מנדלבליט צפוי להתנגד גם להצעת החוק המתוקנת של חוק ההסדרה

היועץ המשפטי לממשלה סבור כי גם הנוסח המעודכן של חוק ההסדרה אינו קביל משפטית והוא מהווה פגיעה בחוק הבינלאומי. ח"כ מועלם: "אני מכבדת את חוות דעתו של היועץ אך לא נתנהל על פיה. החוק עולה ביום ראשון הקרוב לוועדת שרים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 09/11/16 16:02 ח בחשון התשעז

מנדלבליט צפוי להתנגד גם להצעת החוק המתוקנת של חוק ההסדרה
Emil Salman/POOL, צילום: Emil Salman/POOL

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי גם הנוסח המעודכן של חוק ההסדרה אינו קביל משפטית בעיניו. מנדלבליט טוען, כך פורסם ב-ynet, כי גם בנוסח המעודן של החוק יש פגיעה בקניין פרטי של בעלי הקרקעות ועל כן הצעת החוק מנוגדת לחוק הבינלאומי.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר בתחילת השבוע כי חוק ההסדרה המעודכן יעלה בכל מקרה להצבעה בועדתה שרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב.

לפני שבוע גיבשה הקואליציה נוסח מתוקן לחוק ההסדרה שאושר בהליך מזורז בנשיאות הכנסת. חברי הכנסת החתומים על הצעת החוק המעודכנת הם ח"כ בצלאל סמוטריץ ושולי מועלם מהבית היהודי, ח"כ יואב קיש מהליכוד ויו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן. לטענת הארבעה, לאחר התייעצות עם משפטנים בינלאומיים שונה החוק כך שיהלום את הדין הבינלאומי. שלושת ההבדלים העיקריים בין הנוסח המקורי של חוק ההסדרה להצעת החוק המעודכנת היו אמורים לאפשר את העברת החוק בכנסת ולהסיר את גזירת הפינוי גם מעל ליישוב עמונה, שמיועד לפינוי בעוד פחות מחודשיים.

השינוי הראשון בהצעת החוק היה שבניית היישוב או המבנים מוכחת כבנייה שנעשתה בעידוד המדינה או במוערבות כלשהי שלה. סעיף זה בחוק מעמיד חזקת תום לב לטובת המתיישבים. השינוי השני, שהיה משמעותי במיוחד לצורך הדין הבינלאומי, היה ביטול הפקעת הבעלות על הקרקע. על פי הצעת החוק, המדינה לא תפקיע את הקרקע מאלה הטוענים עליה בעלות אלא תפקיע את זכויות השימוש בקרקע באופן זמני, עד להסדר קבע. אם בעל הקרקע מעוניין הוא יכול להגיע להסדר בו יקבל פיצויים מוגדלים, או קרקע חלופית. השינוי השלישי הוא הקמת ביקורת שיפוטית פנימית של המדינה על התהליך, שתאפשר לבעל קרקע שלא מרוצה מההסדר אליו הגיע עם המדינה, להגיש ערער ולהניע הליכים משפטיים מול המדינה בבית המשפט.

ח"כ שולי מועלם-רפאלי הדגישה היום, לאחר שקיבלה את חוות דעתו של מנדלבליט, כי "תפקידו של היועמ"ש הוא ליעץ, תפקידה של הכנסת היא לחוקק ותפקידה של הממשלה למשול ולהוביל את הדרך בשמה נבחרה. אני מכבדת את חוות דעתו של היועץ אך לא נתנהל על פיה. ישנן חוות דעת משפטיות אחרות שלא רואות בעיה חוקתית בחוק ההסדרה בנוסחו הקודם ובנוסחו החדש. מבחינתנו החוק עולה ביום ראשון הקרוב לוועדת שרים ואנחנו פועלים במלא הכח להביא להסדרה של ההתיישבות היהודית ביוש ולנורמליזציה בחייהם של האזרחים החיים שם".