זוכה פרס ישראל יגאל תומרקין הלך לעולמו

הצייר והפסל, אשר יצירותיו היו נתונות במחלוקת, הלך לעולמו בגיל 87. שר התרבות ספד לו: "הותיר אחריו יצירות שיישארו כעדות ניצחת לכשרונו אחרי עשרות שנים של עבודה ענפה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/08/21 16:08 ד באלול התשפא

זוכה פרס ישראל יגאל תומרקין הלך לעולמו
צילום: Moshe Shai/Flash90

יגאל תומרקין, צייר, פסל, ותפאורן, חתן פרס ישראל לפיסול משנת 2004, הלך לעולמו והוא בן 87. נולד בשם פטר מרטין גרגור היינריך הלבר בעיר דרזדן שבגרמניה. ובשנת 1935 עלה לארץ ישראל עם אמו ואביו החורג. לאחר תקופת שירותו הצבאי, התלמד אצל הפסל רודי להמן בעין הוד, ובשנת 1955 נסע שוב לגרמניה. שם עבד בבניית תפאורות בתיאטרונו של ברטולט ברכט, "האנסמבל הברלינאי", ויצר את פסלי הברזל הראשונים שלו.

משנות השישים השתמש תומרקין באומנות גם לצורך מחאה פוליטית. באמצעות הפיכת כלי מלחמה לפסלים, ביטא את הקשר של יושבי הארץ לאדמתם. ערך מסעות אל תרבויות ומסורות באפריקה, הודו, אסיה, דרום אמריקה, ארצות הברית ואירופה, ומסעות אלה השפיעו גם על עבודותיו. בגלל התבטאויות פוליטיות, כונה תומרקין פעמים רבות בתור "הילד הרע של האמנות הישראלית. לאורך השנים הוא עמד במרכזן של סערות ציבוריות רבות, כאשר ב-1980 הביא חזיר עטוף בתפילין לכיכר מלכי ישראל במחאה נגד ההתנחלויות. 

בשנת 2004, זכה בפרס ישראל לפיסול. ועדת הפרס נימקה את החלטה: "תומרקין הוא מהחשובים ומהמקוריים שביוצרי הסגנון המודרני בפיסול הישראלי. יצירתו הטביעה את חותמה על האמנות הישראלית בארבעים השנים האחרונות".  אולם התבטאויות ישנות של תומרקין גרמו להתנגדות ציבורית למתן הפרס. בעקבות המחאות הציבוריות אישרה ועדת הפרס שלוש פעמים את זכייתו של תומרקין, כונס דיון דחוף של הכנסת שדן בעניינו. אף התקיים דיון בבג"ץ בשלוש עתירות שהוגשו נגד מתן הפרס, בג"ץ דחה את העתירות.

לאחר זכייתו אמר: "הפרס הזה מגיע לי ואני מתכוון לקבל אותו, נקודה". בנימוקים נכתב: "יצירתו הפיסולית כוללת כמה מהתרומות החשובות והמקוריות ביותר, ומהווה תרומה מרכזית לאמנות בישראל. תומרקין הוא מהחדשנים ומפורצי הדרך באמנות הישראלית, ויצירתו הטביעה את חותמה על תקופה שלמה. יצירותיו המונומנטליות מוצגות באתרים ציבוריים ריבם בישראל ומחוצה לה".

באותה שנה, אחרי שהוכרז שיקבל את פרס ישראל, אמר תומרקין: "אני רוצה שישפטו אותי על האמנות שלי ועל מה שתרמתי למדינה האומללה הזאת. אנחנו אומללים. אנחנו אוכלים אחד את השני, אוכלים את שכנינו והם אותנו והכל נעשה יותר ויותר אומלל. שלום שלום - ואין שלום".

חשיבותו של תומרקין בהיסטוריה של האמנות הישראלית הייתה ביצירתו של פיסול וציור ששיקף את השפעת אמנות הפופ בשנות ה-60, והתבסס על טכניקות כאסמבלאז'. ביצירתו הענפה יצר תומרקין עשרות פסלים ואנדרטאות שהוצבו במרחב הציבורי בישראל. 

לתומרקין בת, אורנה, מאשתו הראשונה נעמי, ושני בנים, דור ויון תומרקין, מאשתו השנייה, נעמה, מנהלת אגודת דורשי הטכניון. בנו יון הוא זמר, מוזיקאי, דוגמן ושחקן טלוויזיה. 

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לו ואמר: ״האמן יגאל תומרקין , שהיה ממובילי תחום הפיסול והציור בישראל, הלך היום לעולמו והותיר אחריו יצירות שיישארו כעדות ניצחת לכשרונו אחרי עשרות שנים של עבודה ענפה. משתתף בצער המשפחה״.

גם חבר הכנסת מטעם מרצ, מוסי רז ספד לו עם ציטוט של המנוח ואמר: "אם הברירה היא בין להתפשר על מקום או לחיות על החרב אני בעד התפשרות". חתן פרס ישראל יגאל תומרקין שהלך היום לעולמו. יהא זכרו ברוך