המנהיג שפירק את ברית המועצות: מיכאיל גורבצ'וב מת בגיל 91

גורבצ'וב זכור כמי שקידם את סיומה של המלחמה הקרה, הוביל רפורמות כלכליות בארצו וקידם מדיניות חוץ עם המערב. בשנת 1990 קיבל פרס נובל לשלום | הנשיא הרצוג: "מנהיג אמיץ ובעל חזון, עיצב את עולמו בדרכים שנחשבו בעבר בלתי נתפסות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/22 08:18 ד באלול התשפב

המנהיג שפירק את ברית המועצות: מיכאיל גורבצ'וב מת בגיל 91
צילום: Moshe Shai/FLASH90

מנהיגה האחרון של ברית המועצות, מיכאיל גורבצ'וב מת בגיל 91 לאחר מחלה קשה וממושכת. גורבצ'וב הנהיג רפורמות פוליטיות וכלכליות במטרה להפריח את יחסי החוץ ולשפר את המצב הכלכלי במדינתו. ההסכמים והפחתת המתיחות מול מדינות המערב הובילו לסיומה של המלחמה הקרה בשנת 1991. בשנת 1990 זכה בפרס נובל לשלום. 

בשנת 1985 גורבצ'וב נבחר לכהן מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, והפך למנהיג ברית המועצות הצעיר ביותר ברית המועצות. במהלך כהונתו, פעל להוציא את מדינתו מהמשבר הכלכלי והמדיני. גורבצ'וב קידם רפורמות בברית המועצות שהתחלקו בין ליברליזציה פוליטית: פתיחות ('גלאסונט') וליברליזציה כלכלית: בנייה מחדש ('פרסטרויקה'). גורבצ'וב קידם הסדר ביחסי ארצות הברית וברית המועצות, והוא נפגש מספר פעמים עם הנשיאים האמריקאים, רייגן ובוש, כדי להסדיר את היחסים בין שתי המעצמות.

ב-25 בדצמבר 1991 הודיע ​בנאום בטלוויזיה כי הוא מתפטר מנשיאות ברית המועצות. לאחר כחצי שעה, הורד בפעם האחרונה דגל הפטיש והמגל הסובייטי מחוץ לקרמלין. במשך שישה ימים המשיכה ברית המועצות להתקיים בשם בלבד, ובחצות הלילה ב-31 בדצמבר 1991 היא פורקה רשמית.

הרצוג: הוא היה אחת הדמויות יוצאת הדופן של המאה ה-20

הנשיא הרצוג, ספד לגורבצו'ב וכתב: "מיכאיל גרובצ'וב היה אחת הדמויות יוצאת הדופן של המאה ה-20. הוא היה מנהיג אמיץ ובעל חזון, שעיצב את עולמו בדרכים שנחשבו בעבר בלתי נתפסות. הייתי גאה לפגוש גאה במהלך ביקורו בישראל ב-1992. תנחומים מעומק הלב למשפחתו ולחבריו".

צילום: Photo by Flash90

יחסו של גורבצ'וב ליהודים ולמדינת ישראל

עם עלייתו של גורבצ'וב ותחילת מדיניות הליברליזציה שקידם, החלו גישושים לחידוש היחסים בין ברית המועצות לישראל. ב-1988 מינה ראש הממשלה, יצחק שמיר, את הדיפלומט אריה לוין להוביל משלחת לברית המועצות, במטרה לחדש את הקשרים הדיפלומטים בין המדינות. באוקטובר 1991 חודשו היחסים הדיפלומטיים בין המדינות ולוין מונה לשגריר ישראל במוסקבה.

דרך הרפורמות של גורבצ'וב, חוקי ההגירה בארצו הקלו על יהודי ברית המועצות לעלות בעלייה הגדולה בשנות ה-90. עד אז, כל יציאה של כל אזרח מברית המועצות הייתה מותנית באישור השלטונות. רוב בקשות היציאה מברית המועצות נדחו, והמבקשים לרוב נקראו בוגדים ופוטרו מעבודתם. אלה מאזרחי ברית המועצות שקיבלו אישור להגר נאלצו לוותר על אזרחותם הסובייטית, וכן לשלם כסף עבור כך. בעקבות העלייה הגדולה, היחסים הכלכליים והתרבותיים של ישראל ורוסיה היו בפריחה גדולה.