא בהקדם חיסון נגד נגיף הקורונה, ומזור ורפואה למכה, ותיעצר המגיפה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, הָרֵם קֶרֶן יִשְֹרָאֵל עַמֶּךָ – מאחר ויהודים רבים ברחבי העולם, ובכלל זה במדינת ישראל, בארצות הברית, בקנדה, באירופה, באמריקה הדרומית, באוסטרליה ובדרום אפריקה, הסתלקו לבית עולמם מנגיף הקורונה, לפיכך הרם את קרננו.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, הָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחֶךָ – ובזכות הצער שאנו מצטערים בגין הקורונה, שלח את משיח צדקנו במהרה בימינו.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, מַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ – ברך את נחלתך באופן שלא יצטרכו עמך בית ישראל לפרנסה זה מזה ולא לעם אחר.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, מַלֵּא אֲסָמֵינוּ שָֹבָע – שלח ברכה, הצלחה והרווחה בכל מעשי ידינו, ותשפיע לנו את כל הצטרכותנו. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, שְׁמַע קוֹלֵנוּ חוּס וְרַחֵם עָלֵינוּ – לבטל את נגע הקורונה ולהעבירו מן העולם כפי שאנו מתחננים לפניך.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, קַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ – והשכן שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו, ולא תתגבר תופעת האלימות במשפחה. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, פְּתַח שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם לִתְפִלָּתֵנוּ – לבטל את מחלת הקורונה ולחדש ימינו כקדם לפני בוא המגיפה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, זְכֹר כִּי עָפָר אֲנָחְנוּ – זכור כי בימים הללו אחוזי התחלואה בקורונה במדינת ישראל הם מהגבוהים בעולם, וכי מהבחינה הזו אנו נמצאים בשפל המדרגה בעיניהם של אומות העולם ואנו מתבזים בשל כך, לפיכך תגביה ותרים את קרננו ותבטל את המגיפה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, נָא אַל תְּשִׁיבֵנוּ רֵיקָם מִלְּפָנֶיךָ – שעה שוועתנו להעביר את המגיפה מן הארץ.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, תְּהֵא הַשָּׁעָה הַזֹּאת שְׁעַת רַחֲמִים וְעֵת רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ – פנה אלינו ברחמי רחמיך, ומלא משאלות ליבנו לטובה.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, חֲמֹל עָלֵינוּ וְעַל עוֹלָלֵינוּ וְטַפֵּנוּ – ועשה שמחלת הקורונה לא תפגע בילדי עמך בית ישראל ולא יחלה ולא ימות אף לא אחד מהם.

...

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה לְמַעַנְךָ אִם לֹא לְמַעֲנֵנוּ – כדלים וכרשים דפקנו דלתיך, ואם לא בזכות, מגר את הקורונה למען שמך.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה לְמַעַנְךָ וְהוֹשִׁיעֵנוּ – הושיענו וניוושע מן המגיפה כי תהלתנו אתה. הושיענו כי שמך נקרא עלינו, שובה ה' חלצה נפשנו הושיענו למען חסדך. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה לְמַעַן רַחֲמֶיךָ הָרַבִּים – ועננו בורא עולם במידת הרחמים, והתנהג עם בניך במידת הרחמים, ורחמנו כרחם אב על בנים, וּבְְרֹגֶז רַחֵם תִּזְכּוֹר.

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא שֶׁנִּקְרָא עָלֵינוּ – עשה שלא יתחלל שמנו בקרב אומות העולם מחמת מגיפת הקורונה. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ כִּי אֵין בָּנוּ מַעֲשִֹים, עֲשֵֹה עִמָּנוּ צְדָקָה וָחֶסֶד וְהוֹשִׁיעֵנוּ – אף אם אין בנו די מעשים טובים וזכויות ובשל כך השתרג ועלה נגע הקורונה, ואף אם לא שמרנו כראוי את הוראות הבריאות, התנהג עמנו לפנים משורת הדין, ופדנו והצילנו במתנת חינם.

מראי מקום 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה עִמָּנוּ לְמַעַן שְׁמֶךָ...ויכירו וידעו כל באי עולם כי לה' המלוכה ומלכותו בכל משלה – ראו אוהב ישראל, פרשת בשלח. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, מַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ...שלא יצטרכו...ולא לעם אחר – מתוך נוסח תפילתו של הכהן הגדול בצאתו בשלום מבית קודשי הקודשים [ראו בין היתר מחזור יום כפור, מהדורת גולדשמידט, עמ' 479–480; יוסף תבורי, "תפילת הכהן הגדול ביום הכיפורים - בפיוט ובתפילה", מסורת הפיוט, ב (תש"ס), עמ' 55–82]. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה לְמַעַנְךָ וְהוֹשִׁיעֵנוּ...שובה ה' חלצה נפשנו הושיענו למען חסדך – על פי תהילים ו, ה, שם מובא הפסוק בלשון יחיד, אך הוא נמצא בלשון רבים בסליחות שונות. 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, עֲשֵֹה לְמַעַן רַחֲמֶיךָ הָרַבִּים...וּבְְרֹגֶז רַחֵם תִּזְכּוֹר – ראו חבקוק ג, ב.