רוטמן נסוג: תושבי השכונות יוכלו לבחור את הרב שלהם

ועדת החוקה סיימה את הקראת החוק לבחירת רבני ערים לקריאה ראשונה. החוק כולל את ביטול רפורמת כהנא, בעכבות הביקורת: רבני שכונות ימונו רק באישור התושבים בניגוד להצעה הראשונה | רבני עיר יכהנו עד גיל 75

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 20/09/23 20:18 ה בתשרי התשפד

רוטמן נסוג: תושבי השכונות יוכלו לבחור את הרב שלהם
רוטמן, נסוג מכוונתו הראשונית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת החוקה סיימה היום (ד') את דיוניה בנוגע לחוק רבני הערים של חברי הכנסת רוטמן ומלול לקראת הצבעה בוועדה ובקריאה ראשונה. לאחר הביקורות הרבות שנמתחו על החוק, בציונות הדתית נסוגו מהצעת החוק המקורית ועתה רבני יישוב ורבנים אזוריים יתמנו רק בהסכמת התושבים.

רפורמת כהנא תבוטל

בין השינויים העיקריים בהצעת החוק המתוקנת: ביטול האפשרות שניתנה לרבנים במסגרת רפורמת הכשרות של מתן כהנא לתת כשרות שלא במקום כהונתו. כמו כן, בגוף הבוחר רבני ערים יכהנו גם נציגי מועצת הרבנות הראשית והרבנים הראשיים. לגבי רבני שכונות נקבע כי אופן מינויים והגדרת תפקידם ייקבעו בתקנות לאחר עבודת מטה של המשרד לשירותי דת.

החוק אותו יזמו היו"ר ח"כ רוטמן וח"כ ארז מלול, נועד לעגן בחקיקה הסדרים רבים הנמצאים כיום בתקנות ובחוזרי מנכ"ל, קובע, בין היתר, חובה למנות רב עיר ומאפשר, בתנאים מסוימים, למנות שני רבני ערים. כמו כן קובע החוק כי רבני יישוב ורבנים אזוריים יתמנו רק בהסכמת התושבים המקומיים.

נציג האוצר אסף וקסלר, אמר כי לאור השינויים שנערכו בחוק, תישלח לוועדה חוות דעת לעלות תקציבית מעודכנת, במקום זו שהעריכה עלות של עד 40 מיליון שקלים במצב בו ימומש החוק במלואו.

כהנא.

כהנא, הרפורמה תבוטל. צילום: Avshalom Sassoni‎‏/Flash90

רבני עיר יכהנו עד גיל 75

בנוסף, שר הדתות יוכל למנות רב שכונה אחד או יותר בעיר שבה מכהן רב עיר ושבה מעל 50,000 תושבים. לראשונה נקבע בחוק מוסד נציב תלונות הציבור על רבנים. עוד קובע החוק את משך הכהונה לרבנים שימונו לאחר כניסתו לתוקף, כך שרבני עיר יכהנו עד גיל 75 ורבני יישוב, רבנים אזוריים ורבני שכונה יכהנו עד גיל 70, ללא אפשרות הארכה. שינוי נוסף- גם רבני יישוב ורבנים אזוריים, בדומה לרבני ערים, ייבחרו על-ידי גוף בוחר ולא ועדה כפי שנעשה כיום.

חוק רבני הערים של יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן ושל ח"כ ארז מלול שעבר בקריאה טרומית התפרסם היום בנוסח מעודכן הכולל שינויים משמעותיים. בעקבות ביקורת בקרב חלקים בציבור, החליטו בסיעת הציונות הדתית שמובילה את החוק להיות קשובים לאותם קולות ולבטל סעיף שעיגן מינויים של מאות רבני שכונות.