ריבלין ביד ושם: המסע היהודי לא מתחיל ומסתיים בשואה

נשיא המדינה נאם בעצרת המרכזית ביד ושם ואמר "מדינת ישראל אינה פיצוי על השואה. מדינת ישראל קמה בכוח הזכות מאהבה וערגה למולדת העתיקה. לא ניתן לאיומי העבר להכתיב את חיינו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/04/15 18:11 כו בניסן התשעה

ריבלין ביד ושם: המסע היהודי לא מתחיל ומסתיים בשואה
אילוסטרציה: Yossi Zamir, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: Yossi Zamir, פלאש 90

נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם בעצרת המרכזית בבית יד ושם בירושלים הערב (ד'), יום הזיכרון לשואה ולגבורה והבהיר כי מדינת ישראל לא תיתן לאיומי העבר להכתיב את העתיד.

"שבעים שנה שאנו נעים בין שואה לתקומה. הר הזיכרון מצווה עלינו לזכור את הקולות, המראות והשמות. מנגד הר החזון והתקומה קורא לנו להביט קדימה ולצעוד אל העתיד. להמשיך לבנות מדינה לתפארת, לבנות עולם בטוח ומבטיח עבורנו ועבור הדורות הבאים”, אמר ריבלין.

הנשיא פנה אל ניצולי השואה ואמר, "הייתם לנו עמוד האש לפני המחנה. אתם, שמצאתם את הכוח להתנער מאפר המשרפות הדרכתם אותנו לפעול בשביל החיים. הדרכתם את האומה כולה. לכל אחד ואחד מאיתנו יש מספר על היד. כולנו עם אחד", אמר.

"לא מאוושוויץ באנו ולא לשם אנו הולכים. אסור לעשן המשרפות לסמא את עיננו. יש להכיר את מורשתנו שחזקים מכל אלו שעומדים עלינו לכלותינו”, אמר ריבלין. "המסע היהודי לא מתחיל בשואה ולא מסתיים בשואה. הוא מתחיל בארץ ישראל ולשם הוא תמיד חותר לשוב”.

"יש הטועים לחשוב שמדינת ישראל היא פיצוי על השואה. מדינת ישראל קמה בכוח הזכות מאהבה וערגה למולדת העתיקה, מכוח חלום שהוגשם והיה למציאות. לא מאיימת הכיליון או שנאת האחר”.

"לא נקל ראש באיומים, בהצהרות מבישות הקוראות להכחדת העם היהודי”, אמר ריבלין, "ואולם אנו לא מפוחדים. אימת העבר ואיומי ההווה לא יעצבו את חיינו. לא יעמעמו את תקוותנו לעתיד של תקווה ושגשוג".

"נמשיך לצעוד ברוח בה הובלתם אותנו. נמשיך להנחיל את זכר השואה, מקועקע בחיינו אך לא מקעקע אותנו”, הבטיח ריבלין לניצולי השואה. "מוטל עלינו הצו המוסרי להיאבק על חלומם של הנספים והניצולים לבנות חברה טובה יותר, מכילה יותר, חומלת יותר”.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בעצרת, והבהיר כי גם היום, כמו אז, אנו עומדים בפני איום על השמדה. "הלקח העיקרי של מלחמת העולם השנייה עבור הדמוקרטיות הוא שאסור להעלים עין מכוונות ההתפשטות של משטרי הרודנות. פייסנות כלפי משטרים אלו מגבירה נטייתם לתוקפנות. אם תוקפנות זו לא תיבלם בזמן עלולה האנושות להיקלע למלחמות קשות הרבה יותר", אמר נתניהו.

"ההסכם הרע שמתגבש עם איראן מלמד שהלקח ההיסטורי לא הופנם. מול פעולותיה האגרסיביות של איראן המערב מוותר. במקום לדרוש פירוק משמעותי של יכולות הגרעין של איראן והתניה של הסרת המגבלות המוטלות עליה בהפסקת תוקפנותה, המעצמות נסוגות ומשאירות בידי איראן את היכולות הגרעיניות. כשם שהנאצים שאפו לרמוס ציבילזציה, כך חותרת איראן להשתלט על האזור וממנו להתפשט הלאה תוך כוונה מוצהרת להשמיד את מדינת היהודים", הוסיף.

מדינת ישראל מתייחדת הערב (ד') עם זכרם של ששת מיליוני היהודים אשר נספו בשואה. בשעה 20:00 נפתחו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בעצרת הממלכתית בירושלים, שמתקיימת בכיכר גטו ורשה ביד ושם, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. העצרת תתקיים בסימן 'כאב השחרור והחזרה לחיים', ויודלקו בה שישה משואות לזכר ששת המיליונים.

מחר, יום חמישי, בשעה 10:00 בבוקר, תשמע צפירה בת שתי דקות ואזרחי המדינה יתייחדו עם זכרם של המיליונים אשר נספו. ברחבי הארץ, בבתי הספר, ביישובים ובערים יתקיימו עצרות לזכרם של הנספים.

מיד לאחר הצפירה יחל טקס הנחת הזרים באנטרטה למרד גטו ורשה בירושלים בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יו"ר הסוכנות היהודית, מפכ"ל המשטרה, הרמטכ"ל, ראש עיריית ירושלים ואישים נוספים.

החל מיום ראשון החלו יותר מ-11,000 בני נוער יהודים ולא יהודים, ניצולי שואה ואנשי חינוך להגיע ברכבת אווירית ובשיירות אוטובוסים מכל רחבי העולם. האלפים יגיעו ממדינות רבות ביניהם ארה"ב, קנדה, ברזיל וארגנטינה, לצד מדינות אירופה, וישתתפו מחר (ה') בצעדת החיים מאושוויץ לבירקנאו.

בצעדת החיים, אותה מציינים השנה בסימן 70 שנים לסוף מלחמת העולם השניה והשואה, ישתתפו אישים רבים, ביניהם בין היתר רבה הראשי של תל אביב יפו, הרב הראשי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו. בראיון שהעניק ל'כיפה' קודם צאתו לפולין, אמר הרב לאו כי חייבים לעשות הכל כדי לחדד את זיכרון השואה בקרב בני הנוער.