מחצית מהישראלים: ההתנתקות הייתה טעות

סקר חדש קובע כי 53% מאזרחי המדינה היהודיים חושבים כי התוכנית הייתה טעות, כש-38% עדיין מצדדים בתוכנית נכון להיום. 55% מהציבור מתנגד לפינוי יישובים במסגרת הסדר עם הפלסטינים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 17/07/13 13:10 י באב התשעג

מחצית מהישראלים: ההתנתקות הייתה טעות
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

שמונה שנים אחרי יישום תוכנית ההתנתקות מתפרסם היום סקר של מכון ”פאנלס פוליטיקס“, לפיו 53% מאזרחי המדינה היהודיים חושבים כי התוכנית הייתה טעות. 38% מהישראלים עדיין מצדדים בה נכון להיום וסבורים כי המהלך היה נכון.

הסקר, שפורסם ביומן הצהריים של גלי צה“ל, מצביע על כך שכ-55% מהציבור מתנגדים לפינוי ישובים יהודיים במסגרת הסדר עתידי עם הפלסטינים. עם זאת, כמעט 60% תומכים בפתרון שתי המדינות.

ראש ועד מתיישבי גוש קטיף, אליעזר אורבך, אומר כי נכון להיום ישנן עדיין 200 משפחות במצוקת דיור. "אנחנו מזהים כיום קרוב ל-200 משפחות שתהיה להן בעיה או לסיים את הבני או להתחיל בכלל לבנות בגלל בעיה כספית", אמר אורבך, "זה יותר מדי, יש שיגיעו 9-10 שנים אחרי וזה מוגזם", אמר אורבך לגלי צה“ל. עם זאת, יש מעט תקווה: מתוך 22 אתרי הקבע שיוקמו, 20 כבר בבנייה, ברובם, חלק מהתושבים כבר נכנסו לבתי קבע.

(צילום: ePublicist-cc-by-nd)

על פי נתוני ועד מתיישבי גוש קטיף, מתוך 1,450 משפחות שהמשיכו במסגרות הקהילתיות של גוש קטיף: כ-670 משפחות סיימו את תהליך הבנייה והמעבר לבית הקבע. מתוך 1,100 משפחות זכאיות (על פי המינהלת) שרכשו מגרש מפותח, כ-150 משפחות יתקשו להגיע לשלב הגמר של הכניסה לבית עקב סיבות אישיות, כלכליות או חוסר יכולת נפשית להתמודד עם המשימה. מתוך אותם משפחות כ-60 נזקקות לסיוע כספי להשלמת הבנייה.

גם בעניין תעסוקת אנשי הגוש עדיין לא הסתיים הטיפול. שיעור האבטלה בקרב אנשי גוש קטיף שמונה שנים אחרי הפינוי הינו כ-16% לעומת 4% אבטלה בגוש קטיף. למרות השינוי הגדול בהיקף האבטלה מאז ההתנתקות (שעמד על יותר מ-30%) עדיין ישנו גרעין קשה, ברובו מדובר על אנשים בגיל מבוגר (55+) שמתקשים במציאת תעסוקה. יתרה מכך, ישנם רבים שאמנם חזרו למעגל העבודה אבל לא חזרו לתנאים בהם עבדו בגוש קטיף.