לאחר שננשכה על ידי הכלבה של נתניהו: שרן השכל משנה את חוק הכלבת

בשורה לבעלי כלבים וחתולים, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של סגנית יו״ר הכנסת, ח״כ שרן השכל לתיקון פקודת הכלבת המנדטורית משנת 1934 ועדכון החוק הישראלי כדי שיתאים למציאות כיום

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/20 14:23 כ בתמוז התשפ

לאחר שננשכה על ידי הכלבה של נתניהו: שרן השכל משנה את חוק הכלבת
שרן השכל, צילום: דוברות

פקודת הכלבת נקבעה בשנת 1934 ע״י שלטונות המנדט הבריטי. כמו חוקים ותקנות רבים בחוק הישראלי שמקורם בתקופת המנדט היא נותרה על כנה עד היום. על פי החוק כפי שהוא מנוסח היום, בעל חיים שנעצר בשל נשיכת אדם חייב להיות מבודד למשך עשרה ימים מיום התחלת המעצר, זאת למרות שחשיבות התצפית בבעל החיים לשלילת סימני כלבת היא במשך עשרה ימים מיום הנשיכה ולא מיום כניסת בעל החיים להסגר, למרות שאין טעם בהמשך הבידוד מרגע שהתקבלו תוצאות בדיקה המלמדות שהוא אינו חולה בכלבת, ולמרות שאין טעם להכניס בעל חיים להסגר לאחר שנמצא כי הוא מחוסן נגד כלבת, ודי בכך שייבדק בתום עשרה ימים מיום הנשיכה.

השכל, אחות ויטרינרית במקצועה, נחשפה למציאות אותה חווים בעלי כלבים רבים בישראל בעקבות ביקור בבית ראש-הממשלה במהלכו ננשכה על-ידי קיה - כלבתם של בני משפחת נתניהו. השכל, שבמסגרת מקצועה נתקלה במקרים רבים דומים בעבר, בחנה את פנקס החיסונים, בחנה את קיה ודיברה עם הוטרינר של משפחת נתניהו והגיעה למסקנה כי אין חשש לכלבת ולא הגישה תלונה. אך בעקבות החשיפה התקשורתית חויבה משפחת נתניהו להכניס את קיה לבידוד במכלאה העירונית זאת למרות שעברו שבועיים מיום התקרית, למרות שקיה מחוסנת עם תעודות ולמרות שבמשך כל התקופה הזו היא לא הפגינה סימני כלבת.

המכלאות העירוניות הן לא פיקניק לבעלי החיים, במיוחד עבור חיות מחמד שכל חייהן גדלו בחיק המשפחה ומעולם לא היו מנותקים מהם לתקופות ממושכות. עדויות על כלבים וחתולים בעלי חיסון כלבת החוזרים פגועים וחולים במקרה הטוב ושנעלמים ומתים במקרה הרע הן רבות ושוברות לב. אולם למרות שכל אנשי המקצוע מסכימים כי חיות מחמד המחוסנות לא צריכות לשהות בבידוד במכלאה ומספיק בידוד ביתי ובדיקה בתום עשרת הימים מיום הנשיכה, החוק כפי שהוא כתוב כרגע כובל את ידיהם של הוטרינרים העירוניים ולא מאפשר להם שיקול דעת.

ע״פ הצעתה של השכל בעל חיים שנשך ושבעליו הציג אישורים כי בעל החיים חוסן כראוי במהלך השנה שקדמה לאירוע, לא יילקח לבידוד במכלאה עירונית, ועל הבעלים יהיה להציג בפני הוטרינר העירוני תוצאות של בדיקה וטרינרית שעבר בעל החיים ביום העשירי ממועד הנשיכה אשר שוללת קיומם של סימני כלבת. כמו כן, היא מציעה להגביל את סמכויות ההמתה של בעלי-חיים רק למצבים בהם בעל החיים צפוי להעביר כלבת וכן כי כלב שלא נאסף ע״י בעליו מהמכלאה העירונית ימסר לאימוץ, ורק אם הדבר אינו אפשרי, מותר להמיתו. לבסוף מציעה השכל לבטל את האפשרות להחיל את פקודת הכלבת על עופות מאחר וכלבת היא מחלה שניתנת להעברה רק על-ידי בעלי חיים ממשפחת היונקים.

״מדובר בפרדוקס ארוך שנים״ אומרת השכל, ״למרות שעברו כמעט 100 שנים מאז שפקודת הכלבת חוקקה לראשונה בישראל, החוק לא עודכן בהתאם למחקרים ולממצאים מאז. לצערי, במקום להגן על הציבור מפני מחלת הכלבת, החוק משמש היום ככלי נקמנות בסכסוכים אזרחיים כאשר אנשים מדווחים באופן שיקרי כי ננשכו ובעלי החיים האומללים משלמים את המחיר, הגיע הזמן שמדינת ישראל תתקדם למאה ה-21 בכל הקשור ליחס אותו אנו נותנים לבעלי החיים ושפקודת הכלבת תעסוק אך ורק במניעת כלבת.״

הצעת החוק צפוייה לעלות ולעבור הצבעה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב  ומשם להמשך דיונים בועדת הכלכלה.