הסרסור בסוהרות | צוות משותף יבחן את המשך שירות החובה בשב"ס

בעקבות פרשת הסרסור בסוהרות צוות משותף של משרד הביטחון והמשרד לביטחון הפנים יבחן את המשך שירות משרתי החובה בשב"ס | עד שיוגשו ההמלצות משרתי חובה לא ישהו במחיצת אסירים ביטחוניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/22 12:11 כו באב התשפב

הסרסור בסוהרות | צוות משותף יבחן את המשך שירות החובה בשב"ס
כלא גלבוע, צילום: פלאש 90

לאור פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע ולאור העדויות הקשות של סוהרות בשירות חובה שנפגעו על ידי אסירים ביטחוניים נפגשו היום (ג') שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עמר בר לב וסיכמו על הקמת צוות משותף לבחינת אופי השירות של משרתי ומשרתות החובה בשירות בתי הסוהר. הצוות שיוקם יבצע בחינה מחודשת של התפקידים המיועדים לנשים וכן יבחן את הארכת הוראת השעה המאפשרת הצבת משרתי חובה בשב"ס.

באופן מיידי: משרתי ומשרתות חובה לא ישהו במחיצת אסירים ביטחוניים

בנוסף הוחלט בפגישה על נקיטת מספר צעדים מידיים: משרתי ומשרתות החובה לא ישהו ביחידות במחיצתם של אסירים ביטחוניים וכן יוגברו הביקורות השוטפות של צה"ל ושב"ס, על מנת לוודא את השמירה על ביטחונם האישי של משרתי ומשרתות החובה. למרות האמור, הוחלט כי הקצאת משרתי ומשרתות החובה לשירות בשב"ס למחזורי הגיוס בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022 תימשך.

גנץ מגיב לבן גביר

גנץ מגיב לבן גביר צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

שר הביטחון בני גנץ הדגיש את חשיבות השמירה על משרתי החובה ואמר: "ביטחונם האישי של כלל משרתי ומשרתות החובה, בשב"ס או בכל יחידה אחרת, חייב להיות בראש סדר העדיפויות שלנו. האירועים שהתרחשו לכאורה בין כותלי הכלא הם חמורים ביותר, ואסור לנו להתעלם מהם. הצוות שיוקם יחקור לעומק ויבחן מחדש את אופי השירות - זאת במקביל לפעולות מיידיות שכבר נעשות בשטח". 

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ציין את המחויבות של השרים וגופי הביטחון למשרתי החובה ולהוריהם ואמר כי: "יש להיאבק באפס סובלנות בתופעות חמורות כאלו ודומות להן; וגם להבטיח את שלומם וביטחונם של משרתי ומשרתות החובה בשירות בתי סוהר. זו המחויבות שלנו להם, זו המחויבות שלנו להוריהם וזו המחויבות שלנו לחברה הישראלית".

בעקבות בריחת האסירים מכלא גלבוע נפתחה מחדש חקירת פרשת הסרסור בסוהרות

כזכור, לפני כשלוש שנים נחשף כי סוהרות בשירות סדיר התבקשו לעבור לאגף אחר בעקבות בקשת אסירים, שם הוטרדו מינית. קצין המודיעין בכלא העביר אותן, והן סיפרו כי חשו השפלה והן חוששות מאוד. במסגרת עדותו של גנ"מ פרדי בן שטרית, מפקד כלא גלבוע בזמן בריחת האסירים בחודש ספטמבר האחרון הוא הודה לראשונה מול ועדת הבדיקה: "סרסרו בחיילות חובה על מנת לספק חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים. אירוע הסרסור היה אירוע מכונן".

בהמשך לעדויות פוטר מתפקידו רב-כלאי ראני באשה, קצין המודיעין של כלא גלבוע. בחקירותיו הודה באשה כי שיבץ סוהרות מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני בעקבות דרישותיו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה. במכתב ששלח השר בר-לב לנציבת שב"ס קטי פרי נכתב כי "לאור נסיבות המקרה, טיב המעשים שבהם הודה הקצין והתשתית הראייתית המנהלית הקיימת לגביו במישור הפלילי, הריני לאשר את החלטתך לפטר את באשה, בשל הפרה חמורה של חובותיו כסוהר ובשל אי התאמתו להמשך השירות בארגון".