ריאיון לאחר המהומות: בעיריית תל אביב גייסו את תלמידי הישיבה לסייר בשכונות

בצל המהומות האלימות של המסתננים האריתראים, התגייסו תלמידי הישיבות בדרום העיר לסייר ולסייע לתושבים. "בעיקר הראנו נוכחות, התושבים ממש פחדו מההתרחשויות" אומר אחד התלמידים. הרב שרלו, ראש הישיבה: "ניתנה הדרכה מסודרת לבחורים מה לעשות ומה לא"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 03/09/23 15:12 יז באלול התשפג

לאחר המהומות: בעיריית תל אביב גייסו את תלמידי הישיבה לסייר בשכונות
גורן ותלמידי ישיבות ההסדר, צילום: ללא

במשך שעות ארוכות, הסתגרו תושבי דרום תל אביב בבתים כשבחוץ התפרעו אלפי מסתננים אריתראים בהפגנה אלימה שהביאה לפציעתם של עשרות שוטרים ומפגינים. חבר מועצת העיר חיים גורן, הבין במהלך השבת את חומרת האירועים ומיד בצאתה, גייס את תלמידי ישיבות ההסדר בדרום העיר על מנת לסייר ולסייע לתושבים בבתים.

גורן ותלמידי הישיבות, ביקרו קשישים ונכים צילום: ללא

"שני הצדדים הגיעו עם אלות, אבנים וסכינים"

"בשבת בצהריים ראינו מסוקים באוויר, סירנות וניידות משטרה" הוא אומר ל"חדשות כיפה", "הלכתי לראות מה קורה עם הניידות של הסיור העירוני, שם אמרו לי על המהומות של התושבים האריתראים". מיד בצאת השבת, הוא מתאר, "רצתי למשטרה לקבל דו"ח מצב". בהמשך, הבין את חומרת המצב ואת מצוקתם של התושבים: "שני הצדדים הגיעו עם אלות, אבנים וסכינים, על הדרך שברו חנויות ועשו ונדליזם שלם ברחוב. מה שקורה זה שהתושבים עצמם, בעיקר הקשישים והנכים הם בטראומה".

שוטרים מול מפגינים אריתראים |

שוטרים מול מפגינים אריתראים | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"תיאמתי עם החברה של ישיבת עוז ואמונה שיושבים בנווה שאנן והחברה של אורות שאול שיושבים בשכונת שפירא, נפגשתי איתם וביקשתי מהם להסתובב בשכונות. ליצור קשר עם הקשישים, עם אנשים שאנחנו מכירים, לעבור בבתים. לראות שהם בסדר ולא צריכים משהו" מסביר גורן.

התלמידים סיירו בשכונות: "בעיקר הראנו נוכחות"

אחיקם, אחד התלמידים שסיירו בשכונות סיפר ל"חדשות כיפה" מה עשו בסיורים: "המשטרה עשתה פריסה על השכונות בדרום תל אביב ,אבל היא לא כיסתה את הכל ולכן סיירנו שם בפארקים, ברחובות ובמקומות שבדרך כלל יש התקהלות ודיווחנו על כל התקהלות או קטטה" הוא אומר, "בעיקר הראנו נוכחות ברחובות, התושבים ממש פחדו מההתרחשויות אז ניגשנו אליהם ושאלנו לשלומם ואם הם צריכים עזרה, חייכנו והפגנו משילות".

ראש ישיבת אורות שאול, הרב יובל שרלו מוסיף כי היחסים ההדדיים עם השכנים לא שמורים רק לעיתות מצוקה וכי הקשר היומיומי הוא חלק מהאג'נדה של הישיבה לעשות טוב בשכונות דרום תל אביב: "לא אנחנו יזמנו את הסיורים, אלא התבקשנו על ידי העירייה והמשטרה, זאת כדי להרגיע את הרוחות ולהראות נוכחות במקום. פשוט ללכת ולהיות שם על פי הוראות של המשטרה והעירייה ונעננו ברצון כי זה חלק מהמשימה שלנו לקיים את החיים כפי שצריך לקיים אותם בדרום תל אביב".

הרב יובל שרלו.

הרב יובל שרלו, "מסייעים למי שזקוק לעזרה". צילום: ללא קרדיט

"שאנחנו מסתובבים שם, זה עצמו מעניק תחושת ביטחון"

הרב מדגיש את החשיבות שנתנו ראשי הישיבה לכך שהפעולות לא יהיו על דעת התלמידים: "בתור ראשי הישיבה רצינו שהדבר הזה לא יהיה פעולה פרטיזנית עצמאית אלא יזומה ומאורגנת על ידי גורמים שלטוניים. זה נעשה בהדרכת סגן ראש העיר וידיד הישיבה חיים גורן, ניתנה הדרכה מסודרת לבחורים מה לעשות ומה לא".

"כחלק מהנוכחות שלנו באזור אנחנו עושים טוב, ומסייעים למי שזקוק לעזרה. יש קשר מאוד הדוק, בשל העובדה שהבחורים גרים בדירות בתוך השכונה עצמה, נוצרים הרבה קשרים אנושיים ואישיים" מתאר הרב את שגרת החיים של בחורי הישיבה לצד התושבים המקומיים. הוא מסכם: "בעצם הפגנת הנוכחות, כשאנחנו מסתובבים שם, זה עצמו מעניק תחושת ביטחון עמוקה למי שחושש ממה שקורה מסביב. מרגישים זאת גם בסביבת הישיבה, בחורים חוזרים לפנימייה בשעות לילה והרחוב לא נטוש" הוא אומר.

גורן ותלמידי ישיבות ההסדר

גורן ותלמידי ישיבות ההסדר, צילום: ללא