שובו של שלום רוטבן "הוא עמד בסכנת מוות וניסה להתמודד עם פוסט טראומה לבד"

בעקבות חזרתו של שלום רוטבן, שסובל מפוסט טראומה לאחר שרקטה נפלה בסמוך לביתו במהלך מבצע "עמוד ענן", הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית חם", מסביר על התמודדות הקשה של המאובחנים עם ההפרעה ועל התופעות הנלוות אליה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 28/05/23 17:49 ח בסיון התשפג

"הוא עמד בסכנת מוות וניסה להתמודד עם פוסט טראומה לבד"
פוסט טראומה, צילום: shutterstock

חייו של שלום רוטבן, בן 26 מקריית מלאכי השתנו מהקצה אל הקצה לפני כעשר שנים במהלך מבצע "עמוד ענן", עת שהגיע ראשון לזירה בו נהרגו שלושה מחבריו מפגיעת רקטה ישירה. בעקבות האירוע, אובחן שלום כסובל מ-PTSD, הפרעת דחק פוסט טראומטית ובמהלך מבצע "שומר חומות" נעלמו עקבותיו באופן מפתיע. בשבוע שעבר, בתום שנתיים של היעדרות, אותר רוטבן בבית חולים פסיכיאטרי בירדן בריא ושלם ושב למשפחתו.

הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית החם" המעניקה שירותי טיפול ושיקום למתמודדי נפש, מסביר בשיחה עם חדשות כיפה על ההתמודדות הקשה של המאובחנים עם פוסט טראומה ועל התופעות הנלוות אליה בעקבות סיפורו של רוטבן.

הרב אהרן מונק צילום: חנה טייב

"מדובר באדם שעמד בסכנת מוות וניסה ככל הנראה להתמודד עם זה לבד"

"טראומה זה אירוע שנפש האדם לא יכולה להכיל אותו", מסביר הרב מונק, "זה יכול להיות מלחמה, מוות של חברים, הוא בעצמו עמד בסכנת מוות, נחשף לאירוע חבלני, אדם שעבר פגיעה מינית, היה שותף לתאונה קשה ועוד. מדובר באירועים שנחרטים במוחו של האדם בצורה קיצונית".

שלום רוטבן

שלום רוטבן צילום: דוברות המשטרה

מנכ"ל העמותה מציין כי פוסט טראומה מתפתחת כחודש לאחר האירוע. "התחושות של הטראומה חוזרות משום מקום ביום ובלילה, כאילו שעכשיו זה קורה שוב. הוא יכול לראות את המראות, לשמוע את הקולות, להריח את הריחות. האנשים האלה לא מצליחים להירדם ואם הם נרדמים, הם מתעוררים בסיוטים של האירוע. אנחנו רואים הרבה חיילים שמתמודדים עם פוסט טראומה. במקרה של שלום, מדובר באדם שעמד בסכנת מוות שניסה ככל הנראה להתמודד עם זה לבד והוא אכן הגיע למקומות מאוד לא נעימים".

שלום רוטבן עם משפחתו

שלום רוטבן עם משפחתו צילום: דוברות יכ"ל

"אנחנו בוודאי יכולים לדעת שהוא סבל וסובל מכל מניתוקים הנלווים לפוסט טראומה"

לטענתו של הרב מונק, שלום חווה מצב של ניתוקים הנלווים להפרעה. "האדם שמתמודד עם פוסט טראומה יכול במקרים מסוימים להיכנס למצב שהוא מנותק מהמציאות. במקרה של שלום, אנחנו לא יודעים למה הוא נסע ירדן, איך הוא הגיע, ומה הוא רצה להשיג אבל אנחנו בוודאי יכולים לדעת שהוא סבל וסובל מכל מיני ניתוקים הנלווים לפוסט טראומה".

הפגיעה הישירה בקריית מלאכי במבצע "עמוד ענן"

הפגיעה הישירה בקריית מלאכי במבצע "עמוד ענן" צילום: Oren Nahshon / FLASH90

בסיום דבריו, מדגיש מנכ"ל העמותה כי הדרך היחידה להתמודד עם פוסט טראומה היא התייעצות עם איש מקצוע. "אי אפשר להתמודד לבד עם פוסט טראומה. אדם שחווה אירוע מסוג זה, חייב לפגוש איש מקצוע ולעבור את מחסום הבושה הראשוני, אם זה עובד סוציאלי קליני, פסיכיאטר או פסיכולוג. בפגישה יצטרך המאובחן לספר לאיש המקצוע על האירוע ואז הוא ידע איך לעזור לו".