"צריכת הסמים במגזר הדתי אינה שונה מזה החילוני"

בית המדרש "מהות" יוזם שיתוף פעולה ראשון עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים, כדי לבנות במשותף תוכנית חינוכית למניעת נגע הסמים בחברה הדתית

חדשות כיפה אורי פולק 25/07/11 14:53 כג בתמוז התשעא

"צריכת הסמים במגזר הדתי אינה שונה מזה החילוני"
אילוסטרציה austinANOMIC-cc-by-nd, צילום: אילוסטרציה austinANOMIC-cc-by-nd

סמים, כן בבית ספרנו: מנתוני הרשות הלאומית למלחמה בסמים עולה כי אחוז צריכת הסמים במגזר הדתי, במוסדות החינוך ובקרב הקהילות הדתיות בכל רחבי הארץ, איננו שונה באופן מהותי מאחוז הצריכה המקביל בחברה החילונית. בעקבות הנתונים יצרה הרשות קשר עם גורמים בציונות הדתית, במטרה להוביל מהלך חינוכי שיסביר וירתיע את בני הנוער הדתיים מהתדרדרות אל הסם.

הרב אלישע וישליצקי, ראש בית המדרש "מהות", נעתר ליוזמה, מתוך תחושה כי הסברה נכונה עשויה להפחית באופן משמעותי את הנתונים המדאיגים. ההנחה היא כי התחום המסוכן פרוץ בפני בני הנוער הדתיים, בעיקר מפני שמערכת החינוך הדתית כמעט ולא עוסקת בהסברה למניעת השימוש בסמים, כנראה מתוך הנחה סמויה כי "אצלנו זה לא יקרה".

הרב חן חלמיש, ר"מ בישיבת "בית אורות" שבירושלים ומי שמארגן כנס חינוכי ראשון בנושא אשר יתקיים בעוד כשבועיים, מסביר בשיחה עם כיפה כי בתחילה הוא הופתע מהנתונים המתייחסים להתפשטות נגע הסמים בחברה הדתית. "לא האמנתי שההיקפים כל כך גדולים, אך במחשבה שנייה הבנתי כי בסופו של דבר, בני הנוער הדתיים והחילוניים נמצאים באותם אזורים וחשופים, פחות או יותר, לאותן השפעות. כיוון שכך, ברגע שאין תשומת לב לטיפול בבעיה, ברור כי ההשפעה הרסנית הרבה יותר", מסביר הרב חלמיש.

"ברור שאם נאמץ גישה חינוכית מסודרת להתמודדות עם נגע הסמים, נוכל לעשות ולשפר הרבה יותר", מבהיר הרב חלמיש. מסתבר כי שיתוף הפעולה עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים, חיוני גם מבחינה לאומית. "הם הבינו כי יצירה של שפה משותפת עם הציבור הדתי, תסייע להם בבניית כלים חינוכיים טובים יותר גם כלפי המגזר החילוני ובעיקר ביחס למגזר החרדי, שגם לגביו קיימת בעיית סמים לא פשוטה", מסביר הרב חלמיש. לטענתו מדובר ב"קשר ממלכתי של שיתוף פעולה בין גופים שונים ובין דתיים לחילונים, שעובדים במשותף על מנת לפתור את הבעיה הזו".

בכנס הקרוב מתכוונים המארגנים לעבוד במשותף עם המחנכים ועם הרשות הלאומית למלחמה בסמים, על מנת ליצור שפה משותפת. "אנחנו מביאים אל השולחן את הערכים הדתיים והחינוכיים שלנו, את השפה הדתית ואת ההיבטים ההלכתיים ועובדים ביחד עם אנשי המקצוע המכירים את התחום מההיבטים הפסיכולוגיים וההתנהגותיים", מציין הרב חלמיש, "כשהמטרה הסופית היא ליצור דיבור ישיר ושיח חינוכי כולל אשר ישכנע את התלמידים, מראש, שלא להגיע למצבים מסוכנים מהם הם עלולים להתדרדר אל הסם".

מבחינת המארגנים, הכנס אינו אלא "יריית פתיחה" למהלך חינוכי כולל בעשרות מוסדות חינוך בציבור הדתי, אשר יאמצו תפיסה חינוכית משותפת. בשלב הבא מדובר על הכשרת צוותי מחנכים והדרכת הורים, לצד קיומם של פיילוטים בקרב קבוצות נרחבות של רכזי נוער ביישובים שונים. הרב חלמיש מציין כי "המטרה שלנו היא גם לתת כלים למחנכים כיצד לזהות בעיות בקרב התלמידים. מי עלול להשתמש בסמים? אילו קבוצות סיכון קיימות? איך אפשר להסביר את הנושא הזה לתלמידים, כשמצד אחד מדברים גלויות ומצד שני גורמים לשיח נכון יותר בין הורים לתלמידים? כל אלו הן שאלות שנצטרך לפתור בקרוב, בטרם נתחיל לעבוד ברמת השטח".