חילופי האשמות בין משרדי הממשלה: למה הורים לפעוטות משלמים אלפי שקלים יותר?

משבר הקורונה הוביל הורים רבים יותר משנה רגילה, להגיש בקשה להנחה בתשלום למעונות היום והמשפחתונים של ילדיהם. ההורים סובלים מעבודה איטית מצד אנשי משרד העבודה, והתוצאה? תשלום של מאות ולעתים אף אלפי שקלים יותר מהנדרש | תחקיר כיפה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/11/20 11:23 ח בכסלו התשפא

חילופי האשמות בין משרדי הממשלה: למה הורים לפעוטות משלמים אלפי שקלים יותר?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מחדל התשלומים במעונות היום. בשל משבר הקורונה שהביא עמו קושי כלכלי גדול, הורים רבים לפעוטות נכנסו בחופשת הקיץ לאתר משרד העבודה והרווחה לצורך בקשה להשתתפות המדינה בתשלום שכר הלימוד למעונות היום, למשפחתונים ולצהרונים של ילדיהם. כבכל שנה, ההורים נדרשים להעביר מספר מסמכים, ולאחר קבלתם, אם כל המסמכים קיימים, מקבלים הנחה לפי דרגה אותה קובעים אנשי משרד העבודה על פי נתוני זכאות. 

השנה, על אף הצורך הגדול יותר של ההורים בסבסוד המסגרות של פעוטות עד גיל 3, ההורים נתקלו בעיכוב רציני בקבלת דרגה המעניקה להם הנחה, עיכוב משמעותי יותר מבעבר. המציאות העגומה הזו מובילה לכך שאותם הורים, כשלושה חודשים לאחר פתיחת שנת הלימודים, משלמים מאות ואף אלפי שקלים יותר ממה שהיו משלמים אם היו מקבלים את הנחה לה הם זכאים. לטענת נציגה במוקד הטלפוני של משרד העבודה, העיכוב במתן ההנחה נובע ממספר סיבות הקשורות לנגיף הקורונה, כמו: חוסר בכוח אדם ועבודה מהבית עם הילדים. 

משה ונעמי מספרים ל"חדשות כיפה" כי בשל העיכוב בקבלת הדרגה הם נאלצים לשלם 2,700 שקלים בחודש. בשנה שעברה הסיפור שלהם היה דומה ובסופו של דבר קיבלו החזר על החודשים בהם שילמו מחיר מלא. למרות שמשה ונעמי הגישו את המסמכים במועד, הם עדיין לא קיבלו הנחה. "שלחנו את הטפסים בזמן. ברור לי שאם בפעם הראשונה ששלחתי את כל מה שהיה צריך, סביר להניח שהיתה לנו כבר דרגה", אמר משה.

ובכל זאת, גם אם להורים חסר מסמך בשל אילוצים טכניים או אפילו בשל טעות, מדובר בהרבה מאוד זמן שעולה כסף רב להורים. "יש פה מריחה מטורפת שלא מפתיעה אותי. יש פה גוף בירוקרטי מאוד. אין מספיק אנשים ואין להם שום אינטרס לעבוד בקצב כי זה לא באמת מעניין אותם. אין להם שום אינטרס לסיים את זה לפני חודש או עוד חודש", אמר משה. "זה לא מעניין אותם כי את המשכורת שלהם בסוף החודש הם יקבלו, בין אם הספיקו ובן אם לא. יש להם קביעות", סיכם.  

גם דרור פרלה, שאשתו מסיימת בקרוב חופשת לידה מספר על עיכוב במתן ההנחה, כמו בעבר, ולמרות המשבר הכלכלי שהגיע בעקבות הקורונה. "אמרו לנו שנקבל הנחה רק אחרי שיהיה לנו תלוש, זאת אומרת לפחות חודש וחצי אחרי שהבן יכנס למעון. כשהבן הבכור שלי היה במעון ואני הייתי חייל בחובה. אשתי עבדה אבל קיבלה שכר נמוך. לקח להם חצי שנה לתת לנו הנחה. אבל בחצי שנה הזו הייתי צריך לשלם 2,600 שקל בחודש. כסף שפשוט לא היה לי לשלם". 

צריך להגדיש כי הורים שהדרגה שלהם מתעכבת, זכאים להחזר כספי על החודשים בהם שילמו יותר. אך לא כל ההורים מסוגלים לשלם את מלוא הסכום ונאלצים לקחת הלוואה, כמו שעשה דרור פרלה. "לקחנו הלוואה לשלושה חודשים, חשבנו שזה יסתדר. אבל עדיין לא קיבלנו את ההנחה, ואז פעם אחת התקשרו אליי להגיד שאם אני לא מסדיר את התשלום מיד - לא יתנו לבן שלי להגיע למעון. וכל זה כשאני חייל בחובה, מה הם רוצים שנעשה?".

פנינו למשרד העבודה שמעונות היום נמצאים תחת אחריותו, אך שם העדיפו להטיל את האחריות על משרד האוצר: "העניין בטיפול, אנחנו מטפלים בדברים עכשיו. העיכוב לא נבע בגללנו אלא בגלל שהאוצר אישר באיחור של שלושה חודשים את עניין דרגות הסבסוד. האוצר אישר בחודש אוגוסט במקום בחודש מאי, מן הסתם שיהיה עיכוב". 

במשרד האוצר החזירו את האחריות אל משרד העבודה: "משרד העבודה הוא האמון על אישור דרגות הסבסוד ומתן הסיוע להורים בנושא".