בראש צוות שמגבש פשרה לרפורמה המשפטית: פרופסור סרוג

בימים האחרונים מספר משפטנים עובדים על מתווה פשרה, לכאורה בחסות הנשיא יצחק הרצוג | בין השאר: ביטול פסקת ההתגברות, בית המשפט העליון לא יוכל לבטל חוקים רגילים ועילת הסבירות תצומצם. בבית הנשיא מכחישים | קבוצת המשפטנים מכונה "צוות ידידיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/23 07:33 יד באדר התשפג

בראש צוות שמגבש פשרה לרפורמה המשפטית: פרופסור סרוג
פרופסור ידידיה שטרן | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיא המדינה, יצחק הרצוג הצהיר אתמול כי יש התקדמות במגעים בעניין פשרה ברפורמה המשפטית. "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה", אמר הנשיא. הבוקר (ג') נחשפו פרטים חדשים על מתווה פשרה שנרקם לכאורה בחסות הנשיא בימים האחרונים על ידי מספר משפטנים.

מבית הנשיא נמסר כי הפרסומים הבוקר אינם על דעת הנשיא ומי מטעמו. "יובהר ויודגש כי לא מדובר במתווה נשיא המדינה. מדובר בהצעה אחת מתוך רבות שהועברו בשבועות האחרונים על ידי חוקרים ואקדמאים ממכונים שונים. נשיא המדינה טרם גיבש מתווה סופי ולאחר שיגובש הנשיא יציג אותו לאזרחי ישראל".

לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה

על פי פרסום ב-ynet, לא תחוקק פסקת התגברות במסגרת מתווה זה. בית המשפט העליון יוסמך לבטל חוקים רגילים, ולא חוקי יסוד, רק בהרכב מלא וברוב של שני שליש. "הכנסת לא תוכל לחוקק חוק החורג מפסיקה זו", נכתב בטיוטה. 

חברי הוועדה למינוי שופטים יהיו שלושה שרים, חבר כנסת מהקואליציה, שניים מהאופוזיציה, שלושה שופטים מבית המשפט העליון. בנוסף יהיו שני נציגי ציבור שיתמנו יחד על ידי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון. על פי מתווה זה לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה. 

עוד על פי הפרסום, עילת הסבירות תצומצם. "בית המשפט לא יבחן את שיקול הדעת של הממשלה, במליאתה, על בסיס עילת הסבירות, בהחלטות של מדיניות או מינויים פוליטיים", נכתב בטיוטה. תהיה התערבות רק במצב של  "החלטה מופרכת בעליל או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת שכל שר או פקיד סביר היה שוקל".

מצב היועצים המשפטיים והייעוץ המשפטי - ישאר כפי שהוא, למעט מקרים חריגים אז הממשלה תוכל לאמץ עמדה סותרת לעמדת היועמ"ש "כחלק מאחריותה כלפי הכנסת והציבור ולקבל לשם כך ייצוג חיצוני במקרה שעמדתם תיבחן בבית המשפט".

סעיף נוסף בטיוטה מעגן זכויות יסוד שלא זכו עד היום לעיגון, כמו עקרון השוויון: "כל אזרח שווה בפני החוק, אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין, העדפה מינית, לקות פיסית, נפשית או שכלית". עוד יעוגנו: חופש הביטוי, חופש הדת וחופש מדת.

"צוות ידידיה"

על פרסום נוסף ב"ישראל היום" לקבוצה שדנה במתווה יש קואליציה ואופוזיציה והיא מכונה "צוות ידידיה", על שם הפרופסור ידידה שטרן שמוביל אותה. בין המתדיינים בה: היועמ"ש לשעבר רז נזרי, פרופסור שחר ליפשיץ ופרופסור אריאל בנדור מאוניברסיטת בר אילן, פרופסור נטע ברק קורן ופרופסור יואב דותן מהאוניברסיטה העברית. אנשי פורום קהלת שותפי גם הם לשיחות.

נכתב כי הקבוצה ערכה שיחות עם הנשיא ועל פי הפרסום - גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי יש סבירות גבוהה שהנשיא יאמץ את רוב המלצות הקבוצה במסגרת מתווה פשרת הנשיא. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן נפגש עם הקבוצה מספר פעמים. כמו כן, גורמים במחנה הממלכתי עודכנו בפרטים. 

בחודש שעבר פרסמנו כי פרופסור שטרן הוא חלק מקמפיין נרחב של המכון למדיניות העם היהודי (JPPI) הקורא להידברות ופשרה סביב הרפורמה המשפטית. עם השקת הקמפיין אמר שטרן: "רוב הישראלים מעריכים שקיים סיכוי לאלימות ושליש מהם חוששים ממלחמת אחים. אלו נתונים שלא ידענו כמותם בעבר. אור אדום מהבהב. ישראל ידעה להתגבר על משברים קשים בעבר; נצליח לעבור את המשבר הנוכחי רק באמצעות הידברות שתביא לפשרה. הרוב הדומם חייב להשמיע את הקול שלו. גם נבחרי הציבור צריכים לדעת זה או מלחמה או אחים"