ראיון היום שאחרי הרכבת הקלה: האם הישראלים יוותרו על הרכב?

לקראת השקתה של הרכבת הקלה בגוש דן, סקר שבוחן את התחושות והציפיות של המשתמשים מעלה כי רק 30% מתוך משתמשים קבועים בתחבורה הציבורית ישתמשו ברכבת הקלה, במקביל: מחצית מאנשים המשתמשים רק ברכב פרטי העידו כי הם עשויים לשנות את הרגליהם

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 17/08/23 15:47 ל באב התשפג

היום שאחרי הרכבת הקלה: האם הישראלים יוותרו על הרכב?
הרכבת הקלה בגוש דן, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

אחרי שמונה שנים, ואם לא יהיו עיכובים נוספים, ביום שישי הקרוב יחל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. בקו עתידים לנסוע מידי יום כ-250 אלף נוסעים, והוא הראשון מבין קווי הרכבת הקלה הצפויים לפעול בגוש דן. סקר שערכה חברת פנגו לגבי התחושות והציפיות עם השקתו של הקו האדום - מעלה תחושות מעורבות בקרב המשתמשים.

מנהל הפעילות של מוביט-פנגו: "אנשים מראים נכונות להתנסות ברכבת הקלה"

במהלך חודש יולי ערכה פנגו סקר בקרב כ-5,000 משתמשיה אשר חנו בשלושת החודשים האחרונים בתל אביב. בין הנתונים: כמעט מחצית מאנשים המשתמשים רק ברכב פרטי העידו כי הם עשויים לשנות את הרגלי נסיעתם לאור השקתה של הרכבת הקלה, אך במקביל רק 12% אמרו כי בוודאות ישנו את הרגלי הנסיעה. נתון מפתיע נוסף הוא כי רק 30% מתוך משתמשים קבועים בתחבורה הציבורית חושבים שישתמשו ברכבת הקלה.

הרכבת בתל אביב

הרכבת בתל אביב, צילום: Miriam Alster/FLASH90

למרות הנתונים המעורבים, אייל זיו, מנהל הפעילות של מוביט-פנגו, אומר בראיון ל"חדשות כיפה" כי מדובר בנתונים מדהימים. "אם אני הייתי עכשיו בכובע של משרד התחבורה, ואומרים לי שמעל 50% מהאנשים המשלבים רכב ותחבורה ציבורית מוכנים להתנסות ברכבת הקלה - זה בשורה מדהימה. גם מי שמשתמשים רק ברכב ועונים שאולי הם ישנו את ההרגל שלהם - זה טוב מאוד. אנשים מראים נכונות".

רק 30% מתוך משתמשים קבועים בתחבורה הציבורית עונים שהם ישתמשו ברכבת הקלה: "יש קושי בנתונים"

בקרב אנשים שאינם משתמשים בתחבורה הציבורית ונוסעים רק ברכב האישי, רק 12% סבורים שישנו את הרגלי הנסיעה שלהם לאור פתיחת הרכבת הקלה. זה נתון מספק?

"אתה יודע מה זה אומר להוריד עשירית מהרכבים בגוש דן מהכביש? זה נתון מדהים. אסייג ואומר שאני לא יודע אם הוא יתממש. ואל תשכח את כל אלה שענו שאולי הם ישנו. יש פה פוטנציאל גדול, ואנשים מראים נכונות לשנות הרגלים. נמאס להם מהפקקים, מחיפוש החניה - הם משוועים לפתרון אחר".

משוועים לפתרון, אבל רק 30% מתוך משתמשים קבועים בתחבורה הציבורית עונים שהם ישתמשו ברכבת הקלה.

"יש קושי בנתונים כי מי שענה על הסקר השתמש בפנגו אבל מעיד על עצמו שהוא משתמש רק בתחבורה ציבורית. מצד אחד הנתון מפתיע, ומצד שני יש דרכים אחרות להתנייד".

הכניסה המסורבלת לרכבת: "האלטרנטיבה הייתה לבנות מנהרה"

בשבוע האחרון סערו הרשתות בעקבות העובדה שכניסה לתחנת הרכבת הקלה בקריית אריה תצריך לקנות כרטיס ברכבת ישראל - שתחנת הרכבת הקלה נמצאת בתוכה - ואז לסמן "התחרטתי" ולצאת ממנה אל תחנת הרכבת הקלה. "מצד אחד אני מבין את הביקורת ומצד שני לא מבין", אומר זיו. "באמת החוויה לא משהו, אבל האלטרנטיבה הייתה לבנות מנהרה והם נמנעו מזה".

לא הייתה אפשרות ביניים?

"הייתי רוצה לראות תכנון אחר. אחרי ההרגל וההבנה, אני מקווה שהעניין הזה יעבוד בסדר".

לסיום אני שואל את זיו על העובדה שנסיעה מקצה לקצה ברכבת, מתחנות בת ים לפתח תקווה ולהיפך, תיקח יותר משעה וחצי. לשאלה כי מדובר בנתון שיכול להרתיע אדם שרוצה להגיע מבית לפתח תקווה או ההיפך אומר זיו: "אמנם מקצה לקצה זה בערך שעה וחצי וזה מרתיע, אבל רוב המשתמשים לא נוסע מקצה לקצה. אני אומר לך את זה מהנתונים שלנו על קו 1, שהוא די מקביל לרכבת הקלה. יש דרכים מהירות יותר להגיע לפתח תקווה מבת ים".