חוק ההסדרה החדש יפתור את בעיית ההתיישבות ביו"ש

הפתרון להתיישבות ביהודה ושומרון נראה באופק: שלושה שינויים מהותיים נעשו בחוק ההסדרה והפכו אותו לקביל מבחינת הדין הבינלאומי. החוק המחודש עבר את אישור נשיאות המדינה בהליך טלפוני מזורז וצפוי לעלות להצבעה ביום ראשון הקרוב

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 02/11/16 14:13 א בחשון התשעז

חוק ההסדרה החדש יפתור את בעיית ההתיישבות ביו"ש
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בהתייעצות עם משפטנים בינלאומיים שונה חוק ההסדרה כך שיתאים גם מבחינת הדין הבינלאומי, כך טוענים חברי הכנסת החתומים על הצעת החוק המחודשת, ח"כ בצלאל סמוטריץ ושולי מועלם מהבית היהודי, ח"כ יואב קיש מהליכוד ויו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן. שלושת ההבדלים העיקריים בין הנוסח המקורי של חוק ההסדרה להצעת החוק הנוכחית יאפשרו את העברת החוק בכנסת ויסירו את גזירת הפינוי גם מעל ליישוב עמונה, שמיועד לפינוי בעוד פחות מחודשיים.

השינוי הראשון בהצעת החוק הוא שחייב להיות מוכח שהייתה מעורבות של המדינה בבניית היישוב. סעיף זה בחוק מעמיד חזקת תום לב לטובת המתיישבים. דינו של אדם פרטי שמקים מבנה ללא אישור אינו כאדם שהקים מבנה באישורה ובעידודה של המדינה. מעורבות המדינה מוכיחה מעל לכל ספק כי המתיישבים הקימו את בתיהם בתום לב ומתוך חשיבה כי הם פועלים בצורה חוקית.

השינוי השני, אשר משמעותי במיוחד לצורך הדין הבינלאומי, אומר כי אין הפקעת בעלות על הקרקע. המדינה לא תפקיע את הקרקע מאלה הטוענים עליה בעלות אלא תפקיע את זכויות השימוש בקרקע באופן זמני, עד להסדר קבע. אם בעל הקרקע מעוניין הוא יכול להגיע להסדר בו יקבל פיצויים מוגדלים, או קרקע חלופית. בעלי קרקע שיהיו מעוניינים יוכלו לקבל דמי שימוש חודשיים עבורה, אך הבעלות על הקרקע לא תופקע ללא רצון מפורש מבעליה. סעיף זה חשוב ביותר מבחינה משפטית ופותר סתירות בנוסח הצעת החוק המקורית עם הדין הבינלאומי.

השינוי השלישי הוא שתהיה ביקורת שיפוטית פנימית של המדינה על התהליך, שתאפשר לבעל קרקע שלא מרוצה מההסדר אליו הגיע עם המדינה, להגיש ערער ולהניע הליכים משפטיים מול המדינה בבית המשפט. הדין הבינלאומי לא מתערב כאשר המדינה מנהלת ביקורת פנימית על החוק ומאפשרת לבעלי הקרקע לערער.

בכירים בליכוד תומכים בחוק והוא יקודם על ידם יחד עם הבית היהודי. יו"ר הכנסת, יולי אלדשטיין התגייס גם הוא למען החוק הבוקר והעביר את ההצעת המחודשת בשאלון טלפוני בין חברי נשיאות הכנסת. ההצעה קיבלה את אישור הנשיאות בהליך מזורז וביום הראשון הקרוב צפויה לעלות לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה.

ככלל, הצעת חוק שלא מגיעה לנשיאות הכנסת עד ליום שני בצהריים, לא תוכל לעלות באותו השבוע לועדת השרים לענייני חקיקה. בימי שני עוברות כל הצעות החוק דרך ישיבת נשיאות הכנסת לאישור וההצעות המאושרות עוברות לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה. בהליך טלפוני מזורז העביר אדלשטיין את הצעת החוק לאישור נשיאות הכנסת כך שתוכל לעלות לועדה מוקדם מהרגיל.