• הפרדת רשויות רוחנית

    כבר הרמב"ן ציין את העובדה שהחשמונאים חטאו בכך שמינו את עצמם למלכים. ישנה הפרדת רשויות מובהקת: המלכות צריכה להינתן לשבט יהודה והכהונה היא של שבט לוי.

    הרב יובל שרלו

    21/12/06 00:00

  • גבורה יהודית

    אחת התופעות המאפיינות ביותר את מדינת ישראל היא ריבויים של גנרלים בצמרת השלטון. כל אלוף – "מלך", ראש ממשלה או שר. לצד ניסיונם העשיר וכושר מנהיגותם, מביאים עמם לעתים מנהיגים אלה גם תכונות אופי שליליות ביותר, שמטביעות את חותמן על הציבוריות הישראלית.

    אביעד הכהן

    21/12/06 00:00

  • האם נס פך השמן לא היה מיותר?

    כבר מגיל צעיר למדנו על נס פך השמן שדלק שמונה ימים ולזכרו אנו מדליקים נרות בכל ימי החנוכה. אך נשאלת השאלה: האם כל הנס הזה לא היה פשוט מיותר לגמרי?!

    יוני לביא, חברים מקשיבים

    17/12/06 00:00

  • גזירות הדת של אנטיוכוס

    גזירות הדת של אנטיוכוס נגזרו על שום מה? הכותב מציע כי למאבקים הפנים יהודיים היה חלק ניכר בדבר.

    חיים שורץ

    16/12/06 00:00

  • annodam-cc-by צילום: annodam-cc-by

    מי ניצח במלחמה?

    האם במאבק הזה, המכריע, ניצחו החשמונאים את היוונים? האם בעקבות הניצחון המזהיר של יהודה ואחיו בשדות הקרב, שב עם ישראל לאלוקיו ולתרבות ישראל הטהורה והנצחית?

    הרב אלעזר אהרנסון

    14/12/06 00:00

  • חזרה מלכות לישראל

    "בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל, וביטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, ונכנסו להיכל, ופרצו בו פרצות, וטימאו הטהרות, וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול. עד שריחם עליהם א-להי אבותינו, והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים והרגום, והושיעו ישראל מידם, והעמידו מלך מן הכוהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני".

    אביעד הכהן

    14/12/06 00:00

  • נר איש וביתו?

    על פי מסורת אשכנז כל בני הבית מדליקים נרות חנוכה, ובבתים רבים בנות מדליקות נרות כמו בנים. אך ברוב הבתים מדליק האב את הנרות והאשה מסתמכת על ברכתו. כך יוצא שבת שהדליקה נרות שנים רבות מפסיקה להדליק נרות עם חתונתה. האם הפסקה זו מחויבת או שניתן לקבוע סידור אחר?

    הרב בני לאו

    12/12/06 00:00

  • על מה המלחמה?

    העימות עם אומות העולם בהסטוריה היהודית הוא ביטוי למאבק בין כוחות רוחניים שונים, הרב שילת סוקר את יחסי ישראל עם האומות, דרך הפרשיה של יצירת העמים באנושות.

    הרב יצחק שילת

    12/12/06 00:00

  • טיהור המקדש – מה באמת התרחש שם?

    במקורות אנו מוצאים התייחסויות שונות לשאלה מה התרחש בכ"ה בכסלו כאשר טהרו את המקדש, ננסה לעמוד על כמה נקודות בהקשר זה.

    חיים שורץ

    28/12/05 00:00

  • הונאת ההונאה

    פך השמן הקטן הוא כנקודת השיגעון, והצבת החנוכייה - הצהרה עליו. על השחוק והמשחק הכרוכים בו, חנוכה הוא החג הישראלי ביותר שיש

    אלחנן ניר

    26/12/05 00:00

  • גזירות הדת של אנטיוכוס

    גזירות הדת של אנטיוכוס נגזרו על שום מה? הכותב מציע כי למאבקים הפנים יהודיים היה חלק ניכר בדבר.

    חיים שורץ

    21/12/05 00:00

  • נר חנוכה כמצוות הבית

    הגמרא קובעת כי ´נר חנוכה - נר איש וביתו". האם הכוונה היא כי נר חנוכה הינו מצווה על הבית כמו מצוות מזוזה? מהן ההשלכות להבנה כזו?

    מאיר בוכניק

    21/12/05 00:00

  • שאלה של זהות

    כיצד הגיבו חכמי ישראל לתופעת ההתייוונות? האם הם הסתפקו במאבק הצבאי הנוקשה של החשמונאים? האם די בכך? האם זהו המענה הנכון להשפעתה התרבותית של יוון?! הרב אלישע אבינר מנסה לתת תשובות

    אלישע אבינר

    21/12/05 00:00

  • חנוכה *- לחיות על נס - המאמר המלא

    "פרסום הנס? אני יודע – צריך לשים את החנוכייה בחוץ כדי שכולם יראו ויזכרו בנס!" זה מה שתמיד אמרו לנו. אך מה נעשה עם ההלכה הבאה : "כבתה אין זקוק לה" – אם הנרות כבים אפילו מיד לאחר ההדלקה אין חובה לשוב ולהדליקם!! מה עם פרסום הנס?! כנראה שצריך להבין את זה ואת חנוכה קצת אחרת... כנסו ופרסמו...

    הרב שמעון אור

    08/07/05 00:00

  • משמעות ה''חנוכה'' בדורנו

    אין אני פונה אל אלה בעלי התודעה החדשה וחופשיים בדעותיהם, פורצי פרץ זולים ופושעים למיניהם, אפיקורסים בגרוש, שמוחם כ"קופא דמחטא" וליבם כ"זנב הלטאה". לא אליהם אני פונה, כי עם אליכם יהודים צעירים, שאני רואה בחלומי לחיים נעלים נאצלים יותר, לעתיד גדול ויפה יותר לעמינו הנענה הנצחי.

    הרב מנחם סלומון**

    10/12/04 00:00

  • גבורה יהודית- לשבת חנוכה

    בתנועה הציונית הפך חג החנוכה לסמל של כוחניות יתירה, הערצת "מכבי מושיע ופודה", והעצמת גבורתו הצבאית. ההתמקדות בכוח הפכה והייתה סמלו המסחרי של ה"יהודי החדש", בעל השרירים, שלא יכרע ולא ישתחווה ושהשתחרר זה מכבר מתדמית היהודי ה"גלותי" ונטל את גורלו בידיו.

    ד''ר עו''ד אביעד הכהן

    10/12/04 00:00