פרסום ראשון לאחר ההתפרעויות וההתקפלות: התוכנית שתאשר הממשלה ליישובים הדרוזים

לאחר שנתניהו הנחה לעצור את עבודות הקמת הטורבינות בגולן, תאשר הממשלה תוכנית כוללת למגזר הדרוזי. בתוכנית: הסרת חסמי תכנון, פיתוח יישובים, איתור אדמות מדינה עבור זוגות צעירים וחיילים משוחררים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 02/07/23 08:11 יג בתמוז התשפג

לאחר ההתפרעויות וההתקפלות: התוכנית שתאשר הממשלה ליישובים הדרוזים
הפגנות הדרוזים בגולן, צילום: Ayal Margolin/Flash90

הממשלה תאשר הבוקר (א') את התוכנית לקידום הכפרים הדרוזים, זאת לאחר שבעקבות פרעות של חלק מהתושבים בגולן החליט ראש הממשלה נתניהו לעצור את עבודות בניית הטורבינות, שבעקבותיהם החלו ההתפרעויות. ההחלטה תעלה היום בישיבת הממשלה והיא צפויה להיות מאושרת כאשר גם החסמים המשפטיים הוסרו והתוכנית זוכה לגיבוי משפטי.

התוכנית ליישובים הדרוזים

בין היתר התוכנית שתאשר הממשלה תכלול הסרת חסמי התכנון ופיתוח דיור, פיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים, סיוע לרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, תוכנית פיתוח ליישובים ואיתור ותכנון אדמות מדינה. בין היתר תוקם ועדה בין משרדית בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שתהיה אחראית על הסרת חסמי התכנון ביישובים. 

הפגנות נגד הקמת הטורבינות, ארכיון

הפגנות נגד הקמת הטורבינות, ארכיון צילום: Ayal Margolin/Flash90

במסמך נכתב כי רשות מקרקעי ישראל תונחה "לפעול לאיתור קרקעות מדינה המתאימות לתכנון ופיתוח שכונות חדשות לחיילים משוחררים וזוגות צעירים ולצרכי מגורים בישובים הדרוזים והצ'רקסים". בתוכנית מנחה את ראש הממשלה ושר האור לבחון קידום של תוכנית חומש חדשה לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים בשנים 2024-2028.

המסמך שיואשר בישיבת הממשלה.

המסמך שיואשר בישיבת הממשלה. צילום: חדשות כיפה

עצירת העבודות ונסיונות ההרגעה מול העדה הדרוזית

כזכור, לאחר שהחלו העבודות על הקמת טורבינות חדשות בגולן, החלו התפרעויות של חלק מהתושבים הדרוזים בגולן כשבין היתר פגעו המתפרעים בתחנת המשטרה האזורית. בין טענותיהם של התושבים הדרוזים גם טענות לגבי חוסר המענה של המדינה לצורכיהם. 

הרמטכ"ל ובכירי העדה הדרוזית

הרמטכ"ל ובכירי העדה הדרוזית צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר החליט ראש הממשלה על עצירת העבודות על הטורבינות, בניגוד לעמדת השר בן גביר כשבין היתר שוחח נתניהו עם מנהיג העדה הדרוזית בישראל השיח מוואפק טריף. גם הרמטכ"ל לקח חלק בנסיונות ההרגעה מול העדה הדרוזית כשנפגש עם בכירי העדה והעביר מסר של הרגעה אך ציין כי יש לציית לחוקים בכל מצב.