ריאיון "ראשי ערים לא איימו בשביתות כשקרן הארנונה נידונה בממשלה הקודמת"

על רקע סערת קרן הארנונה והשביתה בחלק מהרשויות המקומיות, אומר ארז צדוק לחדשות כיפה כי "ראשי הרשויות מתנפלים עכשיו, רק כדי לנגח את הממשלה". על החוק עצמו הוא אומר: "זה לא קשור לסוציאליזם וקפיטליזם, מדובר על התחשבנויות בין רשויות"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/05/23 14:35 כד באייר התשפג

"ראשי ערים לא איימו בשביתות כשקרן הארנונה נידונה בממשלה הקודמת"
ארז צדוק, "ניסיון לתקוף את הממשלה", צילום: נחשון פיליפסון

סערת קרן הארנונה: לאחר הדיון הסוער בוועדת הכספים אתמול (א') בנוגע לחוק קרן הארנונה, הודיעו ראשי הרשויות החזקות על השבתה כללית של הערים בראשותם. ברקע הסערה שיצר החוק, אומר ארז צדוק, מנכ"ל אביב בית השקעות כי "מדובר בחוסר סולידריות חברתית וזה גם כלי לניגוח הממשלה, זה כל הסיפור".

"לא משתלם היום לעיריות לבנות בתי מגורים"

על פי ההצעה, חלק מהארנונה העסקית, שמכניסה כסף רב לעיריות, תופרש לקרן מיוחדת שתתקצב עיריות אחרות שישקיעו בבניה למגורים. צדוק מסביר: "אני נמצא עכשיו במגדל משרדים, יש פה עשרות קומות והארנונה שהמגדל הזה משלם לעירייה היא מטורפת לעומת בתי המגורים שנמצאים מולי. לא רק שהארנונה פר מטר פי כמה יותר גבוהה, השירותים שהעירייה נותנת לי, הם כלום לעומת השירותים שהיא צריכה לתת לבית מגורים. לכן, לא משתלם היום לעיריות לבנות בתי מגורים, כלכלית זה לא משתלם".

סמוטריץ

סמוטריץ' ונתניהו, סוער סביב חוק קרן הארנונה. צילום: Alex Kolomoisky/POOL

על הרקע הזה, מסביר צדוק, הגיע החוק הנוכחי: "הממשלה ושרי האוצר יזמו מהלך: כל עירייה, מהגידול בארנונה לעסקים, תפריש חלק לעיריות שבונות בתי מגורים, על פי מספר יחידות הדיור שנבנות באותה עיר". 

באה הממשלה, בא משרד האוצר, באים פקידי האוצר, לפני כמה שנים טובות ויזמו מהלך: להגיד שכל עירייה, מהגידול בארנונה לעסקים, יפרישו חלק לעיריות שבונות בתי מגורים, לפי מספר יחידות הדיור שנבנות באותה עיר".

זה הכל תלוי איזה ממשלה הביאה את זה

את המהלך עצמו, אומר צדוק יזמו כבר בממשלות קודמות: "ראשי הרשויות מתנפלים עכשיו, רק כדי לנגח את הממשלה, למה ראשי ערים לא איימו בשביתות כשהסעיף הזה נידון בחוק ההסדרים של הממשלה הקודמת. זה הכל תלוי איזה ממשלה הביאה את זה, זה האוצר יזם את זה, זה אפילו לא הממשלה".

רון חולדאי מאמין שיוביל את גוש השמאל

רון חולדאי, בעיריות הגדולות שובתים צילום: Miriam Alster/Flash90

"לדעתי" אומר צדוק, יש פה מובילי דעת קהל שמחפשים סיבות חדשות להיכנס בממשלה והם כל פעם מוצאים, זה חוק הגיוס וזה חוק הארנונה ולוקחים עניין מאוד פשוט ובסיסי והופכים אותו לחלוטין".

במהלך הסערה שיצר החוק, נשמעו גם טענות לפיהן "תל אביב תממן את בני ברק", על זה הוא אומר: "עוד שטות, בני ברק רוויה היום בבנייני משרדים, היא תשלם לקרן הארנונה. בסוף זאת הסתה נגד המגזר החרדי, הם ישלמו לקרן הארנונה, לא יקבלו ממנה. אם תל אביב עכשיו תגדל בארנונה העסקית", הוא אומר, "ותפריש, אבל גם תבנה הרבה יחידות דיור, יכול להיות שהיא לא תפריש בכלל לקרן הארנונה, כי מצד אחד יצא כסף לקרן הארנונה אבל כסף מהקרן יחזור לתל אביב בגלל שהיא בונה. זה ההצעה כפי שהיא היום".

סמוטריץ

סמוטריץ' במסיבת העיתונאים על חוק הארנונה צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

פתאום רוצים לתת את הכסף הזה לנתיבות ושדרות ולשלומי

"זה לא קשור לסוציאליזם וקפיטליזם בכלל, זה שטויות" אומר צדוק על הטענות שנשמעו נגד החוק. "מדובר על התחשבנות בין רשויות מקומיות על עניין עסקי. האנשים גרים בפריפריה אבל עובדים במרכז, מפרנסים את העסקים, קונים במרכז, עושים הכל במרכז וחוזרים בערב הביתה לפריפריה. למה שהם לא יהנו מחלק מהארנונה העסקית? למה שהם לא יהנו מהכסף הזה? זה לא צודק".

העיריות פועלות רק בתוך מטרה לנגח את הממשלה?

"כל רשות רוצה הרבה כסף כדי שיראו כמה היא מוצלחת, אם עיר כמו תל אביב תשלם יותר תקרן הארנונה, יהיה לה פחות כסף לפרויקטים שהיא רוצה בעיר שיראו כמה היא עיר מצוינת. הכסף הזה מגיע בין היתר מהארנונה, פתאום רוצים לתת את הכסף הזה לנתיבות ושדרות ולשלומי והם רוצים להראות שיש להם עוד מדשאות ועוד פיתוח בעיר".