ראיון "סמוטריץ' יצטרך לספק תשובות לגבי המחשבות שלו והפתרונות שלו"

שר האוצר מעכב תקצוב סעיף שילוב של סטודנטים ממזרח ירושלים במוסדות בעיר - ומסביר כי מתפתחים בקמפוסים תאים איסלמיים קיצוניים | נשיאת ארגון "שורת הדין": "כל אחד יושב על הברז שלו ומנסה למנוע תופעות שהוא רואה כמגונות, הוא יצטרך לספק הסברים"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 08/08/23 12:15 כא באב התשפג

"סמוטריץ' יצטרך לספק תשובות לגבי המחשבות שלו והפתרונות שלו"
הפגנה של סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, ארכיון, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שתי החלטות של שר האוצר סמוטריץ' מעוררות סערה וקשורות בתקצוב האוכלוסייה הערבית. החלטה אחת קשורה לתקצוב עודף לרשויות הערביות, והחלטה קשורה לתקצוב ותעדוף סטודנטים ערבים ממזרח ירושלים ושילובם במוסדות בעיר כמו האוניברסיטה העברית. נשיאת ארגון "שורת הדין", עורכת הדין ניצנה דרשן-לייטנר, מסבירה בשיחה עם "חדשות כיפה" את הצעד של סמוטריץ' ואומרת כי צריך להעלות את הנושא לסדר היום.

"מצד אחד אני לא יודעת כמה יעילה השיטה של לעצור תקצוב, ומצד שני אני לא יודעת כמה יעילה השיטה של שילוב סטודנטים"

בתכנית החומש של מזרח ירושלים נמצא סעיף, על סך מאות מיליונים, הנועד לתמרץ שילוב של ערביי מזרח העיר באוניברסיטאות ומכללות בירושלים ומעניק להם הטבות ועדיפות על סטודנטים אחרים. לדברי סמוטריץ', "אנחנו רוצים שהסטודנטים הערבים לא ילמדו בביר זית ואז מקבלים ביר זית באוניברסיטאות שלנו". שר האוצר החליט לעכב את התקציב וכתב כי עם קצת רצון טוב והתגייסות של משרד החינוך, המל"ג, הנהגת המוסדות האקדמיים ובמידת הצורך גם השב"כ - ניתן לפתור את הבעיה.

ארגון "שורת הדין", שעו"ד לייטנר היא הנשיאה שלו, הוא ארגון לוחמה משפטי לשמירה על בטחונה של מדינת ישראל ופועל בין היתר נגד ארגוני טרור ותומכיהם. בעבר ניהלו בארגון מאבק נגד תקצוב מוסדות חינוך מעודדי טרור במזרח ירושלים.לייטנר מסבירה כי היא אינה מודעת לנתונים, אך סמוטריץ' יצטרך לספק הסברים: "אני לא יודעת כמה יעילה השיטה של לעצור תקצוב, ומצד שני אני לא יודעת כמה יעילה השיטה של שילוב סטודנטים ממזרח ירושלים במוסדות בירושלים. אולי סמוטריץ' עשה מחקרים. הוא יצטרך לספק תשובות לגביי המחשבות שלו והפתרונות שלו".

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת הארגון

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ארגון "שורת הדין" | צילום: שורת הדין

"אם סמוטריץ' סבור שהשב"כ יכול להכנס לקמפוסים ולפתור את הבעיות, בוא נראה"

מה את חושבת על ההחלטה שלו?

"קשה לי לתפוס מחשבה שכזו, שבכך שלא ישולבו סטודנטים ממזרח ירושלים במוסדות בירושלים אז הלהבות יונמכו או שיגיע איזשהו שינוי אידאולוגי. השאלה היא גם מה נותר לו לעשות, לצעוק? אולי בדרכים של ייבוש הכסף הוא יצליח. יש לומר על סמוטריץ' שהוא בהחלט מנסה. כל אחד יושב על הברז שלו ומנסה למנוע תופעות שהוא רואה כמגונות".

השב"כ יכול למנוע תופעות כאלה של תאים איסלאמיים בקמפוסים?

"אני לא יודעת. אם סמוטריץ' סבור שהשב"כ יכול להכנס לקמפוסים ולפתור את הבעיות, בוא נראה". לייטנר אומרת כי ההצלחה אחת כבר השיג סמוטריץ': "ההצלחה הראשונה שלו היא בכך שההחלטה הזו עוררה שיח בנושא והעלתה אותו לשיח הציבורי".

הפגנת הסטודנטים באוניברסיטה העברית

הפגנת סטודנטים ימנים באוניברסיטה העברית | צילום: אם תרצו

ההסבר של סמוטריץ': בכל הכבוד, לכך אני לא מסכים

בפוסט ארוך ברשתות החברתיות ענה סמוטריץ' על הטענות נגדו, והסביר את ההחלטה לעכב את תקצוב הסעיף המדובר. "בשנים האחרונות התפתחו באוניברסיטאות ובמכללות בישראל תאים איסלמיים קיצוניים שמביעים פעם אחר פעם הזדהות עם אויבי ישראל, ופעמים רבות דוחקים את רגלי הסטודנטים האחרים. בתקופות של מתח ביטחוני הופכים את החיים של הסטודנטים היהודים לבלתי נסבלים. למרבה הצער האבסורד הזה של תאים איסלמיים קיצוניים שפועלים במוסדות האקדמיים בארץ ותומכים באויבינו על חשבוננו בחסות 'החופש האקדמי' הפך לחזון נפרץ".

לדבריו, הוא התנה את אישור הסעיף ביצירת מנגנונים שיטפלו בהקצנה הלאומנית באוניברסיטאות וימנעו אותה. "בכל הפגישות והשיחות הרבות שקיימתי בעניין בשבועות האחרונים עם כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בשב"כ, בעיריית ירושלים, במשרד האוצר ובאוניברסיטה, אף אחד לא הכחיש את הבעייתיות שתיארתי. טענת המצדדים בתקציב היא שזה נזק ששווה לספוג. בכל הכבוד, לכך אני לא מסכים. אם זה יהיה חשוב לכל הגורמים הללו הם יתגייסו לכך, ואם הם לא יתגייסו אז זה כנראה לא באמת חשוב להם".