"ביטויים מעליבים, מבזים ומשפילים": דו"ח תלונות הציבור על שופטים נחשף

על פי הדו"ח שהגיש השופט בדימוס אורי שהם לשר המשפטים אבי ניסנקורן ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות עולה כי בשנת 2019 הוגשו 965 תלונות על שופטים, 68 מהן נמצאו מוצדקות

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/09/20 10:29 כ באלול התשפ

"ביטויים מעליבים, מבזים ומשפילים": דו"ח תלונות הציבור על שופטים נחשף
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, צילום: Ben Hakoon

לאחר ביקורת קשה על מערכת המשפט, הבוקר (ד') הגיש הנציב, השופט בדימוס אורי שהם, לשר המשפטים אבי ניסנקורן ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות את הדו"ח השנתי של נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2019. בשנה זו הוגשו 965 תלונות כנגד שופטים והתקבלו החלטות לגבי 931 תלונות. רק 23 אחוז מן התלונות התבררו כמוצדקות. 

לפי הדו"ח, כרבע מהתלונות המוצדקות היו בנושא ליקויים בניהול המשפט וכחמישית נגעו להתנהגות בלתי ראויה של שופט. דוגמה להתנהלות לא ראויה, בתלונה של עורכת דין שייצגה את בנה והלינה על יחסה של השופטת כלפיה ועל שימושה ב"ביטויים מעליבים, מבזים ומשפילים אישית" נגדה. כך לדוגמה ציינה המתלוננת כי השופטת כינתה אותה "תגרנית בשוק", אמרה לה: "את מתנהלת כמו בשוק, כאחרון התגרנים" ופנתה לבנה בשאלה: "האם הוא נתן לאמא שלו את הכדורים באותו הבוקר?".  הנציב קבע כי הערת השופטת הייתה "מבזה ולא לגיטימית" ומצא את התלונה כמוצדקת.

בין המקרים שעסקו בהתנהגות לא ראויה של שופטים, התבטאותה של שופטת בית משפט לענייני משפחה אשר התייחסה להלכה שקבע העליון וכינתה אותה "פיגוע רב נפגעים". השופטת טענה כי מדובר בהתבטאות אקדמית אך הנציב קבע כי אמירות מסוג זה עשויות להתפרש כזלזול בכבודם של שופטי העליון. 

במקרה אחר, נמצאה תלונה מוצדקת לאחר ששופטת הציעה לאישה בדיון לפנות לטיפול פסיכולוגי. "אין זה מתפקידו של בית משפט להציע לבעל דין שמפריע באולם לקבל טיפול פסיכולוגי", נקבע בנציבות.