"הזדמנות" עבודות חישמול הרכבת בשבת: ההצעה החדשה של סמוטריץ'

שר האוצר אמר במהלך דיון בקבינט החברתי-כלכלי שעסק בעבודות חישמול הרכבת בשבת: "סוגרים את איילון בהפגנות, אז אולי יש הזדמנות לסגור את איילון כך שלא יצטרכו לעבוד על חישמול הרכבת בשבת" | אושר תכנון מסילת הרכבת שתחבר את קריית שמונה לאילת

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/23 13:24 ב באייר התשפג | עודכן בתאריך 23/04/23 15:00

עבודות חישמול הרכבת בשבת: ההצעה החדשה של סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מזה שבועות ארוכים שדרך איילון נחסמת לתנועה במהלך המחאות נגד הרפורמה במערכת המשפט. בעקבות כך, במהלך דיון שנערך היום (א') בקבינט החברתי-כלכלי בנושא עבודות חישמול הרכבת בשבת, הציע שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לסגור את איילון לצורך עבודות חישמול הרכבת באמצע השבוע.

"לסגור את איילון לטובת כך שלא יצטרכו לעבוד על חישמול הרכבת בשבת"

"אנחנו רואים שסוגרים את איילון בהפגנות", צוטט סמוטריץ' בחדשות 12. "אז אולי יש הזדמנות לסגור את איילון לטובת כך שלא יצטרכו לעבוד על חישמול הרכבת בשבת". 

על פי הפרסום, דבריו של שר האוצר הגיעו בתשובה לדרישה דומה מצד השרים החרדים. שר השיכון יצחק גולדקנופף אמר כי הם דורשים שלא יחללו שבת ולא יאפשרו עבודות בשבת של חשמול הרכבת. "אם יעבדו בשבת כוח עליון יעכב את זה. אין בזה ברכה". אליו הצטרף סגן השר לפיתוח ותחבורה חרדית במשרד ראש הממשלה, אורי מקלב, הצטרף לדברים: "אסור לעבוד בשבת. זה תקלה. אנחנו צריכים להקל על נתניהו ולא לייצר לו עוד משברים עם עבודות בשבת. אין סיבה שיעבדו בשבת".

"העם היהודי הביא לעולם את השבת", ענה סמוטריץ'. "עלינו לשמור על השבת. הטיעון שמחייב עבודה בשבת היא שאסור לסגור את איילון, אבל סוגרים אותו להפגנות". 

"צריך לאפשר לחשמל בשבת את הרכבת"

לטענת שר המדע אופיר אקוניס "הסטטוס קוו מאפשר כבר שנים לקיים עבודות בשבת ברכבת. אין ברירה. אם רוצים שהרכבת תיסע בראשון חייבים לטפל בה כי זה פיקוח נפש". שר התיירות חיים כץ אמר על דברי התומכים בסגירת איילון בימי חול: "זה שטויות. אני בעד השבת. יחד עם זה צריך לאפשר לחשמל בשבת את הרכבת. הרי זה ייקח שנים".

הדיון הראשון בקבינט החברתי-כלכלי

הדיון הראשון בקבינט החברתי-כלכלי 

נציין כי היה זה כינוסו הראשון של הקבינט החברתי הכלכלי. בין יתר הנושאים שעלו לדיון אישר הקבינט את הסכם העקרונות עם הרכבת שכולל תקציב של 16 מיליארד לתפעול שוטף ו-46 מיליארד לפיתוח תשתיות עד שנת 2026.  חלק מהסכם העקרונות כולל בתוכו תקציב בסך 200 מיליון שקלים לתכנון מסילת רכבת שתחבר בין קריית שמונה לאילת.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף אמר כי "פיתוח קו הרכבת הוא תחילת תהליך בעל חשיבות לאומית ועתיד ליצור חיבור מסילתי של הנגב והגליל למרכז הארץ".