קלמן ליבסקינד בביקורת חריפה על הדרוזים: "שירות צבאי לא צריך להיות רלוונטי"

העיתונאי הסרוג בחר לעסוק בדרוזים בעקבות המחאות האלימות שלהם נגד הקמת הטורבינות בגולן: "במשך שנים מייצרת העדה הדרוזית אלימות שאין עוד שום קבוצה בישראל שמעזה לייצר כקבוצה, בידיעה מוקדמת ששום רע לא יאונה לה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/23 23:08 יט בתמוז התשפג

קלמן ליבסקינד בביקורת חריפה על הדרוזים: "שירות צבאי לא צריך להיות רלוונטי"
קלמן ליבסקינד, צילום: מיכה לובטין

בשבועות האחרונים קיימה העדה הדרוזית מחאות נרחבות בגולן לאחר שהחלו עבודות להקמת טורבינות באיזור. ראש הממשלה הורה לעצור את העבודות למרות התנגדויות החברה וגרומים פוליטיים שונים, ובין היתר אושרה גם תוכנית כוללת למגזר. מי שבחר לתקוף את התנהלות הדרוזים הוא קלמן ליבסקינד - שהבהיר גם מדוע לא צריך להתייחס לשירותם הצבאי של הדרוזים.

"מדינת ישראל מפחדת מהעדה הדרוזית"

"במשך שנים - פעם אחר פעם, אירוע אחר אירוע, מקרה אחר מקרה – מייצרת העדה הדרוזית אלימות שאין עוד שום קבוצה בישראל שמעזה לייצר כקבוצה, בידיעה מוקדמת ששום רע לא יאונה לה, ושזו הדרך הקלה והבטוחה להכניע את הרשויות", פתח קלמן את טורו השבועי במעריב. "מדובר באלימות קבוצתית, מגזרית, כזו שמולבשת עליה אידיאולוגיה - ושכמעט תמיד מגיעה בתמיכה רחבה של העדה ושל מנהיגיה".

הפגנות נגד הקמת הטורבינות, ארכיון

הפגנות נגד הקמת הטורבינות, ארכיון | צילום: Ayal Margolin/Flash90

"ניסיון העבר, כפי שנראה כאן בשורה ארוכה של דוגמאות, מלמד שמדינת ישראל - על ממשלותיה ועל מערכת אכיפת החוק שלה - מפחדת מהעדה הדרוזית", הוא קובע. בהמשך הטור סקר ליבסקינד דוגמאות לטענתו, בין היתר מקרה בו שרו הדרוזים אנטנה והתפרעו - ובתגובה למעשים הגיעו הרבנים הראשיים לביקור סולחה. באותו מקרה הגיעה גם המשטרה למשחק כדורגל חגיגי שיסמן דף חדש במערכת היחסים.

"הפרקטיקה הזו, של חיבוק אוטומטי של העדה הדרוזית, בצירוף תמונה של בית העלמין הצבאי בבית ג'אן, כשעל הפרק מעשי עבריינות כאלה ואחרים, הגיעה זמנה להיפסק"

קלמן התייחס גם לעובדה שבכל פעם  שנכתב טקסט ביקורתי על העדה הדרוזית, מיד עולה עניין השירות הצבאי ו"ברית הדמים" וה"מרקם העדין". הוא הסביר: "מי שמשרת בצה"ל ראוי להערכה. מי שמסכן את נפשו למען המדינה, ראוי לכבוד, ליקר ולהאזנה יתרה לכל קשייו, בעיותיו ומצוקותיו - לכל זה אין שום קשר לצורך לשמור על החוק".

"כשהמגזר הדרוזי מתפרע, נוקט אלימות קשה או סתם עובר עבירות בנייה, לשירות הצבאי של חלק מבניו לא צריכה להיות שום רלוונטיות לאופן שבו נדרש לטפל בו", הוא מבהיר. "הפרקטיקה הזו, של חיבוק אוטומטי של העדה הדרוזית, בצירוף תמונה של בית העלמין הצבאי בבית ג'אן, כשעל הפרק מעשי עבריינות כאלה ואחרים, הגיעה זמנה להיפסק".