ראש הממשלה תומך בסגר מלא. "גמזו וראשי בתי החולים הניפו דגל אדום"

קבינט הקורונה מתכנס בשעה זו, הדיונים הארוכים נמשכים וחילוקי הדעות טרם נפתרו. במשרד הבריאות טוענים כי אין מנוס מסגר מלא כבר מיום שלישי, אך באוצר מתנגדים למהלך כזה בשל הנזק הכלכלי הגדול. ליצמן לנתניהו: "אתה הורס את החגים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/09/20 19:13 כא באלול התשפ

ראש הממשלה תומך בסגר מלא. "גמזו וראשי בתי החולים הניפו דגל אדום"
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

קבינט הקורונה מתכנס כעת (ה') בפעם הראשונה מאז פרץ הגל השני של נגיף הקורונה. הקבינט דן בהיערכות לחגי תשרי והשרים אף ישקלו להטיל סגר כללי במהלך החודש. במשרד הבריאות דוחפים לסגר רחב ככל הניתן, וכך לצמצם כמה שנתוני התחלואה הגבוהים. במהלך שעות הבוקר התקיים דיון מקדים, בו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים בני גנץ, אריה דרעי, יולי אדלשטיין והפרויקטור, פרופסור רוני גמזו. 

גמזו הציג לקבינט הקורונה את המתווה עליו הוא ממליץ, "ריסון מהודק": סגר בימי החג, סגירת בתי הספר, הקניונים והמסעדות כבר מאמצע השבוע הבא ולמשך ארבעה שבועות, עד לאחר החגים. במהלך ישיבת הקבניט, אמר גמזו, "אני מרים דגל אדום על התקרבות לאי ספיקה בבתי החולים". ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ נוטים להסכים למתווה של גמזו, אך שר האוצר כ"ץ מתנגד בכל תוקף להטלת הסגר בשל הפגיעה הכלכלית במשק. כ"ץ מציע חלופה של עוצר לילי בכל רחבי הארץ שיאפשר "לבחון את מערכת הבריאות ולטפל בה כדי שלא תגיע למצב של אי ספיקה". 

שר הבריאות לשעבר ושר השיכון בהווה, יעקב ליצמן, אמר לראש הממשלה במהלך הישיבה: "אתה הורס את החגים. עדיף להמשיך עם הסגר הלילי ביישובים האדומים". ראש הממשלה השיב: "אני לא הורס את החגים, אלא פועל לפי המוח למנוע תחלואה קשה ותמותה קשה".

במהלך הדיונים המתמשכים, יצא ראש הממשלה ועדכן מעט מהנעשה בקבינט באמצעות סרטון שהפיץ ברשתות החברתיות. "פרופסור גמזו וראשי בתי החולים הגיעו לקבינט הקורונה היום והניפו דגל אדום. הם אמרו שעל אף שמספר החולים הקשים בישראל עדיין נמוך יחסית - זה יכול להשתנות בבת אחת ובתי החולים לא יוכלו לטפל בהם".

נתניהו אמר שעדיין לא מאוחר לקבל החלטות לקראת החגים: "הם אומרים שצריך לנקוט פעולה אבל אנחנו צריכים לנקוט את הפעולה בשום שכל ולא בפזיזות. מנגד לקבל אותה מספיק מוקדם כדי שכולנו נוכל להתארגן לחגים. אני מניח שנמצא פתרון שיעצור את התחלואה וייתן לנו לצאת מההגבלות בצורה מדורגת ואחראית". 

ארבע החלופות לסגר בחגים 

חלופה ראשונה: מתווה המניעה - "רמזור מהודק"

מתווה המניעה מבוסס על מתווה הרמזור שכמעט אושר בקבינט. מטרת מתווה זה לצמצם התקהלויות משפחתיות בחגים וצמצום התקהלויות באוויר הפתוח:

  1. הגבלת מעברי ערים בין השעה 5:00 בערב החג ועד השעה 5:00 בבוקר שלמחרת החג.
  2. התקהלויות באזורים המוגדרים צהובים וירוקים יוגדרו כנהוג ביישובים המוגדרים ככתומים.
  3. סגירת מערכת החינוך מכיתות ה' למשך תקופת החגים כולה.
  4. העבודה במגזר הציבורי תעשה במתכונת חירום ובמגזר הפרטי ללא שינוי.

חלופה שניה: מתווה ריסון מדוד - "עוברים לאדום"

בנוסף לצמצום ההתקהלויות המשפחתיות וההתקהלויות במרחב הציבורי, מטרת המתווה היא להגביל את פעילות הפנאי והבילויים. גם באפשרות זו המעבר בין ערים יוגבל מבוקר החג ועד הבוקר שלאחריו, ולא יתאפשר מעבר בין ערים. כמו כן, התקהלויות יוגבלו ויותאמו להגבלות הקיימות ביישובים המוגדרים אדומים. מערכת החינוך תיסגר מכיתות ה' ומעלה, בדומה לאפשרות הראשונה, גם במתווה זה העבודה במגזר הציבורי תהיה במתכונת חירום ובמגזר הפרטי ללא שינוי. השרים יחליטו האם לסגור את בתי המלון.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חלופה שלישית: מתווה ריסון מהודק

מטרת אפשרות זו היא לנצל את תקופת החגים בכדי להורדת מספרי התחלואה בישראל, על ידי הפחתת המגעים החברתיים על אף שהכלכלה תפגע. גם במתווה זה לא יתאפשר מעבר בין ערים מבוקר החג ועד הבוקר שלאחריו. ההתקהלויות יתאפשרו בהתאם להגבלות בישובים המוגדרים אדומים וגם במתווה זה מערכת החינוך תיסגר לכיתות ה' ומעלה. העבודה במגזר הפרטי תתאפשר עד ל-30%-50% מכוח האדם המלא ותהיה סגירה מלאה של מסעדות מלבד משלוחים ואיסוף עצמי, סגירה של מקומות הבילוי, עסקים, מסחר ופנאי.

חלופה רביעית: סגר כללי

  1. מערב ראש השנה תוגבל היציאה מהבית ל-500 מטרים בלבד.
  2. סגירת מערכת החינוך מכיתות ה' ומעלה לאורך כל תקופת החגים.
  3. סגירת הפעילות במגזר הפרטי והציבורי למעט עבודה חיונית
  4. תפילות במרחב הציבורי בלבד ותנאי אדום בתוך מבנים. סגירה מלאה של מסעדות להוציא משלוחים ואיסוף עצמי, סגירה של מקומות הבילוי, עסקים, מסחר ופנאי. תיירות פנים תפעל במתכונת מצומצמת.

צילום: ללא

מוקדם יותר היום פרסם מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן, דוח ממנו עולה כי סגר הוא אמצעי יעיל להפחתת קצב ההדבקה, רק כאשר הוא אורך פרק זמן ממושך, כזה העולה מעל חודש. הצלחת הסגר תלויה בהיערכות, באכיפה, בהסברה ובסיוע כלכלי.