ראיון הדרישה של בן גביר, ההתערבות של בג"ץ: מה אפשר לעשות בסוגיית המסתננים?

ברקע האירועים האלימים של המסתננים האריתראים, עו"ד יונתן יעקובוביץ' מהמרכז למדיניות הגירה קורא לממשלה "לעשות עוד". בראיון ל"חדשות כיפה" הוא מדבר על המהלך של בן גביר: "מחויב המציאות" והחלטות בג"ץ: "חסרות תקדים" | וגם: הצעד שהממשלה לא עושה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 05/09/23 18:19 יט באלול התשפג

הדרישה של בן גביר, ההתערבות של בג"ץ: מה אפשר לעשות בסוגיית המסתננים?
אירוע האלימות בדרום תל אביב,, צילום: Photo by Omer Fichman/Flash90

ביום ראשון קיימה הממשלה ישיבה ראשונה מסוגה של צוות השרים הייעודי במטרה למצוא דרכי פעולה לבעיית הפליטים והמסתננים האפריקאים בתל אביב. זה קרה רק יום לאחר ההתפרעות האלימה של תומכי ומתנגדי המשטר האריתראי, התפרעות שנגמרה בפצועים רבים ובהם גם עשרות שוטרים. בשיחה עם "חדשות כיפה", אומר עו"ד יונתן יעקובוביץ' מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית, כי למרות העיסוק הרב של הממשלה ברפורמה המשפטית "חשוב שהממשלה תקים וועדת שרים קבועה לסוגייה האסטרטגית של המסתננים".

המרכז למדיניות הגירה ישראלית אותו ייסד יעקובוביץ' עוסק בשנים האחרונות בנושא ופועל גם מול משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. "עד עכשיו נשמע שיש רצון לפעול ושיש קשב ושהם עושים את מה שהמלצנו" אומר יעקובוביץ', "אני מקווה שזה יימשך, אבלך עד שאני לא רואה את זה בעיניים אני לא מתלהב. אנחנו קוראים לממשלה לעשות עוד".

הדרישה של בן גביר? "זה מהלך מחוייב המציאות"

הבוקר (ג') הודיעו ברשות האוכלוסין וההגירה על מעצרם המנהלי של 53 מהפורעים, זאת לאחר שהשר בן גביר לחץ לעשות זאת. יעקובוביץ' מברך על המהלך: "זה מהלך מחוייב המציאות, אבל הוא רלוונטי רק לקבוצה מאוד קטנה" הוא אומר ומוסיף: "צריך להבין שלגבי מתנגדי המשטר האריתראי בית הדין המנהלי ישחרר אותם תוך כמה חודשים לכל היותר אפשר להעריך".

קיים שוני משפטי בין מעמדם של תומכי המשטר באריתראה שלא נשקפת להם סכנה במידה וישובו לארצם, לבין מתנגדי המשטר שלא יכולים לשוב לארצם. "לגבי תומכי המשטר" הוא מסביר, "ברור שהם יכולים לחזור לארצם, תיאורטית אפשר להחזיק אותם ללא הגבלת זמן עד שהם יסכימו לחזור אבל בשביל זה המדינה צריכה ממש להצהיר שהם יכולים לחזור". יעקובוביץ' מביע ספק על כוונתה של המדינה להצהיר זאת עליהם עתה, אך מקווה שכך יהיה.

אירוע האלימות בדרום תל אביב

אירוע האלימות בדרום תל אביב, תומכי המשטר בחולצות האדומות. צילום: Omer Fichman/Flash90

"בג"ץ התערב בסוגיה בצורה חסרת תקדים"

"עד עכשיו מדינת ישראל לא הייתה מוכנה להגיד שיש אפשרות לחזור לאריתראה, אפילו לא עקרונית. כדי שהיא תוכל להחזיר לפחות את תומכי המשטר היא תהיה מחוייבת לומר את זה" אומר יעקובוביץ', "אם היא תגיד זאת, אז יש סיכוי לא רע שזה יעבוד" במידה והמדינה אפילו לא תצהיר על כך, הוא מסביר "תוך כמה חודשים יטען בית הדין שהמדינה לא מאשרת שאותו אדם יכול לחזור לאריתראה וישחרר אותו".

עו"ד יונתן יעקובוביץ

עו"ד יונתן יעקובוביץ', יש מה לעשות צילום: באדיבות המצולם

בנושא הזה ליעקובוביץ' יש ציפיות גדולות מהממשלה: "זאת החלטה כל כך מתבקשת ומדובר באירוע כל כך חמור, כך שאני לא רואה סיבה מהותית שזה לא יקרה, אני מקווה שזה לא משהו שישכחו ממנו בעוד שבועיים" הוא אומר. שר המשפטים לוין תקף את בג"ץ בעקבות האירועים האלימים, תוך שהוא מזכיר את הפסיקות הנשנות שלו בנושא, יעקובוביץ' אומר בנושא הזה כי "אנחנו מכירים שבג"ץ התערב בסוגיה בצורה חסרת תקדים בדברי ימיה של המדינה אבל אין ברירה וצריך לעשות את המקסימום במה שאפשר".

"אם הם לא יטופלו הם יתפוצצו בעוד עשר שנים"

מה הממשלה כן יכולה לעשות? יעקובוביץ' מציג נקודה אחת בה אישר בית המשפט לכלוא מסתננים במתקן חולות למשך תקופה של שנה. "זה דבר שבית המשפט כבר אישר. זה אמנם צעד קטן, אבל גם שנה זה יותר טוב מהאנרכיה שאנחנו רואים כיום". הוא מוסיף כי "אז גם מתנגדי משטר שמתפרעים ומפרים כל חוק היה אפשר להרחיק לשם למשך שנה".

האירועים האלימים, תומכי המשטר אינם מבקשי מקלט

האירועים האלימים, תומכי המשטר אינם מבקשי מקלט צילום: Omer Fichman/Flash90

יעקובוביץ' לא מסתכל רק הבעיה הנוכחית ומתאר מה צפוי להיות בשנים הקרובות: "אין הבדל בין מסתננים לבין שב"חים שנכנסו כתיירים, בסוף הכל מצטבר למאסה קריטית שיש לה השפעות אסטרטגיות. לכן חשוב שהממשלה תקים ועדה קבועה ושתתחיל להקצות משאבים לרשות ההגירה כי יש הרבה עבודה שניתן לעשות, גם אם זה בתחומים שלא מתפוצצים ברגע זה ברחובות, אבל אם הם לא יטופלו הם יתפוצצו בעוד עשר שנים" הוא אומר.